Oś Świata/Moja oś świata

22.08
2018

3 pomysły na usprawnienie organizacji  pracy nauczyciela

Koniec lata przynosi marzenia, na temat tego, jak będziemy organizować swoją pracę nauczycielską w tym roku szkolnym. Przedstawiam trzy pomysły ułatwiające pracę nauczyciela i pozwalające więcej czasu poświęcić na samo nauczanie.

Komunikacja

Usłyszałaś, że każdy dobry nauczyciel jest obecny na Twiterze, że ma swoją stronę internetową, że kontaktuje się z uczniami i rodzicami przez stronę albo na Facebooku. Niektórzy znajomi pytają, czy jesteś obecna na Instagramie, bo tam widzieli Twoich uczniów. Ktoś inny mówi, że na Pintresie są wspaniałe materiały edukacyjne. Jeszcze inni wymieniają nazwy, o których nawet nie słyszałeś i zaczynasz bać się, że coś tracisz, że nie jesteś nowoczesnym nauczycielem.

Oczywiście część tych propozycji jest korzystna, ale nie zapominaj o starej wypróbowanej formie komunikacji. Wielu rodziców nie jest biegła w nowinkach internetowych, aby do nich dotarła informacja, trzeba wysłać po prostu list pocztą lub przekazać informację przez uczniów.

Chwytanie się wszystkich nowości kończy się źle, gdyż mamy szum informacyjny i gubimy część osób, które używają tylko wybranych komunikatorów. Rodzice dostają wtedy tylko część informacji i skarżą się, że nie są doinformowani.

Warto wybrać jedno narzędzie internetowe, ustalić z uczniami i rodzicami, na które się zdecydowaliśmy, poznać je dobrze i zacząć wykorzystywać. Niektórzy korzystają z Facebooka lub Instagramu, inni nie. Jednak prawie każdy już ma  e-mail i ta forma komunikacji sprawdza się.

Jednym z lepszych narzędzi jest blog, do którego jest łatwy dostęp i który ma opcję powiadamiania subskrybentów poprzez pocztę mailową. Okazuje się, że jeśli uda się zawiadamiać osoby zainteresowane poprzez maila, to daje to najlepsze efekty.

Słychać głosy, szczególnie wśród osób młodych, że blogi umierają. Jednak blogi wykorzystywane do komunikacji mają jeszcze przed sobą przyszłość.

Ustalenie zasad

Uczniowie w szkole mają zasady do przestrzegania w zależności, od tego z jakim nauczyciele mają lekcję. Wprowadza to zamieszanie, bo dlaczego na jednej lekcji coś wolno, a na innej nie. Warto wspólnie w gronie nauczycieli uczących jedna klasę podjąć pewne ustalenia. Jeśli uczeń jest traktowany tak samo przez wszystkich nauczycieli, to szybko dostosowuje się do reguł. Jeśli jakaś procedura jest cyklicznie powtarzana, to po pewnym czasie wchodzi wszystkim w krew.

Czego mogą dotyczyć te wspólne zasady? Może to być np.: sposób reakcji na spóźnienia uczniów, pozwolenie lub nie na używanie przez uczniów telefonów komórkowych, rozkład sprawdzianów w tygodniu. Można np. ustalić, że poniedziałki to czas na sprawdziany z matematyki, a wtorki na sprawdziany z historii i biologii, wtedy uczniom nie kumulują się sprawdziany w jednym dniu i jest szansa, ze przygotują się do nich lepiej.

Dobrze, jeśli reguły gry są wspólne, a nie zmieniają się w zależności od lekcji z danym nauczycielem.

Delegowanie zadań

Nie wszystko musisz robić sama, warto delegować zadania uczniom. Jedna osoba może być odpowiedzialna np. za pilnowanie czasu lekcji, druga za podlewanie kwiatków w klasie, a inna za zbieranie zeszytów uczniowskich. Najlepiej, gdy każdy uczeń ma przydzielone zadanie dla siebie.

Nauczyciel wtedy poświęca mniej czasu na małe zadania organizacyjne i ma go więcej na nauczanie. Wpływa to też korzystnie na organizację lekcji, a uczniów uczy odpowiedzialności.

Na przykład jeśli nauczyciel rozda uczniom zadania do wykonanie, które są konieczne do uruchomienia rzutnika, to jeśli chce skorzystać z tego urządzenia, aby coś pokazać uczniom, to wystarczy, że tylko to zapowie, a uczniowie sami przystąpią do zadań. Można przydział zadań umieścić na tablicy z kieszonkami i imionami uczniów, wtedy uczniowie pamiętają swoje zadania i można po pewnym czasie zmienić przydział.

Przydział zadań każdemu z uczniów włącza wszystkich w proces nauczania, uczniowie czują się potrzebni i odpowiedzialni.

Bądź dobry też dla siebie

Podejmuj te zadania, które będą dla Ciebie pomocą i ulgą. Wprowadzaj zasady, przyzwyczajaj do nich uczniów i deleguj zadania, usprawnij komunikację, abyś nie musiała robić wszystkiego sama.

 

Na podstawie artykułu Franka Buck https://www.middleweb.com/38378/in-the-new-school-year-simplify-unify-multiply/

 

Dodaj komentarz

avatar