Oś Świata/Moja oś świata
20.02
2019

Nagrywanie własnych lekcji

Używanie kamery do obserwacji własnych lekcji może mieć ogromny wpływ na nauczanie i uczenie się. Ten wpis jest dość długi, dlatego podzieliłam go na dwie części: Wnioski zebrane przez Jim Knight z badań nad nagrywaniem lekcji uzupełnione o doświadczenia programu - Szkoła Ucząca Się. Wskazówki Jima Knighta na temat tego, jak organizować doskonalenie pracy nauczyciela przy pomocy nagrywania lekcji. czytaj więcej...
14.02
2019

Widoczne nauczanie

W 2019 roku przypada dziesiąta rocznica opublikowania przez Johna Hattiego obszernej bazy danych z badań edukacyjnych – Visible Learning. Wnioski pozostają niezmienne, mimo dołączania coraz to nowych danych. Kluczowym przesłaniem badań jest to, że istnieją interwencje edukacyjne, które wydają się działać lepiej niż inne, na poprawę wyników uczenia się uczniów oraz takie, które w rzeczywistości nie są zbyt użyteczne, jeśli chodzi o uczenie się. Jeśli szkoły stawiają sobie za główny cel - pomagania uczniom w nauce i skupienie się na procesie uczenia się i na postępach uczniów w nauce, to warto im polecić skorzystanie z wyników badań. Visible Learning proponuje szkołom rozpoczęcie  długotrwałego procesu zmiany szkoły mającego na celu uczenie się wszystkich uczniów i współpracę nauczyciele w dziedzinie nauczania. Przedstawię wskazówki High and Middle College w San Diego czytaj więcej...
12.02
2019

Webinarium – Jak wprowadzać ocenianie kształtujące do szkoły?

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w webinarium - Jak wprowadzać OK do szkoły?. Webinarium jest już dostępne: https://youtu.be/C5OfMeqYLGg . Nie mieliśmy za dużo czasu na udzielenie odpowiedzi na Wasze pytania. Postaram się wyjaśnić teraz niektóre sprawy. czytaj więcej...
09.02
2019

Stopnie a sukces

Rodzicom i uczniom wydaje się, że wysokie oceny z egzaminów gwarantują przyszły sukces dziecka. Jednak, moim zdaniem oceny prawie nie mają wpływu  na przyszły sukces. Przedstawię najpierw moje wątpliwości związane z egzaminami i stopniami, a potem podzielę się czterema warunkami potrzebnymi do osiągnięcia sukcesu. czytaj więcej...
03.02
2019

Kiedy będę mógł to zastosować?

Uczniowie szkół średnich często zadają nauczycielowi to pytanie. Czasami po to, aby wprowadzić nauczyciela w zakłopotanie, ale przede wszystkim chcą znać odpowiedź. Wraz z grupą matematyków licealnych wymyśliliśmy 19 zadań pokazujących uczniom, po co się uczą matematyki. Możecie je znaleźć pod tytułem: Po co mi to?:  https://ok.ceo.org.pl/dobre-praktyki Tym razem znalazłam artykuł w portalu edutopia na ten sam temat, ale za to na różnych przedmiotach. Niesamowite, że trafiliśmy w ten sam temat, nad którym myśli świat edukacyjny. Poniżej autorskie tłumaczenie części tego artykułu wykonane przeze mnie. czytaj więcej...
22.01
2019

Praca domowa

Temat ogromnie dyskutowany teraz w oświacie i temat „morze”. Moim zdaniem jest jedna podstawowa zasada: Praca domowa ma służyć procesowi uczenia się uczniów. Łatwo powiedzieć, ale jak to zaplanować i sprawdzić. Podsunę kilka rad. Zanim zadasz prace domową odpowiedz sobie na pytania, które opracowałam razem z Tomaszem Szwedem. czytaj więcej...
08.01
2019

Łatwe sposoby na rozwiązywanie drobnych konfliktów

Wiele interakcji powoduje konflikt. Pytanie jest, czy warto się nim zajmować? Jeśli np. ktoś w stosunku do Ciebie zachował się niegrzecznie, to czy zwracasz mu na to uwagę i dochodzisz przyczyn jego zachowania, czy ignorujesz to zdarzenie? Przeczytałam artykuł dotyczący małych konfliktów, z którymi wszyscy regularnie mamy do czynienia. Autorka Marlene Chlum przedstawia trzy proste sposoby radzenia sobie z takimi sytuacjami. czytaj więcej...
29.12
2018

Angażowanie myślenia

Byłam na niezmiernie ciekawym warsztacie matematyka kanadyjskiego - Petra Liljedahl. Zorganizowała go Szkoła Edukacji wraz z Polsko Amerykańską Fundacją Wolności. Pan Liljedahl od wielu lat wraz z grupą badaczy zajmuje się metodami nauczania matematyki. Uważam, że taki warsztat mógłby się przydać nie tylko nauczycielom matematyki. Pod koniec wpisu w punktach zawrę, to co bym chciała zapamiętać z tych warsztatów. czytaj więcej...
27.12
2018

Jak prowadzić konstruktywne dyskusje w szkole?

Pewnie wszyscy zgadzamy się, że konstruktywne dyskusje pomiędzy uczniami w klasie są korzystne dla uczenia się i poszukiwania argumentacji. Dzięki nim uczniowie uczą się krytycznego myślenia, mają okazje poznać różne punkty widzenia, uczą się wzajemnie od siebie, zaś nauczyciel może dzięki nim, poznać i ocenić zrozumienie przez uczniów tematu. W tym artykule: Co to znaczy konstruktywna dyskusja?. Co zrobić, aby w klasie szkolnej odbywała się konstruktywna dyskusja? Od czego zacząć?     czytaj więcej...
19.12
2018

Tragedia w szkole

Co powinien wiedzieć dyrektor, aby właściwie zareagować po traumatycznym wydarzeniu w szkole? Dyrektorzy  rzadko są przygotowywani do radzenia sobie w trudnych dla szkoły sytuacjach. Autor artykułu, którego streszczenie zamieszę – Tommy Thompson, opisuje swoje doświadczenie i radzi, jak uniknąć błędnych kroków.   Pokazuje na swoim przykładzie, jakie ruchy nie są skuteczne. Dzielę się tym artykułem z wami, gdyż uważam, że każdy z nas dyrektorów powinien być przygotowany na trudna sytuację. Staramy się, aby ona nie zaistniała, ale często nie mamy na to wpływu. Jeśli już się stanie, to warto wiedzieć, co możemy zrobić i co jest ważne. Taka sytuacja może zniszczyć szkołę i panujące w niej relacje. Tommy Thompson uważa, że trzeba ratować, to co jest podstawą, czyli poczucie bezpieczeństwa i zaufanie nauczycieli. czytaj więcej...