Oś Świata/Moja oś świata
18.08
2020

Praca domowa w nauczaniu zdalnym

Mamy w nauczaniu kłopot z pracą domową wykonywaną przez uczniów. Uczniowie i rodzice jej nie lubią, a nauczyciele mają problem z jej ocenianiem. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej podkreśliło ten problem. W tym wpisie przedstawię pomysł, który może zainspirować do częściowego poradzenie sobie z tym problemem, szczególnie w dobie nauczania online. czytaj więcej...
15.08
2020

Pierwsze kilka tygodni w szkole we wrześniu

Początek roku szkolnego ujawni jeden z trudnych problemów - zróżnicowanie w wiedzy i umiejętnościach uczniów. Problem ten występował też dawniej, ale teraz będzie on poważniejszy, gdyż nie możemy zakładać, że uczniowie nauczyli się czegokolwiek w drugim semestrze poprzedniego roku. Jak sobie z tym poradzić w trzech krokach. czytaj więcej...
08.08
2020

Oszukiwanie na sprawdzianach zdalnych

Zdalne nauczanie pokazało, że przeprowadzanie sprawdzianów zdalnych nie da się przeprowadzić bez możliwości oszukiwania ze strony uczniów Nauczyciele denerwują się, ale nie są w stanie zapobiec tego typu oszustwu. To samo dotyczy egzaminów, szczególnie tych egzaminów, od których dużo zależy. Trudno liczyć na uczciwość uczniów, jeśli wszyscy wiemy, że od wyniku egzaminu zależy przyszłość. Oszustwo może polegać na korzystaniu z niedozwolonych źródeł. Ale znane są też przypadki, że uczniowie wynajmują kogoś, kto pisze za nich sprawdzian i egzamin online. Sytuacja jest na tyle patogenna, że niektórzy uczniowie uważają, że nie popełnili oszustwa, bo zapłacili zatrudnianemu człowiekowi, piszącemu za nich egzamin. Niektórzy oszukujący uczniowie uważają, że jeśli egzaminatorzy stwarzają możliwość oszukiwania, to dają tym samym na nie przyzwolenie. Aby się uchronić przed oszukiwaniem podczas egzaminów instytucje chcą przeprowadzać egzaminy stacjonarnie. Nie znalazłam, jak do tej pory, innego pomysłu w artykułach edukacyjnych. Może się jednak okazać, że po powrocie pandemii i to nie będzie możliwe. Sama jestem gorącą przeciwniczką egzaminów, więc nie za bardzo się martwię, ale rozumiem, że dla władz oświatowych jest to duży problem. Zostawmy go im. Inna sprawa to oszustwa podczas sprawdzianów. Sprawdziany są potrzebne (w odróżnieniu od egzaminów), gdyż dają informację uczniowi – co już umie i nauczycielowi – nad czym powinien jeszcze z uczniami popracować. Oszukany sprawdzian nie ma sensu, bo takich informacji nie daje. Znam wiele przypadków frustracji nauczycieli spowodowanych podejrzeniami oszustwa na sprawdzianie. Moim zdaniem szkoda nerwów, bo nie da się im zapobiec, chyba że zmienimy podejście własne i uczniów do oceniania. Tu mamy szansę, gdyż sprawdzian, to nie jest walka o tak dużą stawkę, jak przy egzaminie. czytaj więcej...
06.08
2020

Wrzesień 2020 puka do naszego edukacyjnego świata!

Na szczęście mamy po bardzo wyczerpującym roku jeszcze - wakacje. Trzeba wypocząć, ale jednocześnie pamiętajmy, że we wrześniu czeka nas najbardziej niepewny początek roku szkolnego, jaki do tej pory nas spotkał. Nie wiemy, jaką formę przyjmie szkoła we wrześniu, czy nie będziemy musieli wrócić choć częściowo do nauczania zdalnego. Prawdopodobnie czeka nas nauczanie hybrydowe - trochę w szkole, a trochę zdalnie. Dotychczasowe nauczanie zdalne nie było w pełni efektywne. Ponieważ będziemy  je w pewnym stopniu kontynuować, to warto przemyśleć, co pomaga w nim uczniom się uczyć, a co przeszkadza. Najlepszym źródłem informacji są sami uczniowie. Można ich zapytać, co było w zdalnym nauczaniu dobre, kiedy się uczyli, jakich instrukcji potrzebowali. Wielu nauczycieli przekonało się, że nauczanie zdalne jest najbardziej korzystne, gdy co najmniej częściowo odbywa się na platformie z kamerą i mikrofonem. Mitem jest, że zadawanie uczniom prac domowych z małym kontaktem nauczyciela z uczniem, jest skuteczną formą nauczania i uczy uczniów samodzielności. Pokuszę się o przedstawienie kilku wskazówek, które pozyskałam od nauczycieli lub wyczytałam w artykułach pisanych przez praktyków. czytaj więcej...
03.08
2020

Praca domowa w nauczaniu zdalnym

Mamy w nauczaniu kłopot z pracą domową wykonywana przez uczniów. Uczniowie i rodzice jej nie lubią, a nauczyciele mają problem z jej ocenianiem. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej podkreśliło ten problem. W tym wpisie przedstawię pomysł, który może zainspirować was do częściowego poradzenie sobie z tym problemem, szczególnie w dobie nauczania online. Pochodzi on z  artykułu Jill Barshay, która opisuje badania profesor Neil Heffernan. czytaj więcej...
03.08
2020

Czy otwarcie szkół pogorszy stan pandemii?

Na to pytanie, to tylko Pan Bóg zna odpowiedź. Ponieważ właściwie mało wiemy, to trudno prorokować. Znalazłam artykuł (USA) przedstawiający kilka badań na temat rozprzestrzenienia się wirusa. Może one dadzą nam jakieś wskazówki? Jedno, co pewne, to sami się przekonamy na własnej skórze we wrześniu. czytaj więcej...
02.08
2020

6 zmian w szkole po powrocie do niej uczniów

We wrześniu wrócimy do nauczania rzeczywistego lub pozostaniemy przy zdalnym lub będzie stosować tak zwaną „hybrydę”. Każda z form będzie nacechowana doświadczeniem uzyskanym w czasie pandemii. Wielu nauczycieli zauważyło, że trzeba zmienić podejście do realizacji programu i do sposobu oceniania uczniów. Oto lista sześciu spraw, które mogą się zmienić po powrocie do normalności: czytaj więcej...
31.07
2020

Budujemy relacje online z uczniami

Jeszcze tylko miesiąc do rozpoczęcia bardzo nietypowego roku szkolnego. Co zrobimy w pierwszym dniu, a potem w pierwszym tygodniu i miesiącu? Wielu badaczy edukacyjnych podkreśla, że dobre relacje są warunkiem koniecznym dla efektywnego uczenia się. Uczniowie potrzebują poczucia wspólnoty i relacji opartych na szacunku i trosce. Aby kogoś szanować i lubić, trzeba go przede wszystkim poznać. Początek roku jest bardzo dobrym momentem na rozpoczęcie budowania relacji. Nie wiemy, jak będzie wyglądało nauczanie, czy będzie ono odbywać się w szkole, czy online, a może „hybrydowo”. Jeśli nie będzie to nauczanie stacjonarne w szkole, to znaczy, że trzeba będzie poświęcić więcej uwagi na budowanie relacji, gdyż zdalny kontakt nie sprzyja naturalnemu poznawaniu się. Jednak zawsze warto pamiętać o  budowaniu i wzmacnianiu relacji! Jako nauczycieli wiemy, że pierwsze dni roku szkolnego są bardzo ważne. Zasady i zwyczaje, które zostaną wprowadzone w pierwszych dniach, bardzo trudno później zmienić. Dlatego mówimy o pierwszych dniach nowego roku szkolnego. czytaj więcej...
29.07
2020

Uważność w zdalnym nauczaniu

Uważność (mindfulness) to ważny temat i wart wykorzystania w edukacji. W obecnej stresogennej sytuacji warto zapoznać się z nim i próbować wprowadzić do nauczania zarówno rzeczywistego, jak i zdalnego. Okazuje się, że wprowadzanie jej do edukacji pomaga uczniom rozwijać się zarówno emocjonalnie, jak i akademicko. Autor artykułu (link poniżej) określa uważność, jako celowe skupianie świadomości na chwili obecnej i bez oceniania. Dzięki uważności zwiększa się koncentracja uczniów na uczeniu się, zmniejsza stres i niepokój. czytaj więcej...
26.07
2020

Wnioski z badania PISA 2018

Znalazłam artykuł edukacyjny z 15 czerwca, który (o dziwo) nie odnosi się korona wirusa. Jest to omówienie wyników PISA z roku 2018. Jest w nim wiele ciekawych wątków, zachęcam Was do przeczytania: https://www.teachermagazine.com.au/columnists/andreas-schleicher/the-state-of-education-globally-insights-from-pisa-2018?utm_source=CM&utm_medium=Bulletin&utm_content=16June Przytoczę hasłowo kilka wniosków, które mnie zaskoczyły. A na końcu zajmę się tym wnioskiem, który mnie bardzo zainteresował i przypomniał o teorii Carol Dweck. czytaj więcej...