avataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/EduCraft – gry w edukacji
17.04
2013

Wprowadzanie innowacji do szkoły – gdzie tu trudność?

Wprowadzanie innowacji do szkoły - nie tylko infrastrukturalnych, ale także (a może przede wszystkim) metodycznych - wiąże się z wieloma złożonymi i współzależnymi od siebie wyzwaniami. Brakuje niestety danych identyfikujących wprost bariery, działające najsilniej w procesie wprowadzania i adaptacji nowych rozwiązań w polskiej szkole. Niemniej jednak, jesteśmy w stanie zidentyfikować kilka najważniejszych obszarów, hamujących wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania. czytaj więcej...
09.01
2013

Xbox w szkole – konsola po dobrej stronie mocy

Nadrabiałam w Święta zaległości w lekturach blogów i portali edukacyjnych i trafiłam na bloga Alice Leung, nauczycielki i koordynatorki wprowadzania - jakbyśmy powiedzieli u nas - TIKu w szkole. Znalazłam tam kilka ciekawych refleksji o edukacji wspieranej grami, które - mimo, że są wygłaszane z miejsca po drugiej stronie świata - brzmią bardzo aktualnie i adekwatnie do polskich warunków. czytaj więcej...
16.11
2012

Przedmiot jako gra – jak to się robi?

Szkoła nie jest grą (ma często niejasne zasady, nie jest dobrowolna i nie jest ani trochę zabawowa), ale można ją trochę podrasować za pomocą grywalizacji/gamifikacji, czyli przerabiając pojedyncze zajęcia, ich cykl albo cały przedmiot na atrakcyjną dla uczniów, wciągającą grę. Chociaż na początku jest z tym sporo roboty, to jednak jak do tej pory wiele eksperymentów tego typu zakończyło się sukcesem. Dziś lista najważniejszych elementów lekcji lub przedmiotu poddanego gamifikacji. czytaj więcej...
08.11
2012

Własna gra jako projekt? Czemu nie!

Wspólne projektowanie gier może być super pomysłem na realizację projektu gimnazjalnego, zajęcia pozalekcyjne albo po prostu sposobem na poprawienie kompetencji pracy w grupie. To także świetna okazja do nauki każdego przedmiotu - tworzenie gry, w której kolejne poziomy są tak naprawdę zadaniami matematycznymi to bardzo atrakcyjna forma nauki. czytaj więcej...
22.10
2012

O motywacji cz. 2

W poprzednim wpisie o motywacji było o motywacji wewnętrznej. Teraz kilka słów o motywacji zewnętrznej, którą Thomas Malone i Mark Lepper nazwali interpersonalną. czytaj więcej...
19.10
2012

Urbanology

Na portalu Res Publica bardzo ciekawy tekst o grze "Urbanology". Agnieszka Matan pisze: "W Nowym Yorku znajduje się słynne muzeum Guggenheima, a w nim powstało specjalne laboratorium, gdzie artyści i badacze miejskich społeczności pracują nad nowymi ideami. Laboratorium jest ruchome i odwiedza różne miejsca w Stanach. W ich debatach i wystawach biorą udział architekci, urbaniści, artyści, którzy próbują znaleźć wspólny język i rozwiązania, ale zdarza się, że w swoich działaniach robią krok w stronę tych osób, które do muzeum, czy na debatę nigdy nie przyjdą, czyli… większości społeczeństwa. Jednym z takich pomysłów jest prosta gra internetowa – URBANOLOGY, która polega na udzieleniu odpowiedzi na 10 pytań, dotyczących różnych aspektów życia miasta tak, jak gracz czuje i sądzi – w tej grze nie ma złych odpowiedzi. Jest to bardzo prosta formuła, która wprowadza gracza w kwestie opieki zdrowotnej, bezpieczeństwa, podatków, czy np. zagospodarowania przestrzeni miejskiej". czytaj więcej...
14.10
2012

O motywacji cz. 1

Większość z nas albo sama tego doświadczyła albo spotkała się z tym stwierdzeniem, że najważniejszych rzeczy, których nauczyliśmy się w dzieciństwie, nauczyliśmy się poza szkołą. Chęć uczenia się jest wpisana w naszą naturę, jest wewnętrznie motywowana bo wiedza potrafi być nagradzająca sama w sobie. Ten naturalny pęd do wiedzy zostaje zakłócony najczęściej właśnie w szkole, gdzie plan dnia i struktura przyjmowania poszczególnych porcji wiedzy jest ustalona z góry i niezmienna. Problem więc tkwi nie tyle w samej konieczności odbywania nauki, ale w tym, że szkoła nie trafia w naturalne potrzeby i energię uczniów i nie wykorzystuje mechanizmu spontanicznego uczenia się. czytaj więcej...
27.09
2012

Zrobić z przedmiotu grę, a z lekcji quest…

Gamifikacja, grywalizacja... trudno znaleźć dobre tłumaczenie angielskiego terminu gamification. Ale językowe potyczki nie powinny przesłaniać tego, że jest to jeden z ciekawszych i coraz poważniej traktowanych trendów w edukacji. Jak zrobić  z przedmiotu grę? I po co? czytaj więcej...
19.09
2012

5 gier z misją

Myślicie, że gry służą wyłącznie rozrywce i są pozbawione wyższego celu? To spójrzcie na 5 przykładów gier, które oprócz tego, że są wciągające, profesjonalnie zrobione i fajne, to jeszcze w dodatku mają coś do przekazania graczom albo zwracają uwagę na poważne problemy społeczne. czytaj więcej...
14.09
2012

Łacina? Nudy! Ale nie dla uczniów, którzy grają.

Jak zachęcić do uczenia się łaciny? Roger Travis, profesor Uniwersytetu w Connecticut, który prowadzi zajęcia z kultury starożytności udowadnia, że można sięgnąć po mechanikę gier żeby przyciągnąć uczniów do pozornie nudnego przedmiotu. Travis tworzy dla swoich studentów gry, które pomagają im zrozumieć starożytność m.in. "Operację LAPIS" ("Operation ΚΛΕΟΣ"), dzięki której gracze odkrywają teksty Homera. czytaj więcej...