avataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/W świat z klasą – o edukacji globalnej w szkole

Jakość w edukacji globalnej

30.12
2013

Edukacja globalna to znacznie więcej niż wiedza o świecie.

Edukacja globalna to znacznie więcej niż wiedza o świecie. Madza Ednir z Brazylii i Jacob Sovoessi z Beninu – partnerzy w projekcie „W świat z klasą” realizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej – dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat jakości w edukacji globalnej i jej znaczeniem w pracy nauczycielskiej i kształceniu młodych ludzi. To autorski komentarz do dwunastu zasad jakości, jakimi warto kierować się, realizując edukację globalną w szkole. Wspomniane zasady, ciekawe przykłady i wiele innych praktycznych informacji znajdą Państwo w publikacji „Edukacja globalna na zajęciach przedmiotowych w gimnazjum”, którą bezpłatnie można zamówić na stronie programu Edukacji globalnej tutaj >>.

 

Madza Ednir, Centro de Criação de Imagem Popular (Brazylia):

Co jest kluczowe dla jakości edukacji globalnej w szkole? Po pierwsze: poszerzenie sposobu myślenia (subiektywnych przekonań, wartości) edukatorów i edukatorek zaangażowanych w proces nauczania. Czy zdają sobie sprawę z tego, że historia to konstrukt kulturowy, zaś przyszłość możemy kształtować poprzez nasze działania? Czy czują się obywatelami i obywatelkami świata i postępują zgodnie z tym etosem? Czy są skłonni do wejścia w dialog, są empatyczni i pokazują solidarność z innymi ludźmi? Czy wybiegają poza stereotypowe rozumienie, stawiają czoła barierom językowym i uprzedzeniom? Jeśli odpowiedź brzmi tak, nie szkodzi, że ktoś ma znikomą wiedzę na temat koncepcji i metodologii edukacji globalnej. Jako profesjonalistka bądź profesjonalista taka osoba będzie w stanie uzupełnić braki, posiłkując się pomocą specjalistów i specjalistek, kolegów i koleżanek z pracy, a także dostępnymi materiałami i wypełnić dwanaście kryteriów jakości edukacji globalnej. Jeśli natomiast sposób myślenia danej osoby jest zorientowany na autorytatywne, nacjonalistyczne i dyskryminujące postępowanie, to konieczne będzie poddanie ich analizie i zachęcenie takiej osoby do ich przeformułowania. W przeciwnym razie nie będzie możliwe wprowadzenie w życie zasad edukacji globalnej, nawet jeśli edukatorka lub edukator zapozna się z jej koncepcją i metodami, a także jest świadomy wymienionych kryteriów jakości.
Jacob Sovoessi, NEGO-COM (Benin):

Edukacja globalna polega na kreatywnym podejściu do wprowadzania zmian w swoim otoczeniu, dlatego też skupia się na wachlarzu tematów. To, które z zagadnień uznamy za najważniejsze, zależy od tego, jak rozumiemy wpływ każdego z nich na rzeczywistość, w której funkcjonujemy. Szczególnie dzisiaj dostrzegamy ogromną potrzebę tego, żeby nauczający i uczący się nabywali zdolności, które pozwolą im stawić czoła globalnym wyzwaniom. Dlatego zarówno przed liderami i liderkami edukacji, jak i przed rządzącymi stoi wielkie wyzwanie polegające na tym, żeby umożliwić szkołom, kadrze pedagogicznej i młodzieży odkrycie potencjału, jaki niesie ze sobą edukacja globalna. Ta bowiem ukazuje globalne procesy w lokalnej perspektywie, a przez to ma kluczowe znaczenie w zrozumieniu i rozwijaniu umiejętności i przydatnych we współczesnym świecie.

Broszura „Edukacja globalna na zajęciach przedmiotowych w gimnazjum” powstała z myślą o nauczycielkach i nauczycielach oraz wszystkich osobach zaangażowanych w działalność oświatową. Zaprezentowano w niej koncepcję edukacji globalnej, wyjaśniając zagadnienia, jakie obejmuje, przyświecające jej wartości, postawy i umiejętności, które pomaga rozwijać, a także odniesienie do działania na rzecz zmiany w skali globalnej. Nauczycielki i nauczyciele współpracujący z Centrum Edukacji Obywatelskiej, przy wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP, opracowali materiały edukacyjne wspierające w systematycznym wprowadzaniu wątków globalnych na zajęciach wiedzy o społeczeństwie, języka angielskiego, plastyki, historii, biologii, fizyki i chemii. Materiały edukacyjne stworzono w ramach programów „W świat z klasą” oraz „Wzór na rozwój” i można je bezpłatnie zamówić na stronie www.ceo.org.pl/globalna.

 

W świat z klasą to projekt, w którym nauczycielki i nauczyciele tworzą materiały edukacyjne pozwalające systematycznie realizować zagadnienia edukacji globalnej na zajęciach: wiedzy o społeczeństwie, historii, biologii, plastyki, języka polskiego i języka angielskiego. Materiały edukacyjne opierają się na podstawie programowej, ale pozwalają ją realizować z innej niż zazwyczaj perspektywy. Wszystko po to, żeby szkoła mogła kształcić aktywnych i ciekawych świata obywateli i obywatelki.

Wzór na rozwój. Nauki ścisłe odpowiadają na wyzwania współczesności  to projekt, który kierujemy do nauczycieli i nauczycielek fizyki, chemii i biologii. Opisujemy prawdziwe historie, które pokazują, jak rozwiązania technologiczne ułatwiają życie mieszkańcom krajów globalnego Południa. Pomaga to uczniom i uczennicom docenić wartość wiedzy zdobywanej w szkole oraz zachęca ich do aktywnego udziału w zajęciach. Projekt realizowany w międzynarodowym konsorcjum organizacji z Wielkiej Brytanii, Włoch oraz Cypru.

Podziel się ze znajomymi

1 komentarz do “Jakość w edukacji globalnej

  1. A ja zupełnie inaczej rozumiałam pojęcie „edukacja globalna”. Dla mnie termin ten oznacza, że systemy edukacyjne we wszystkich krajach i na wszystkich kontynentach stają się do siebie coraz bardziej podobne, bo wszystkie zaczynają przygotowywać do tych samych testów.
    A tu takie zaskoczenie! A w ramach jakich zajęć można realizować takie interdyscyplinarne tematy w szkołach, w których cała wiedza podzielona została na przedmioty?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*