avataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/o nowoczesnej edukacji
19.03
2017

Majstersztyk manipulacji w reformie edukacji – podsumowanie

Krótkie podsumowanie majstersztyku manipulacji w reformie edukacji: 1. Ogłosić „konsultacje społeczne” w których wzięło udział kilka tysięcy osób. W tych konsultacjach nie było tezy, ani spisanych konkluzji. Prowadzone były przez wolontariuszy, nie miały określonego celu, ani nie ma do dziś z nich raportu. Nie była na nich dyskutowana reforma edukacji 2. Następnie Anna Zelewska występuje w mediach mówiąc, że reforma jest konieczna, bo a) Gimnazja są niebezpieczne (statystyki temu przeczą) b) Licea są za krótkie (można je wydłużyć, bez likwidowania gimnazjum) c) Ignorować oczywiste fakty, że 9-letnia edukacja powszechna w Polsce oraz ogromny wzrost wykształcenia i umiejętności nauczycieli sprawiły, że weszliśmy z poziomu poniżej średniej do TOP 10 najlepszych systemów edukacji na Świecie d) Ignorować fakty dotyczące tego co wpływa na jakość edukacji (polecam: https://goo.gl/16fRiE) 3. Wszystkie pytania rodziców i nauczycieli zadawane od września do lutego kwitować odpowiedzią, że jeszcze nic nie wiadomo, bo nic nie jest zapisane, nic nie wiadomo, żeby dać jej czas itp. W istocie Anna Zalewska sprzedawała reformę mówiąc o niej, nie mając podstawy prawnej. 4. Szybciutko bez konsultacji (używając kruczka prawnego), przegłosować reformę i dać ją do podpisania Prezydentowi 5. Prezydent podpisuje ustawę o likwidacji gimnazjów. Już od dawna pisane są podręczniki na zarysie podstawy programowej (nikt nie spodziewa się braku podpisu i nikomu nie przeszkadza brak podstawy prawnej w wydawaniu publicznych pieniędzy) 6. Od marca zaczyna się problem dla dzieci, ich rodziców oraz nauczycieli. Wskazywane są przez samorząd które szkoły będą zamknięte, nauczyciele muszą szukać etatów, rodzice walczą by rodzeństwo chodziło do jednej szkoły, a nie było rozdzielone w nowej organizacji etc. 7. MEN na tysiące zażaleń rodziców odpowiada, że wszelkie nieprawidłowości w organizacji szkolnej są winą samorządów, gdyż one odpowiadają za organizację szkół i to samorządy odpowiadają za chaos. 8. MEN na zażalenia nauczycieli, że utracą pracę odpowiadają, że to trzeba zgłaszać do dyrektorów, bo to oni są pracodawcami, a nie Ministerstwo. 9. Szach-mat MEN. A żeby było ciekawiej rodzicami chrzestnymi tej zmiany są Państwo Elbanowscy. Ich organizacja, Ratuj Maluchy, do referendum o 6-latkach dorzuciła pytanie o likwidację gimnazjum. Dzięki temu referendum zainteresowało większą liczbę osób niż tylko rodziców małych dzieci. W ciągu ostatniego roku Ratuj Maluchy Państwa Elbanowskich otrzymało co najmniej 8 milionów złotych dotacji przyzanej przez MEN.        
17.12
2014

zmieniono cały zespół epodręcznika

http://audycje.tokfm.pl/widget-player/21376 Od 15 do 19 minuty o epodrecznikach. Zwolniono cały team epodręcznika, w tym: dr hab. Marlenę Plebańską, chyba największą ekspertkę od elearningu w Polsce. Barbara Halska - NAUCZCIELKĘ ROKU 2014 Jacek Ścibor - założyciela grupy Superbelfrzy RP Barbarę Giże - wieloletnią redaktorkę Nowej Ery/WSiP i pracownika CKE. AP: "Czy coś zawiniła ta ekipa?" MEN (Ewa Dudek): Przy tym projekcie pracuje sztab osób, ta drobna wymiana to jest tylko taki zabieg, który spowoduje, że ekipa, która to robi dokończy to dzieło w takim kształcie... Chcielibyśmy nie tyle zmienić, co uzupełnić tą koncepcję, aby była jak najbardziej atrakcyjna i odpowiadała na zapotrzebowania młodych użytkowników.. AP:To kto teraz to pociągnie. Kto to będzie kontynuował? MEN (ED): w tej chwili nie mam takiej wiedzy AP: Niedobre były te epodręczniki? MEN(ED). Nie, po prostu postanowiliśmy zmienić profil tych osób, które to będą robić.
09.09
2014

Rządowy podręcznik – rozmowa z autorem raportu

Na temat darmowego podręcznika rozmawiamy z autorem Raportu nt. Rządowego podręcznika z Forum Obywatelskiego Rozwoju, fundacji założonej przez prof. Leszka Balcerowicza.   Krzysztof Wojewodzic: Rządowy podręcznika to największy projekt tworzenia Otwartych Zasobów Edukacyjnych w Polsce. Według samego Ministerstwa będzie kosztował 4,2 miliarda złotych. Jakie przesłanki stały za tym projektem? czytaj więcej...
21.11
2013

Jaka jest różnica między darmowym, a wolnym oprogramowaniem?

“Free software is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of free as in free speech, not as in free beer.” (Richard Stallman) „Wolne oprogramowanie to kwestia wolności. Należy to pojęcie przyrównać bardziej do wolności słowa niż do darmowego piwa”. Zdanie na pozór brzmi jak gra słowna, ale zawiera się w nim sedno myślenia o otwartym oprogramowaniu. Wolność nie może być narzucana ani nikogo nie można zmuszać, by za darmo rozdawał swoich produktów. czytaj więcej...
20.08
2013

4 modele biznesowe dla e-treści

Cztery modele biznesowe dla cyfrowych materiałów edukacyjnych:   Bardzo długo opierałem się przed podłączeniem karty kredytowej do telefonu. Ostatnio jednak zacząłem używać regularnie sklepu Androida, głównie w celu kupowaniu audiobooków, które po jednym kliknięciu pojawiają się urządzeniu. 2 kliki dzielą mnie od audiobooka na telefonie. W tym kontekście coraz bardziej zacząłem wierzyć, że jednak w pewnym momencie płacenie przez telefon i kupowanie treści przez internet może się ziścić. Bo to po prostu jest bardzo wygodne. Teraz pytanie, jakie modele biznesowe mogą się narodzić dla cyfrowych e-podręczników? Model rozproszony Model skrajnie rynkowy Model oligopolu Model integracyjny czytaj więcej...
13.08
2013

Dostępne e-podręczniki

E-podręcznik dostępny dla wszystkich Klasyczny papierowy podręcznik, stosowany od wieków praktycznie w niezmienionej formie, bardzo mocno zakorzenił się w naszej świadomości. Zaznaczmy jednak, że to, co dla nas dziś jest normalne, przez stulecia wywoływało podobne kontrowersje jak obecnie wdrażanie do szkół e-podręczników. Wynalezienie druku sprawiło, iż papierowe podręczniki przestały być źródłami elitarnymi i opuściły budynki bibliotek, stając się dostępne dla znacznie większej liczby ludzi. Dziś mamy okazję obserwować podobne zjawisko. E-podręczniki nie stanowią rewolucji, a tylko kolejny krok na drodze ewolucji w dostępie do wiedzy. czytaj więcej...
05.08
2013

Otwarte Zasoby Edukacyjne

Otwarte Zasoby Edukacyjne (OZE) to publikacje edukacyjne objęte prawną i techniczną swobodą dostępu. Korzystanie z nich jest możliwe na podstawie wolnych licencji (Creative Commons – „Uznanie autorstwa”), co oznacza, że OZE można się dzielić czy kopiować je, odpowiednio zaznaczając, kto był ich pierwotnym autorem. Model Otwartych Zasobów Edukacyjnych pozwala w pełni wykorzystywać możliwości, jakie obecnie dają nauczycielom internet i technologie cyfrowe. Dziś bowiem każdy nauczyciel może być współautorem podręczników – przekształcać je i udoskonalać na swoje potrzeby, ale też i potrzeby innych osób. Takie modyfikacje są znacznie trudniejsze w przypadku książek lub materiałów objętych zamkniętymi licencjami. czytaj więcej...
28.06
2013

Co badania czasu pracy nauczycieli mówią o nowych technologiach w klasie?

Już dawno wyniki naukowe nie wywołały w oświacie tyle zainteresowania, co ostatnie badania czasu pracy przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych. Dla MEN jest to przyczynek do rozmowy o pensum, gdyż wg. badania istnieje duża dysproporcja między różnymi przedmiotami. Dla ZNP wyniki stanowią za tym, że nauczyciele ciężko pracują i należą im się podwyżki. Dla opinii publicznej dotarła informacja, że nauczyciele w Polsce pracują więcej niż 18 godzin. I to chyba jest najważniejsza konkluzja. Ale te badania mierzą także aspekt, który nie został dostrzeżony przez komentatorów – poziom wyposażenie szkół w nowe technologie i wykorzystanie TIK przez nauczycieli. IBE zwraca uwagę nie tylko na to ile i jakiego mamy sprzętu, ale też dla jakich celów nauczyciele go wykorzystują. czytaj więcej...
12.05
2013

Ile powinna kosztować informacja, czyli o wolnych zasobach

„Z jednej strony informacja jest droga, gdyż potrafi być bardzo cenna. Właściwa informacja we właściwym czasie może zmienić życie. Z drugiej strony informacja jest coraz bardziej wolna i tania, koszt jej uzyskania jest coraz niższy. Te dwie tezy walczą ze sobą.” – stwierdził Stewart Branda w 1984 roku. czytaj więcej...
18.04
2013

Odwrócona klasa

Jednym z nowych trendów w nauczaniu, promowanym przez Akademię Khana jest odwracanie klasy. Odwracanie klasy polega na tym uczniowie uczą się w domach, a w szkołach jedynie pogłębiają, dyskutują, swoją wiedzę. Sam miałem okazję uczyć się z wykorzystaniem tej pedagogiki, kiedy studiowałem zarządzanie edukacją w USA. czytaj więcej...