Oś Świata/Moja oś świata

Punkt widzenia dyrektora i nauczycieli

27.10
2019

Coś dla dyrektora – raport: Inside the Principal-Teacher Relationship. Wygląda na to, że opinie dyrekcji i nauczycieli różnią się trochę. Warto przyjrzeć się stronie nauczycielskiej. Badania są zagraniczne, ale nie myślę, że nasze własne różniłyby się znacznie.

  1. Możliwość zgłaszania problemów

69% dyrektorów szkół uważa, że nauczyciele w ich szkołach czują się upoważnieni do zgłaszania dyrektorom swoich problemów.

25% nauczycieli czuje, że może zgłaszać się z problemami do dyrektora.

2. Ocena czynników wpływających na problemy szkoły

  • Dyscyplina wśród uczniów: N – 52%, D – 24%
  • Planowanie i harmonogram: N – 24%, D – 14%
  • Dodatkowe obowiązki nauczyciela (dyżury na korytarzu i w stołówce): N – 21%, D – 14%
  • Założenia filozoficzne: N – 21%, D – 9%
  • Rodzice: N – 19%, D – 11%
  • Informacja zwrotna od dyrektora dla nauczyciela: N – 17%, D – 5%
  • Doskonalenie nauczyciele (wymagane i możliwości): N – 16%, D – 8%
  • Nauczanie przedmiotowe: N – 14%, D – 5%

3. Pomoc ze strony dyrektora we wprowadzaniu i realizacji innowacji

45% nauczycieli całkowicie się zgadza z tym, że dyrektorzy wspomagają ich w realizacji innowacji

86% dyrektorów całkowicie się zgadza z tym, że wspomagają swoich nauczycieli w realizacji innowacji

4. Relacje dyrektora z nauczycielami

87% dyrektorów  uważa, że bardzo ważne są dobre relacje dyrektora z nauczycielami

81% nauczycieli uważa, że bardzo ważne są dobre relacje nauczycieli z dyrektorem szkoły.

5. Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się

Jaki jest wpływ dyrektora szkoły na tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się?

Dyrektorzy określili go na poziomie:

  • Absolutnie pozytywny wpływ – 77%
  • Czasami pozytywny – 23%

Nauczyciele mieli bardziej zróżnicowane opinie:

  • Absolutnie pozytywny wpływ – 37%
  • Czasami pozytywny – 32%
  • Czasami negatywny – 22%
  • Całkowicie negatywny – 8%
  • Brak wpływu – 2%

6. Informacja zwrotna od dyrektora dla nauczyciela

Jak często nauczyciel w szkole otrzymuje od dyrektora formalną lub nieformalną informację zwrotna o swojej pracy?

Nigdy: D – 0% , N -13%

Kilka razy w roku: D – 46% , N – 71%

Raz w miesiącu: D – 29% , N – 10%

Raz w tygodniu: D – 23% , N – 5%

Codziennie: D – 2% , N – 0%

 

D – dyrektor, N – nauczyciel

źródło:

https://www.edweek.org/ew/section/multimedia/principals-heres-how-teachers-view-you.html?cmp=eml-enl-eu-news1&M=58959224&U=1114171&UUID=df76b1a8f066e9404492b0ec63c63378

1
Dodaj komentarz

avatar
najnowszy najstarszy
avatar
Ania

ciekawe wyniki badań – czasami nawet zaskakujące