avataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/EduCraft – gry w edukacji
Zaloguj się

Własna gra jako projekt? Czemu nie!

08.11
2012

Wspólne projektowanie gier może być super pomysłem na realizację projektu gimnazjalnego, zajęcia pozalekcyjne albo po prostu sposobem na poprawienie kompetencji pracy w grupie. To także świetna okazja do nauki każdego przedmiotu – tworzenie gry, w której kolejne poziomy są tak naprawdę zadaniami matematycznymi to bardzo atrakcyjna forma nauki.

Polecam zatem trzy linki do sprawdzenia i zapraszam do wrzucania własnych w komentarzach.

  • Gamestar Mechanic: platforma używana w opartej na grach i graniu szkole Quest to Learn
  • Sploder
  • KODU, narzędzie do robienia gier dla najmłodszych zaprojektowane przez Microsoft

To są narzędzia do tego, żeby stworzyć własna grę od początku do końca, z własnymi zasadami, grafiką, poziomami. Różnią tym od tzw. gier sandbox (np. Minecraft), że nie jesteśmy w nich wrzuceni w gotowe środowisko, gdzie dysponując określonymi zasobami możemy tworzyć własny świat, że pozwalają na budowanie gry od początku jako projektu, począwszy od pomysłu, koncepcji, a skończywszy na gotowym unikalnym produkcie, który może być używany przez innych użytkowników.

Jeśli uczniowie zdecydują się na taki projekt, warto przygotować ich do tego jak do każdego innego projektu – podzielić na grupy, ustalić wspólnie harmonogram, podział zadań, zastanowić się nad potencjalnymi sojusznikami, przemyśleć to, jakie będą potrzebne narzędzia. Jak każdy projekt, budowanie gry także ma swoje w miarę stałe etapy “produkcji”. Instrukcji, poradników i filmików podpowiadających jak zrobić własną grę jest w sieci oczywiście setki i tysiące. Ja znalazłam na początek artykuł, który wygląda dość interesująco i może być pomocny. Jest tam sporo technicznych szczegółów, które może na nasze potrzeby nie są istotne, ale zwraca on uwagę na kilka ważnych – moim zdaniem – kwestii:

  • warto dobrze zastanowić się nad celem gry i jej tematem, a w szkole szczególnie ważne jest, żeby przy tym procesie się jeszcze czegoś nauczyć.
  • gra jest zawsze tworzona z myślą o graczu – to on jest jej odbiorcą, on decyduje o tym, czy jest fajna, “grywalna” i z myślą o nim należy przystępować do każdego etapu projektowania
  • grę trzeba testować, testować i jeszcze raz testować żeby móc ją poprawiać, udoskonalać, uczyć się na błędach…

Do realizacji własnych informatycznych projektów może przekonać Krystian 🙂

(dziękuję za link do video Agnieszce Bilskiej, wkręconej w gry nauczycielce angielskiego)

Powodzenia!

Podziel się ze znajomymi

1 komentarz do “Własna gra jako projekt? Czemu nie!

Dodaj komentarz