Oś Świata/Moja oś świata
05.06
2020

Ocenianie w Chicago

Każdy z nas wie, że system oceniania bywa krzywdzący dla uczniów. Sytuacja zdalnego nauczania wyjęła ten problem na światło dzienne. Ocenianie, szczególnie stopniami faworyzuje uczniów uprzywilejowanych. Jeśli uczeń ma dobre warunki w domu, dostęp do zasobów, pomoc od innych osób, to ma większe szanse osiągnąć sukces. Ocena nie dotyczy wtedy starań ucznia, tylko jego sytuacji społecznej i  materialnej. W nauczaniu zdalnym widać to wyraźnie. Jeśli uczeń ma dostęp do internetu, jest w stanie uczestniczyć w lekcjach online, otrzymuje pomoc od rodziców i rodzeństwa, a czasami od innych osób, to jego wynik na sprawdzianie może być dobry. Jeśli nie ma dostępu do nauczania online, nie otrzymuje pomocy i jeszcze ma trudną sytuację w domu, to jego szanse są znacznie mniejsze. czytaj więcej...
02.06
2020

Osiem wskazówek dla zdalnego zadania edukacyjnego

Osiem  zasad planowania i przeprowadzania zdalnie zadania edukacyjnego. Zasady te są aktualne w każdych – nie tylko zdalnych – warunkach. Zadanie związane z celem Zadanie związane z życiem Kryteria sukcesu do zadania Strefa najbliższego rozwoju ucznia Informacja zwrotna dla ucznia Samoocena Rezygnacja ze stopni Odpowiedzialność za proces uczenia się czytaj więcej...
31.05
2020

SOK i koronawirus

Pewien czas temu promowaliśmy wśród nauczycieli - SOK, czyli sprawnościowy OK. Wiem, że wiele osób zaczęło z powodzeniem go stosować. Mało o tym mówimy, bo pomysł jest bardzo prosty i łatwy w zastosowaniu. Przedstawię go w trzech krokach: Nauczyciel przegląda program, który chce z uczniami zrealizować. Opracowuje kryteria do wszystkich tematów i na ich podstawie określa sprawności do zdobycia dla uczniów. Zapoznaje uczniów ze sprawnościami i kryteriami ich osiągnięcia. Uczniowie przystępują do zdobywania wybranej sprawności, gdy uznają, że są gotowi. Jeśli nie uda im się zdobyć sprawności za pierwszym razem, to mogą spróbować powtórnie. czytaj więcej...
30.05
2020

Spadek po koronie

Co  dobrego mogłoby zostać  w spadku po zdalnym nauczaniu? Pewien czas temu w gronie nauczycieli dyskutowaliśmy o tym, co warto, aby zostało po zdalnym nauczaniu, gdy wrócimy do nauczania rzeczywistego. Wszyscy się zgadamy, że wiele się zmieniło i do pewnych spraw nie ma już powrotu. Przyszło nam na myśl pięć takich zagadnień: Brak oceniania. Interesująco dla uczniów. Mało prac domowych. Planowanie Lekcji. Nauczanie projektowe. Edukacja dzięki pandemii odarta została z pewnych mitów, które są związane z tymi zagadnieniami. czytaj więcej...
27.05
2020

Życie bez egzaminów

Jeśli egzaminy nie sprawdzają tego, co jest potrzebne absolwentowi, kosztują dużo pieniędzy i czasu, nie są gwarantem przygotowania do zawodu, to w takim razie należy zadać sobie pytanie – po co one są? Przeczytałam artykuł Simon Jenkins w Guardian: https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/may/21/if-we-can-do-without-gcses-and-university-exams-now-why-go-back Zainteresowało mnie szczególnie to początkowe zdanie: Covid-19 niesie ze sobą pewne błogosławieństwa, być może trzeba uwolnić edukację od dyktatury „testu”. Według autora systemy egzaminacyjne są częścią nierzeczywistego świata, w którym uczniowie starają się dać właściwe odpowiedzi na pytania, o których zaraz zapomną. Egzamin w obecnej formie jest tak niedostosowany do rzeczywistości, że można go porównać z egzaminem na samochodowe prawo jazdy, przeprowadzanym poprzez prowadzenie wozu konnego. Tak, jak byśmy ignorowali rzeczywisty świat. czytaj więcej...
25.05
2020

Nowa motywacja

W szkole zakładaliśmy, że uczniowie będą się uczyć, aby perspektywie otrzymać dobre stopnie i dostać się do dobrych szkół. Teraz oceny straciły sens, a w konsekwencji stopnie jako nagrody przestały działać. Możliwe, że przeszedł czas weryfikacji sposobu motywowania uczniów poprzez wystawianie stopni? Czy stopnie motywują? Od dawna istnieje przekonanie, że oceny są ważne, ponieważ motywują.  Wielu pedagogów krytykuje system szkolny oparty na ocenianiu, ale wielu również uważa, że po zlikwidowaniu ocen, uczniowie nie będą się uczyć. Ten pogląd (dość powszechny) nie jest poparty badaniami, nawet więcej, są dowody na to, że system oceniania stopniami działa przeciwnie, czyli szkodzi motywacji i hamuje proces uczenia się (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969594X.2014.988121). Richard Ryan i Edward Deci długie lata badali problem motywacji do nauki. Wykazali, że uczniowie pracują ciężej, uczą się więcej i mają większe szanse na rozwój, gdy są wewnętrznie zdeterminowani i motywowani. czytaj więcej...
22.05
2020

Jak uczyć online społeczno-emocjonalnych umiejętności?

Czy powinniśmy zajmować się teraz umiejętnościami społeczno-emocjonalnymi uczniów. Czy jest to w ogóle możliwe, gdy całą energię poświęcamy nauce ujętej w programie szkolnym? Trudna sytuacja uczniów wymaga, może jak nigdy wcześniej, właśnie tych umiejętności. Kluczowe znaczenie ma umiejętność radzenia sobie z lękiem. Jeśli uczniowie czują, że nie mają kontroli nad swoją przyszłością to, czują się niepewni i to dominuje ich myślenie i nie maja przestrzeni na uczenie się. Co może zrobić nauczyciel teraz dla kształcenia u uczniów umiejętności społecznych i emocjonalnych? 6 pomysłów dla nauczycieli: Zachęcanie do spojrzenia z dystansu Poświęcenie czasu na rozmowę z uczniami Pokazywanie, że można przyczynić się do zmniejszenia ryzyka Budowanie wspólnoty Ćwiczenia na własną rękę Rozmowa z uczniami na temat sytuacji na świecie czytaj więcej...
19.05
2020

Co sądzą uczniowie o zdalnym nauczaniu?

Artykuł składa się z czterech części: Wstęp – skąd wzięłam opinie uczniów Opinie uczniów nauczycielek: Katarzyny Polak, Marzenny Dąbrowskiej, Magdaleny Grzeszkiewicz- Brzęckiej, Doroty Podolskiej, Bożeny Rakowskiej, Moniki Soroki, Joanna Sułek, Michała Szczepanika, Ewy Szpot. Podsumowanie – pewne zalety i wady zdalnego nauczania w oczach uczniów Wnioski i rady dla nauczycieli prowadzących zdalne nauczanie. czytaj więcej...
18.05
2020

Poczucie bezpieczeństwa w zdalnych lekcjach

Wirtualne rozmowy nigdy nie będą tak dobre, jak rozmowy podczas spotkania na żywo. Wartość rozmowy online zależy od tego, jak szybko powstanie środowisko, w którym ludzie czują się wystarczająco komfortowo, aby brać szczery i zaangażowany udział. Czynnikiem kluczowym jest poczucie bezpieczeństwa. Każdy uczestnik rozmowy ocenia, na ile bezpieczne jest wyrażanie własnych opinii i myśli, zadawanie pytań i ryzykowanie popełniania błędów. Ludzie muszą czuć, że nie będą osądzani i oceniani, za to, czym się podzielą. Ponadto, muszą ufać, że prowadzący spotkanie chce pomóc i nie zamierza wywierać presji. Te kilka zdań dotyczyło spotkań online, ale tak samo jest aktualne dla lekcji online z uczniami. W sytuacji lekcji rzeczywistych w klasie szkolnej zdarza się, że bezpieczeństwo nie jest zachowane. Uczniowie boją się oceny, osądzenia przez nauczyciela i przez innych uczniów. Jeśli taka atmosfera zostanie przeniesiona na grunt lekcji online, to te lekcje będą stracone. Po pierwsze – w czasie kryzysu i niepewności, kiedy ludzie doświadczają wysokiego poziomu strachu i wątpliwości, jeszcze trudniej jest zaufać i czuć się bezpiecznie. Po drugie – bardzo łatwo jest wycofać się z aktywnego uczestniczenia w lekcji online, znacznie łatwiej niż w rzeczywistej lekcji. Nauczyciel może nawet nie zauważyć, że niektórzy uczniowie zajmują się czymś innym lub tylko markują uczestnictwo w lekcji. Dlatego tak ważne jest stworzenie przez nauczyciela atmosfery bezpieczeństwa, która umożliwia uczniom uczestnictwo i korzystanie z lekcji online. Na poczucie bezpieczeństwa i komfortu wpływają też warunki zewnętrzne, na które nauczyciel też może mieć wpływ. Warto zadbać o to, co prezentujemy uczniom na ekranie, oświetlenie, kolory, estetyka wnętrza itp. Oto pięć rad dla nauczycieli. czytaj więcej...
17.05
2020

Oszukiwanie podczas egzaminów

Od 11 do 22 maja miały się odbywać egzaminy na uczelnie w USA. Okazało się, że niektórzy ze zdających oszukiwali poprzez  - nakłanianie kogoś innego do pisania testu oraz dzielenie się treścią egzaminu z innymi osobami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Powstało pytanie, czy i jak zapewnić uczciwość na egzaminie, gdy zdający go  przystępują do testów z własnych komputerów domowych. Artykuł na ten temat, choć bez odpowiedzi na to pytania: https://blogs.edweek.org/teachers/teaching_now/2020/05/worries_persists_as_ap_registrations_are_cancelled_for_students_caught_planning_to_cheat.html?cmp=eml-enl-tl-news2&M=59575463&U=1114171&UUID=df76b1a8f066e9404492b0ec63c63378 Myślę, że problem może dotyczyć również Polski, o ile egzaminy będą przeprowadzane online. czytaj więcej...