Oś Świata/Moja oś świata

6 rad do tworzenie pytań kluczowych

20.01
2020

Podstawowym problemem każdego nauczyciela jest zainteresowanie uczniów nauką. Jednym z efektywnych sposobów jest tworzenie pytań kluczowych, takich pytań, które zainteresują uczniów tematem.

Warunki dla pytania kluczowego:

  • Pytanie kluczowe przede wszystkim powinno być otwarte. Jeśli nie jest sformułowane jako pytanie otwarte, to warto do niego dodać polecenie uzasadnienia odpowiedzi. Czyli:

Czy jest tak, czy nie tak. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Unikamy sytuacji, gdy uczeń zgaduje odpowiedź lub wybiera spośród podanych propozycji.

  • Odpowiedź na pytanie nie może być oczywista lub łatwo znajdywana w internecie. Odpowiedź ma wymagać od ucznia myślenia.
  • Pytanie kluczowe jest związane z celem lekcji, a wręcz pomaga ten cel osiągnąć. Mówimy, że dobre pytanie kluczowe prowadzi lekcję od zadania pytania, aż do uzyskania na nie odpowiedzi.
  • Dobrze jest, gdy pytanie dotyczy rzeczywistych problemów, wtedy jest większa szansa, że zainteresuje uczniów.

Cztery powyższe punkty mogą stanowić listę do sprawdzenia – czy moje pytanie jest kluczowe.

6 wytycznych dla pytań kluczowych

  1. Zacznij od celu lekcji

Zadaj sobie pytania:

  • Czego chcę nauczyć moich uczniów?
  • Dlaczego chcę, tego uczniów nauczyć?
  • Co jest w tym temacie intersujące?

Możesz wykorzystać wspomnienie tego, co było dla ciebie intersujące, gdy poznawałeś ten temat. Można też zasięgnąć opinii innych np. absolwentów lub sprawdzić z uczniami, czy pytanie ich interesuje.

  1. Twórz wyzwanie

Zastanów się jaki problem łączy się z tematem zajęć. Co muszą uczniowie wiedzieć i do czego muszą mieć dostęp, aby mogli problem rozwiązać?

Problem powinien być widoczny w pytaniu. Wtedy nadaje sens poszukiwaniom odpowiedzi.

  1. Miej na uwadze myślenie

Zastanów się, czy rozwiązując problem i odpowiadając na pytanie, uczniowie będą zachęceni do kreatywnego myślenia.

Odpowiedź nie powinna być do znalezienie w internecie lub w innych źródłach, to uczeń ma dojść do niej sam lub w grupie i umieć uzasadnić swoją drogę myślenia.

  1. Proponuj uczniom poszukiwanie odpowiedzi w grupach.

W grupie z innymi uczniami istnieje możliwość współpracy i korzystania wzajemnie z zasobów. Wspólna praca jest znacznie bardziej inserująca niż praca w samotności.

  1. Dopuszczaj różne drogi dochodzenia do rozwiązań

Każda propozycja uczniowskich rozwiązań jest dobra i warta rozpatrzenia. Nie dąż do jedynego prawidłowego rozwiązania. Jeśli dasz uczniom swobodę propozycji, to zaskoczą cię swoim myśleniem. A jeśli odpowiedź nie będzie prawidłowa, to też bardzo dobrze, bo uczniowie uczą się, że błąd jest nieodzownym elementem uczenia się.

  1. Zastanów się, czy pozyskanie odpowiedzi jest dla uczniów w ogóle możliwe.

Czy wiedza i umiejętności uczniów pozwalają na udzielenie odpowiedzi.

Nie może być tak, że uczniowie starają się uzyskać odpowiedź, a nie mają odpowiednich dla niej zasobów. To owocuje frustracją.

Można dochodzić do rozwiązania etapami, z wykorzystaniem wskazówek, ale koniec musi być w zasięgu możliwości.

 

Inspiracja artykułem:

https://wabisabistore.com/blogs/essential-questions/6-steps-writing-essential-questions?utm_source=drip&utm_medium=email&utm_campaign=Best%2520of%25202019

 

8
Dodaj komentarz

avatar
najnowszy najstarszy
avatar
Aleksander

Jakie piękne podejście 🙂 Ile pytań trzeba sobie postawić, żeby lekcja miała sens a nie była tylko bezmyślnym powieleniem jakiegoś cudzego schematu. Brawo.

avatar
Gosia

Myślę, że poloniście łatwiej o pytania kluczowe, chociaż pewnie nie jest to regułą. W każdym razie u mnie w szkole, poloniści słuzą w tej kwestii pomocą… 🙂

avatar
Corvus

Czy można by otrzymać przykład takiego pytania kluczowego? Mam z nimi kłopot, dopiero zaczynam naukę z OK, stopniowo wprowadzam różne części, ale zanim wprowadzę kluczowe pytania, chciałabym je bardziej zrozumieć.