Oś Świata/Moja oś świata

Mindfulness. Jak uważność może pomoc w nauczaniu?

30.10
2018

Wpis dotyczy pojęcia – Mindfulness. Zastanowimy się  jak wykorzystać uważność w pracy nauczyciela. Omówię cztery aspekty:

  1. Koncentrowanie się na chwili obecnej
  2. Świadomość tego, co się czyni
  3. Myślenie pozytywne
  4. Obserwacja bez osądu

Bardzo często w publikacjach zagranicznych pojawia się pojęcie mindfulness. Nie znam polskiego odpowiednika. Może najbardziej odpowiednim tłumaczeniem jest przytomność lub uważność.

Alaina Love w swoim artykule – What a mindfulness practice can teach you about leadership

(https://www.smartbrief.com/original/2018/09/what-mindfulness-practice-can-teach-you-about-leadership?utm_source=brief&utm_medium=FeaturedContent&utm_campaign=LeadershipOriginals) wskazuje na wiele badań, które pokazują, że wykorzystanie uważności przynosi korzyści w sprawowaniu przywództwa i w wykonywaniu pracy.  Autorka proponuje doskonalenia się w „uważności” np. poprzez medytację, tai chi, jogę, ale też poprzez koncentrację na przytomności w różnych aktywnościach dnia codziennego.  Alaina Love w swoim artykule opisuje przypadek klienta, który dzięki jodze i medytacji poprawił komfort swojego życia i pracy.

Ciekawe są jego wnioski, co zyskał dzięki praktykowaniu przytomności.

Po każdym opisie zastanowię się, jak może „przytomność” pomoc w pracy nauczycielskiej.

  1. Koncentrowanie się na chwili obecnej:Polega na skupianiu się na tym, co jest teraz, nierozpraszaniu się, niepozwalaniu na kierowanie myśli do zmartwień związanych z przeszłością lub z przyszłymi wydarzeniami. Dzięki koncentracji na obecnej chwili można skupić się na rzeczach ważnych w danym momencie i na celach strategicznych i nie rozpraszać się na wykonaniu wieli zadań jednocześnie.

Nauczyciel, który odkłada inne sprawy i poświęca podczas lekcji swoją uwagę uczniom, po pierwsze ma szansę zaobserwować więcej, po drugie jest w stanie zareagować na to, co się dzieje z uczniami, może zmodyfikować swoje nauczanie i przez to być bardziej skutecznym nauczycielem.

  1. Świadomość tego, co się czyni. Polega na przywiązywaniu wagi i oddaniu się temu, co się robi. Wymaga to stawiania sobie celów i koncentracji na dążeniu do ich osiągnięcia.

W pracy nauczyciela przekłada się to na planowanie lekcji i stawianie sobie i uczniom celów. Owocuje to świadomym nauczaniem, a nie tylko realizacja programu, dostosowaniem planów do możliwości uczniów, co pomaga w osiąganiu celów.

  1. Myślenie pozytywne:Polega na unikaniu nadmiernego samokrytycyzmu i tak zwanego „szukania dziury w całym”. Często samokrytycyzm wynika z porównywania się z innymi i ich sukcesami, co owocuje mniejszą odpornością na przeciwności losu. Optymistyczne nastawienie udziela się innym i sukces staje się bardziej możliwy.

Nauczyciel optymista jest skarbem dla uczniów. Nauczyciel, który wierzy w uczniów i w ich możliwości ma dużo większe szanse na efektywne uczenie. Taka postawa jest „zaraźliwa” i uczniowie również zaczynają wierzyć, że są w stanie nauczyć się, co staje się samospełniającą się przepowiednią.

  1. Obserwacja bez osądu. Polega na umiejętności samej czystej obserwacji bez oceniania sytuacji. Ćwiczenie tej umiejętności jest, jak medytacja, czyli obserwowanie swoich myśli, a następnie pozwolenie, aby odeszły. Pomaga to uniknąć przedwczesnych sadów i wniosków.

Taka postawa pomaga nauczycielowi w obserwacji uczniów, bez oceniania ich i bez podejmowanie pochopnych decyzji. Pozwala to podejmować przemyślane i właściwe decyzje wtedy, gdy sytuacja się wyklaruje. Uczniom potrzebny jest „wyważony” nauczyciel, na którym mogą polegać i mieć do niego zaufanie.

Na pewno w moich wpisach pojawi się jeszcze temat uważności, bo coraz więcej się o nim mówi i o korzyściach płynących z bycia uważnym.

Dodaj komentarz

avatar