Oś Świata/Moja oś świata
08.04
2020

Matura w 2020 roku w Australii

Australijski minister edukacji Dan Tehan ogłosił, że każdy uczeń ostatniej 12 klasy otrzyma certyfikat ukończenia szkoły Każdy będzie mógł w roku 2020 dostać się na studia, kontynuować naukę w zawodzie lub iść do pracy. Australijskie uniwersytety zmieniają tradycyjne zasady przyjęć, aby uwzględnić zakłócenia w nauce w klasach maturalnych. Uniwersytety będą brały pod uwagę: wyniki osiągnięte w klasie ostatniej i przedostatniej, zwłaszcza z przedmiotów potrzebnych na danym kierunku studiów. Będą również mogły wziąć pod uwagę „teczki” osiągnięć uczniów i udział w zajęciach  pozalekcyjnych. Niektóre uniwersytety przeprowadzą testy umiejętności. Wszystkie uniwersytety zaoferowały kursy przygotowawcze dla przyszłych studentów. Artykuł na ten temat: https://www.theguardian.com/australia-news/2020/apr/07/no-year-13-australian-year-12-students-to-graduate-in-2020-despite-coronavirus-disruption Proszę bardzo, można? Wystarczy tylko dogadać się z Uniwersytetami. Może to jest znak, że można wrócić do matur wewnętrznych i do egzaminów organizowanych przez wyższe uczelnie. Byłoby: normalniej, taniej i z mniejszym stresem.
06.04
2020

Ocenianie w zdalnym nauczaniu – wieści z USA 

Przeczytałam artykuł Stephena Sawchuk na temat oceniania w USA w dobie koronawirusa. Widać, że mamy w Polsce te same kłopoty z ocenianiem, co nauczyciele i władze oświatowe w USA. Myślę, że nie ma jednego dobrego rozwiązania, które pasowałoby nauczycielom i władzom oświatowym i na które wszyscy zainteresowani by się zgodzili. Rozważane są różne propozycje. Ale na razie nie widać ostatecznych rozwiązań. Przedstawię w skrócie kilka wątków z artykułu i moje uwagi pisane kursywą. czytaj więcej...
05.04
2020

Trzy fazy zdalnego nauczania

Przeczytałam artykuł Anne-Marie Chase i Pauline Taylor-Guy o sytuacji nauczania w dobie COVID-19. Artykuł, jak wszystkie obecnie, jest długi, więc postaram się wyjąć z niego sam ekstrakt. Wiem, że nie mamy już siły czytać artykułów, które zaczynają się od długiego wstępu o tym, co to jest zdalne nauczanie. Ten artykuł zainteresował mnie, bo dzieli pracę nad wprowadzaniem zdalnego nauczania na trzy fazy. Czyli podważa opinię, że wszystko ma się dziać natychmiast i na stałe. Bardzo podobają mi się głosy (miedzy innymi Jędrzeja Witkowskiego), że nie ma pospiechu, trzeba powoli się przygotowywać i zmieniać różne decyzje podjęte na szybko. Nikt z nas nie wie, jak długo to będzie trwało, a jak sami zdajecie sobie sprawę, prowizorka lubi się zagnieździć na stale i trudno ją zmieniać. czytaj więcej...
04.04
2020
04.04
2020

Lekcje zdalne z własnym podręcznikiem!

Rozważając trudną sytuację, w której wszyscy się znaleźliśmy, przypomniałam sobie ostatnie moje lata pracy w liceum. Pamiętam, że nie odpowiadał mi wtedy żaden z proponowanych podręczników do nauki matematyki w liceum i przestałam widzieć sens z wykorzystywania podręcznika do pracy z uczniami. Zaczęłam sama tworzyć podręcznik dla moich uczniów, uwzględniając potrzeby danej klasy. Do każdej lekcji przygotowywałam kilka zszytych kartek z treścią lekcji i z miejscami do uzupełnienia przez uczniów. W treści były: cele lekcji, kryteria sukcesu, pytanie kluczowe (nie zawsze), treści zadań i miejsce na ich rozwiązanie przez ucznia, miejsce na podsumowanie (najczęściej w formie refleksji uczniowskiej), czasami dodawałam zadania sprawdzające do zrobienia w domu i do samooceny, na osobnej kartce uczniowie otrzymywali odpowiedzi do zadań sprawdzających, a czasami nawet ich rozwiązania. Oczywiście zajmowało mi to znacznie więcej czasu niż posługiwanie się podręcznikiem, ale dzięki raz przygotowanej lekcji, mogłam w następnych latach tylko modyfikować scenariusz, a nie tworzyć go od nowa. Czyli pracowałam również na przyszłe lata. Pomyślałam sobie, że to może być jeden ze sposobów na zdalną edukację. czytaj więcej...
28.03
2020

Wskazówki Johna Spencera do nauczania zdalnego. Rozmowa o nauczaniu.

Prawdopodobnie zgodzicie się ze zdaniem, że najbardziej owocne dla doskonalenia nauczania są rozmowy nauczycieli we własnym szkolnym gronie. Wiedząc o tym, zaplanowaliśmy pewien czas temu kurs pt. Rozmowy o nauczaniu, Naszym zamiarem było, zachęcenie nauczycieli do prowadzenia spotkań nauczycieli ze swojej szkoły, na tematy związane z proponowanymi artykułami o nauczaniu.  Z wiadomych względów przenosimy kurs na wrzesień, mając nadzieję, że będzie już można spotkać się na rozmowy w realu. Tymczasem proponujemy wszystkim chętnym nauczycielom zdalną rozmowę o zdalnym nauczaniu. Korzystamy z artykułu profesora Johna Spencera, uznanego i doświadczonego w zdalnym nauczaniu edukatora. Przygotowaliśmy  na stronie: https://blog.ceo.org.pl/wspolpraca-i-rozmowa-nauczycieli-ek-o-zdalnym-nauczaniu/ Scenariusz rozmowy ( można zmieniać, modyfikować lub prowadzić spotkanie według własnego pomysłu) Prezentację, która może ułatwić prowadzenie zdalne rozmowy Skrót artykułu Johna Spencera (w języku polskim) Oryginał artykułu Johna Spencera ( w języku angielskim). Rozmowa jest tak zaplanowana, aby nauczyciele dzielili się własnym doświadczeniem z nauczania  w szkole, w której wspólnie pracują. Zachęcamy do zajrzenia do scenariusza. czytaj więcej...
25.03
2020

Rozmowa telefoniczna z uczniem

- Dzień dobry Staszku. Jak się dzisiaj czujesz? W jakim nastroju i z jakimi myślami się obudziłeś? - Dzień dobry Pani profesor. Zaczyna mi się nudzić w domu, nawet tęsknię za szkołą, szczególnie za kolegami i koleżankami. - A kontaktujesz się z kimś? czytaj więcej...
20.03
2020

Zdalne nauczanie w klasach młodszych

Bożena Rakowska ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Sulechowie podzieliła się ze mną sposobem na pracę zdalną z uczniami klasy drugiej. Ja za pozwoleniem Bożenki dzielę się dalej. Świetny przykład, jak można bez nadmiernej technologii, wykorzystując zainteresowanie uczniów i pomoc rodziców - nauczać zdalnie. czytaj więcej...
17.03
2020

Zdalnie – jak, czy gdzie?

W związku z zamknięciem szkół i koniecznością przejścia na zdalne nauczanie mam kilka refleksji. Sądzę, że mogą być one trochę kontrowersyjne, mimo to chciałabym się nimi podzielić. W zaistniałej sytuacji wielu nauczycieli próbuje poradzić sobie z nowym wyzwaniem jakim jest przejście na nauczanie on-line. Wielu z nas jest przerażonych – „Jak to robić?”, jest też taka grupa, która poczuła, że to jest jej czas – „Przecież to bardzo proste, trzeba tylko chcieć”. Obie te postawy blokują to co najważniejsze, czyli DOBRE NAUCZANIE. Wielu krytykuje tych nauczycieli, którzy wysyłają polecenia z podręcznika do „przerobienia” w domu przez uczniów i ich rodziców. To faktycznie nie jest dobre nauczanie, gdyż same podręczniki nie dają wskazówek, jak dobrze nauczać, a zdalnie, to już musi skończyć się porażką. W tym wypadku jest to pozór nauczania i jak zawsze przełożenie odpowiedzialności za ten proces poza szkołę. czytaj więcej...
17.03
2020

Zdalne nauczanie – wskazówki ze szkół w USA

Przeczytałam artykuł Kate Ehrenfeld Gardoqui zatytułowany: Pamiętaj, że nauka online nie jest jedynym sposobem nauczania na odległość. Wydaje mi się bardzo interesujący i zgodny też z moimi przemyśleniami, dlatego krótko przedstawiam streszczenie. czytaj więcej...