Oś Świata/Moja oś świata

WWW – 3 proste czynniki wpływające  na zaangażowanie uczniów w naukę

25.02
2020

Wybór, Wystrój i Współpraca

 

Wybór

Stosowanie wyboru jest związane z relacjami, jakie ma nauczyciel z uczniami. Jeśli  ufa uczniom, wierzy, że chcą się uczyć, traktuje nauczanie jako pomoc uczniom w uczeniu się, to dawanie wyboru jest możliwe.

W jakich dziedzinach wybór ucznia jest możliwy? Uczeń nie może wybierać w tym, czego będzie się uczył. Nauczyciela i uczniów obowiązuje podstawa programowa. Jednak nawet z jej wytycznymi można dać uczniom wybór, np.:

– wybór sposobu uczenia się,

– wybór celów i kryteriów sukcesu,

– wybór sposobu rozwiązania problemu,

– wybór sposobu pracy (indywidualnie lub grupowo),

– wybór sposobu prezentacji wyników swojej pracy,

– wybór źródeł i pomocy dydaktycznych, z których uczeń korzysta,

– wybór dotyczący korzystania z pomocy innych osób,

– wybór sposobu oceniania.

Wybór jest podstawowym motywatorem dla uczniów do uczenia się. Czy więcej wyboru, tym większe zaangażowanie.

Wystrój

Mniejsze znaczenie, ale też duże ma sam wystrój miejsca, gdzie uczniowie się uczą. Jeśli pomieszczenie jest ciemne, ponure, zaniedbane, to uczniowie nie mają ochoty i energii do uczenia się.

Dobrze wybrane kolory ścian, możliwość wietrzenia pomieszczenia, kwiaty w oknach, to wszystko wpływa na tworzenie sprzyjających warunków do nauki.

Przyjęło się uważać, że ostre kolory – czerwony, żółty rozpraszają ludzi, za to niebieski, fioletowy pomagają w skupieniu się.

Równie ważny dla komfortu uczącego się, jest estetyczny wygląd sali. Wygodne ławki, możliwość różnej organizacji przestrzeni, która daje możliwość pracy w grupach i parach.

Jeśli damy uczniom możliwość decydowania o wystroju miejsca, w którym się uczą, a może nawet damy im szansę urządzenia go według własnego pomysłu, to szkoła ma szanse stać się bezpiecznym i atrakcyjnym dla nich miejscem. Szkoła powinna być miejscem, gdzie uczniowie chcą przebywać.

Współpraca

Uczenie się jest procesem społecznym. Znacznie łatwiej jest uczyć się w grupie. Można wtedy uczyć się od siebie wzajemnie i wymieniać opinie.

Czyli praca w zespołach, kiedy to tylko możliwe!

Jest jeszcze jedna forma współpracy, które wpływa na angażowanie się uczniów w naukę, jest to współpraca nauczyciela z uczniami. Nauczyciel, który ustala z uczniami cele i kryteria sukcesu i jest towarzyszem w uczeniu się, zachęca tym uczniów do uczenia się.

Inspiracja artykułem:

https://corwin-connect.com/2018/10/4-ways-to-maximize-student-engagement/

 

Dodaj komentarz

avatar