avataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/EduCraft – gry w edukacji

Własna gra jako projekt? Czemu nie!

08.11
2012

Wspólne projektowanie gier może być super pomysłem na realizację projektu gimnazjalnego, zajęcia pozalekcyjne albo po prostu sposobem na poprawienie kompetencji pracy w grupie. To także świetna okazja do nauki każdego przedmiotu – tworzenie gry, w której kolejne poziomy są tak naprawdę zadaniami matematycznymi to bardzo atrakcyjna forma nauki.

Polecam zatem trzy linki do sprawdzenia i zapraszam do wrzucania własnych w komentarzach.

  • Gamestar Mechanic: platforma używana w opartej na grach i graniu szkole Quest to Learn
  • Sploder
  • KODU, narzędzie do robienia gier dla najmłodszych zaprojektowane przez Microsoft

To są narzędzia do tego, żeby stworzyć własna grę od początku do końca, z własnymi zasadami, grafiką, poziomami. Różnią tym od tzw. gier sandbox (np. Minecraft), że nie jesteśmy w nich wrzuceni w gotowe środowisko, gdzie dysponując określonymi zasobami możemy tworzyć własny świat, że pozwalają na budowanie gry od początku jako projektu, począwszy od pomysłu, koncepcji, a skończywszy na gotowym unikalnym produkcie, który może być używany przez innych użytkowników.

Jeśli uczniowie zdecydują się na taki projekt, warto przygotować ich do tego jak do każdego innego projektu – podzielić na grupy, ustalić wspólnie harmonogram, podział zadań, zastanowić się nad potencjalnymi sojusznikami, przemyśleć to, jakie będą potrzebne narzędzia. Jak każdy projekt, budowanie gry także ma swoje w miarę stałe etapy „produkcji”. Instrukcji, poradników i filmików podpowiadających jak zrobić własną grę jest w sieci oczywiście setki i tysiące. Ja znalazłam na początek artykuł, który wygląda dość interesująco i może być pomocny. Jest tam sporo technicznych szczegółów, które może na nasze potrzeby nie są istotne, ale zwraca on uwagę na kilka ważnych – moim zdaniem – kwestii:

  • warto dobrze zastanowić się nad celem gry i jej tematem, a w szkole szczególnie ważne jest, żeby przy tym procesie się jeszcze czegoś nauczyć.
  • gra jest zawsze tworzona z myślą o graczu – to on jest jej odbiorcą, on decyduje o tym, czy jest fajna, „grywalna” i z myślą o nim należy przystępować do każdego etapu projektowania
  • grę trzeba testować, testować i jeszcze raz testować żeby móc ją poprawiać, udoskonalać, uczyć się na błędach…

Do realizacji własnych informatycznych projektów może przekonać Krystian :-)

(dziękuję za link do video Agnieszce Bilskiej, wkręconej w gry nauczycielce angielskiego)

Powodzenia!

Podziel się ze znajomymi

1 komentarz do “Własna gra jako projekt? Czemu nie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*