Oś Świata/W świat z klasą – o edukacji globalnej w szkole

Światowy Dzień Uchodźcy

21.06
2013

Obchodziliśmy właśnie (20 czerwca) Światowy Dzień Uchodźców.

Jak co roku jest to dobra okazja do bliższego przyjrzenia się temu problemowi. Również w ogólnopolskich mediach pojawiły się z tej okazji informacje dotyczące liczby uchodźców i problemów, z którymi się spotykają.

Warto przypomnieć, że uchodźca to osoba która opuściła swój kraj z obawy przed prześladowaniem (lub wskutek prześladowania) z powodu rasy, religii, poglądów politycznych, narodowości lub przynależności do określonej grupy społecznej.

Wg danych UNHCR na koniec poprzedniego roku ponad 45 milionów ludzi przebywało poza miejscem swojego zamieszkania z powodu prześladowań, w tej liczbie ponad 15 milionów uchodźców, niecały milion osób ubiegających się o ten status i prawie 30 milionów osób wewnętrznie przesiedlonych (takich, którzy uciekli ze swojego miejsca zamieszkania, ale pozostali w swoim kraju). UNHCR zwraca uwagę, że większość uchodźców pochodzi z Afganistanu, Somalii, Iraku, Syrii oraz Sudanu.

Może się czasem wydawać, że uchodźcy docierają głównie do państw Europy, ale nie jest to prawdą. Krajem, w którym z ochrony korzysta największa liczba uchodźców jest Pakistan, nad drugim miejsce plasuje się Iran, dopiero trzecie są Niemcy (goszczą prawie trzykrotnie mniej uchodźców niż Pakistańczycy).

Problem uchodźców dotyczy również Polski, do naszego kraju docierają głównie (choć nie wyłącznie) uciekinierzy z Czeczenii. Na ok. 10 000 wniosków o status uchodźcy w Polsce, ponad 6000 złożyli właśnie Czeczeni. W Polsce brakuje systemu kompleksowej opieki nad uchodźcami i planu ich integracji po przyznaniu statusu uchodźcy. Na tę sytuację próbuje wpłynąć Instytut Spraw Publicznych – ISP przygotowało kampanię społeczną „Nasze podwórko – ich azyl”.

Światowy Dzień Uchodźców to dobra okazja by porozmawiać o tym problemie z uczniami. Może temu nawet sprzyjać koniec roku szkolnego i potrzeba wypełnienia ciekawymi zajęciami godzin pozostałych po wystawieniu stopni i załatwieniu wszelkie formalności.

Do zajęć na temat uchodźców można wykorzystać szereg materiałów, które w ostatnim czasie pojawiły się w mediach:

– reportaż, który ukazał  się w Panoramie: http://www.tvp.pl/publicystyka/programy-informacyjne/panorama/reportaze/ciezki-los-uchodzcy/11499738

– tekst z Gazety Wyborczej: http://wyborcza.pl/1,75478,14131868,Dzien_uchodzcy__Pomozesz_czy_powiesz__zjezdzaj__.html

Ciekawym początkiem dyskusji może być spot kampanii społecznej Instytutu Spraw Publicznych:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=28am1phn5MY&w=450&h=255]
http://www.youtube.com/watch?v=28am1phn5MY

Można też wykorzystać gotowe ćwiczenia:

– „Czy mogę wejść” z podręcznika „Kompas” (s. 88-93), do pobrania tutaj: http://szansa.glogow.org/wp-content/uploads/Kompas.zip

– „Imigranci w Polsce” z publikacji CEO, do pobrania tutaj: http://www.ceo.org.pl/pl/globalna/news/imigranci-w-polsce (Uwaga: To ćwiczenie dotyczy wszystkich imigrantów, a nie tylko uchodźców!)

 

 

 

 

2
Dodaj komentarz

1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
avataravatar Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
avatar
Gość
Danusia

Ekstra spot.
Ja bym jeszcze dorzuciła więcej uwagi też dla uchodźców ekonomicznych, którzy przyjeżdżają do nas „za pracą” i są niestety traktowani gorzej.
Nawet nie zauważamy, gdy mówimy: „Weź sobie Ukrainkę do sprzątania”, „Cyganie są brudni” „… zabierają pracę Polakom”.
Wstyd mi.
Danusia