avataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Moja oś świata

SOK. Hufiec wczesnoszkolny – miejsce na dyskusję dla nauczycieli wczesnoszkolnych

21.01
2018

Drodzy Sokowicze, hufiec wczesnoszkolny

zgłosiło się Was do SOKU już blisko 60 osób. Z podobną liczbą ochotników zaczynaliśmy w OK zeszycie w grudniu 2015 roku. Schemat przedstawia nasza Sokową strukturę:

Mamy kilka hufców przedmiotowych: Wasz hufiec – edukacja wczesnoszkolna (21), język polski (9), języki obce (11), matematyka (9) i przedmioty inne (8).

Zastanawiam się, jak zorganizować naszą/waszą współpracę. FB nie jest dobrym miejscem na wspólną pracę, przekonaliśmy się o tym w OK zeszycie. Za to jest dobrym miejscem na dzielenie się doświadczeniem i na wzajemne inspiracje. Pozostaje nam Oś świata  (blogi edukacyjne Centrum Edukacji Obywatelskiej) https://osswiata.pl/sterna/ i kontakty mailowe.

Na Osi mogę założyć Wam (pod moim nazwiskiem) pięć wątków przedmiotowych, hufce:

  • Hufiec wczesnoszkolny
  • Hufiec języka polskiego
  • Hufiec języków obcych
  • Hufiec matematyczny
  • Hufiec inny

Oprócz tego kontaktujcie się mailowo i oczywiście zamieszczajcie na FB.

Tu jest miejsce dla hufca wczesnoszkolnego.

Dobrze byłoby mieć koordynatora, który zmobilizuje hufiec przedmiotowy, dla waszego hufca zgłosiła się Jola Łosowska, która będzie koordynatorka, w razie jakichkolwiek pytań kontaktujecie się z nią.  Jola liczy na wasza pomoc i inicjatywę.

Chorągiew zrobimy w moim komie: danuta.sterna@ceo.org.pl

Zachęcam do tworzenia:

  • Szczepów, czyli podgrup w hufcach na jednym poziomie nauczania np.: szczep – V klasa SP matematyka.
  • Drużyn, czyli podgrup dobrze współpracujących ze sobą, mogą być nawet pomiędzy hufcami przedmiotowymi.

Co trzeba zrobić pilnie w hufcach przedmiotowych?

  1. Wszystkim zainteresowanym wysyłam exela z adresami mailowymi. Będą w nim zakładki przedmiotowe, czyli hufcowe.
  2. W hufcach przedmiotowych trzeba się będzie zorganizować, po pierwsze przywitać się mailowo i zaproponować numer klasy dla której spróbujecie przygotować sprawności. Proponuję na próbę zrobić to dla jednej wybranej klasy z tematyki semestru drugiego i w zakresie podstawy programowej. Jeśli zdarzy się, że hufiec wybierze klasę, w której obecnie nie uczysz, to nie szkodzi.  Udział w tworzeniu sprawności na tym poziomie pomoże Ci ułożyć sprawności dla klasy w której teraz uczysz, a w następnym roku będziesz już miał opracowane sprawności dla innej klasy.

Zadanie polega na przedyskutowaniu tytułów sprawności i ich dokładnych opisów. Zdecydujecie wspólnie w hufcu, czy planujecie sprawności na cały semestr, czy może tylko do części PP.

To jest najtrudniejsza część SOKu – określenie, czego należy się nauczyć z danego działu. W ocenianiu kształtującym mówimy o tym samym, czyli  o kryteriach sukcesu (nacobezu).

Wasze posty na Osi Świata będą widoczne dla wszystkich. Za kilka dni postaram się, aby komentarze do postów musiały być zatwierdzane przez Hufcową. Dzięki charakterowi bloga, wszystkie posty (wpisywane przez Was jako komentarze) będą stale do odczytania i komentowania. To jest zaleta w porównaniu z FB.

  1. Każdy z Was powinien ułożyć sprawności dla klasy w której będzie próbował SOKu w najbliższym czasie. Może je skonsultować z Hufcem i poprosić o sugestie zmiany i inspiracje.
  2. Każdy opracowuje sposób przedstawienia SOKu uczniom i ew. rodzicom. Plan można skonsultować z Hufcem (grupą przedmiotową) lub ze wszystkimi Sokowiczami. Możecie pisać maile, komentować na Osi lub prosić o konsultacje na FB.

Możecie wspólnie zastanowić się, czy powinniście o SOKu jeszcze kogoś w szkole zawiadamiać? Warto zapowiedzieć uczniom, że to tylko próba i jak się wszystkim spodoba, to będziecie tak w przyszłości „oceniać”.

Zauważcie kilka ważnych spraw:

  • SOK nie wyklucza oceny sumującej na koniec roku w postaci stopnia. Czyli nie jest niezgodny z przepisami. SOK proponuje niestawianie stopni w ocenie bieżącej.  Jednak preferujemy jako SOKowicze nie stawiać żadnych stopni w edukacji wczesnoszkolnej, Tu jest to możliwe!!!! To łączy się z następną akcją, którą planujemy – wyróżnienie nauczycieli, którzy będą mogli powiedzieć o sobie: „Oceniam bez stopni”
  • SOK wymaga włożenie dużej pracy w określenie sprawności i zapoznania z nimi uczniów.
  • W SOKu nauczyciel daje uczniowi nieograniczoną szansę na zdobywanie sprawności, co wymaga wielokrotnego sprawdzania prób uczniowskich zdobycia odznaki. Musicie być na to gotowi i gotowe.
  • Sprawność można uzyskać lub nie, nie ma możliwości zaliczyć jej np. na dostateczny +. Dlatego sprawności i kryteria do nich muszą być bardzo konkretne, aby wykluczyć niejasności u uczniów i uznaniowość w ocenianiu przez nauczyciela.

Co potem?

  • Po feriach wprowadzamy sprawności do nauczania. Realizujemy plan zapoznania uczniów z nowym sposobem „oceniania” (w cudzysłowie, aby nie kojarzyło się ze stopniami). Warto rozpoczynać coś nowego z początkiem semestru, ale można to zrobić też w trakcie trwania semestru,  o ile dobrze opisze się to uczniom.
  • Dzielimy się (przy pomocy np.: Osi świata, maili, FB) tym, jak uczniowie przyjęli nasza propozycję.
  • Dzielimy się (przy pomocy np.: Osi świata, maili, FB) opracowanymi przez nas sprawnościami i kryteriami do nich.
  • Zdajemy sukcesywnie relację – jak postępuje SOK w naszej klasie. Dzielimy się sukcesami i trudnościami i prosimy o pomoc innych SOKowiczów. Na podstawie doświadczeń z klasy szkolnej proponujemy zmiany i usprawnienia.
  • Pod koniec roku dzielimy się podsumowaniem: co wychodzi, a co nie, jak warto w przyszłości pracę SOKową planować.
  • Można opracować w hufcu przedmiotowym, wtedy  plan uwzgledniający specyfikę przedmiotu, ale można tworzyć też szczepy i drużyny. Dlatego wysyłam Wam listę wszystkich SOKowiczów, można też zaprosić znajomą, czy znajomego. Jesteśmy otwarci na przyjmowanie do SOKu.

 

Inne inspiracje harcerskie

Kto był w harcerstwie, to wie, że stawia ono na współpracę, a nie na rywalizację. To tak, jak w ocenianiu kształtującym. Warto skorzystać z preferowanej w harcerstwie i OK pracy zespołowej uczniów, można sprawności zdobywać w grupach i można również mobilizować uczniów do pomocy wzajemnej w zdobywaniu sprawności. Uczniowie udzielający pomocy mogliby ubiegać się o sprawność pomagacza. Liczę na Wasze kreatywne propozycje w tej sprawie.

Strona graficzna

W założeniu mamy wyprodukowanie papierowych sprawności, które będziecie mogli odbić na wizytówkach przylepnych. Na nich każdy z Was będzie mógł wpisać tytuł sprawności, które opracuje. Aby były one atrakcyjne dla uczniów, powinny mieć element graficzny. Mamy stronę na FB: Rysuje dla moich uczniów. Jej założyciel Mateusz Łysek obiecał pomoc w opracowaniu grafik, ale najpierw musimy mieć tytuły, albo hasła, aby grafika była z nimi kompatybilna. Prześlemy Wam mailowo gotowy wzorzec do skserowania dla każdego ucznia. Możecie sami wykonać dla siebie i uczniów projekt graficzny sprawności i przydzielać swoje sprawności swoim uczniom.

Gratuluję Wam zgłoszenie do tej niecodziennej, ale też całkowicie oddolnej akcji i życzę wytrwałości.

Do dzieła hufce w chorągwi SOK

 

Podziel się ze znajomymi

17 komentarze do “SOK. Hufiec wczesnoszkolny – miejsce na dyskusję dla nauczycieli wczesnoszkolnych

  1. Dzień dobry. Pracuję w klasie 2. Chcę poznawać nowe rzeczy i jedną z nich jest SOK. Liczę na skuteczność wypracowanych narzędzi. Zabieram się do pracy, o ile czas mi pozwoli pomiędzy leczeniem, a … leczeniem, bo jestem na zabiegach uzdrowiskowych. Nabiorę sił i do dzieła.

  2. Dzień dobry … zgłaszam się do tego nowego wyzwania. Uczę w klasie 1 w oparciu o Nowych Tropicieli. Przyznam, że jeszcze technicznie “nie ogarniam” naszej współpracy. Jestem jednak pewna, że wkrótce wszystko się wyjaśni 🙂

  3. Witam. Chcę spróbować SOK-u i zgłaszam chęć współpracy. Pracuję w klasie I w oparciu o program i podręczniki “Oto ja”. Nie stosuję ocen cząstkowych. Dzieci i rodzice nie oczekują tego ode mnie. Staram się podawać ustnie cele,do wyróżnionych zadań NaCoBeZu i oczywiście zawsze IZ. Jest to pracochłonne, ale wyniki pracy są dla mnie satysfakcjonujące. Zgadzam się z Kasią, ze można napisać projekt w e Twinningu, ponieważ są tam narzędzia do wykorzystania przy prezentacji prac i materiałów dla zaangażowanych w to co się robi.

  4. Jak wykonać technicznie sprawności?

    Zaprezentuję jeden ze sposobów.

    Gdy tytuły sprawności będą już opracowane, wtedy można stworzyć szablon do wydrukowania sprawności dla całej klasy. Przesyłam Wam (mailem) szablon do matematyki z moim obrazkiem i do wpisania tytułu sprawności. Szablon zawiera 21 etykiet przylepnych, jeśli mamy więcej uczniów w klasie, to trzeba wydrukować dwa szablony. Wydaje mi się, że lepiej gdy są kolorowe, z obrazkiem i na przylepnym materiale. Ale pewnie można zrobić podobne do wklejenia klejem. W szablonie można zmienić przedmiot i obrazek (np. do każdej sprawności inny) oraz do każdej sprawności wpisać na komputerze lub odręcznie tytuł sprawności.

    Potem pozostaje już tylko wydrukować.

    Są dwie możliwości:

    1. Szablon z jedną sprawnością dla całej klasy. Wtedy nauczyciel może śledzić sukcesywne znikanie tej sprawności, którą przydziela.

    2. Szablon dla jednego ucznia z 21 różnymi sprawnościami. Wtedy nauczyciel może śledzić zdobywanie sprawności przez każdego ucznia osobno.

    Możecie wymyślić inny sposób graficzny na sprawności, dzielcie się pomysłami. Możemy też poprosić Mateusza Łyska, aby nam naprodukował adekwatnych obrazków do naszych sprawności.

    Fajna zabawa, ale ważna dla naszych uczniów, gdyż oni przywiązują wagę do gadżetów.

    Teraz najpilniejsze i najtrudniejsze zadanie – ułożenie na próbę wspólnie w hufcu sprawności na dany poziom, a potem ułożenie indywidualnie przez każdego z Was zestawu sprawności, które będą potrzebne w najbliższym czasie. Proponuję konsultować pomysły

    Pozdrawiam Wasza chorągiewka

    Danuta

    ps. Nie wiem, jak Wam nie zawalać skrzynki? Może będziemy pisać w tytule maili SOK i jeśli ktoś nie chce czytać, niech od razu wyrzuci do kosza?

  5. Myślę nad umiejętnościami…..
    Dobrze, by było ich trochę. Nauczyciel powinien mieć wybór sprawności, co aktualnie mu pasuje, czego potrzebuje, a nie szukać, co robić by dopasować do danej sprawności przerabiane treści. Wtedy, to na jakim programie pracujemy nie ma znaczenia. Sprawności dotyczą umiejętności z PP i jeśli chcemy wybieramy te, które nam aktualnie są przydatne. Danusia przygotowała wklejki, gdzie należy dopisać sprawność.
    + Mogą to być obrazki jednakowe dla poszczególnych edukacji z dopisywaną odpowiednią sprawnością, czyli matematyczne mają swoje, polonistyczne inne, przyrodnicze inne itd.
    + czy różnorodne obrazki dla każdej sprawności nie spowodują zamieszania? hm…
    Może wyłonimy wśród siebie liderów poziomów: klasa 1, 2, 3. Wtedy łatwiej nam się kontaktować. To co wypracujemy, to propozycja. Każdy nauczyciel będzie mógł dopasować kryteria do swoich potrzeb i możliwości swoich uczniów (bądź wypracować je razem z uczniami), tak myślę. Co Wy na to?

  6. A może każdy uczeń zrobiłby coś w stylu lapbooka na swoje sprawności?
    Można też przeznaczyć na to 16 kartkowy zeszyt….mógłby zapisywać tam również swoje refleksje….. Naklejka na stronę tytułową np. “Rejestr zdobytych sprawności”, Należy do……………. na fb wrzucę propozycję. Co Wy na to?

      • W swoich szkolnych czasach nie raz lądowałem przypięty pinezką do jakiejś pilśniowej tablicy na najgorszym miejscu spośród wszystkich uczniów, ponieważ inni zrobili coś tam, a ja asertywnie odpowiedziałem, że nie zrobiłem, bo to głupota i nie mam zamiaru tego robić.

        Nie przejmowałem się ani trochę tym, że wylądowałem w “hall of shame”, ale mam pełną świadomość, że dla większości dzieci może to być tragedia.

        Nie sądzę, by korkowa tablica różniła się bardzo od lapbooka i innych tablic ogłoszeń. “Hall of fame/shame” jest z pewnością bardziej stresujący od stopnia wpisanego w dzienniku,

  7. Propozycje kilku sprawności do klasy 3. Na fb propozycja w 2 wersjach (tabela i gotowa wklejka).

    Cel: Zdobędę sprawność – STRAŻNIK CZASU
    (sprawnie posługuję się zegarkiem)
    KS: – zaznaczam i odczytuję pełne godziny
    – zaznaczam i odczytuję godziny i minuty
    – dokonuję obliczeń zegarowych
    – stosuję pojęcia kwadrans, doba
    …………………………………………..
    Cel: Zdobędę sprawność – ANALITYK
    (rozumiem zadania tekstowe)
    KS: – zaznaczam dane i pytanie w zadaniu
    – wykonuję rysunek pomocniczy
    – zapisuję działanie lub działania
    – podaję odpowiedź
    – układam i przekształcam zadania
    …………………………………..

    Cel: Zdobędę sprawność – INŻYNIER
    KS: – kreślę i mierzę odcinki, zapisuję pomiary
    – wskazuję i rysuję linie: proste, krzywe, łamane
    – obliczam obwody podanych figur
    – wskazuję i rysuję linie równoległe i prostopadłe
    – pomniejszam lub powiększam dany rysunek
    zgodnie z poleceniem
    – kończę rysunek (wykorzystanie osi symetrii)
    ……………………………………………

    Cel: Zdobędę sprawność – KALENDARZOWY EKSPERT (sprawnie posługuję się kalendarzem)
    KS: – nazywam miesiące
    – dzielę miesiące na kwartały, pory roku
    – wskazuję liczbę dni w miesiącu
    – podaję daty rozpoczęcia kalendarzowej wiosny,
    zimy, jesieni i lata
    – wykonuję obliczenia kalendarzowe
    – posługuję się znakami rzymskimi do………
    ………………………………………..
    Cel: Zdobędę sprawność – MISTRZ TABLICZKI MNOŻENIA
    KS: – mnożę w pamięci do…..
    – dzielę w pamięci do …….
    – poprawnie wykonam co najmniej po ….działań
    …………………………………………..
    Cel: Zdobędę sprawność – RACHMISTRZ

    KS: – dodaję w pamięci do…..
    – odejmuje w pamięci do …….
    – poprawnie wykonam co najmniej po ….działań
    …………………………………….

  8. Kasia napisała:

    Ja na samym początku podałam moim trzeciakom takie coś:

    Ogólne zasady zdobywania sprawności:

    Podjęcie wyzwania jest dobrowolne.
    Poszczególne zadania są przedyskutowane i zrozumiałe dla Ciebie i Twoich opiekunów.
    Działanie powinno zająć Ci najwyżej 15 minut dziennie.
    Odznakę zdobędziesz za wykonanie bezbłędnie przynajmniej 20 zadań (j. polski), lub 5 (matematyka).
    Dzięki zdobywaniu sprawności osiągniesz wyznaczone przez siebie cele.
    Zawsze możesz poprosić panią Kasię lub rodziców o pomoc lub dodatkowe wyjaśnienia.

    Trzymam kciuki, powodzenia !

  9. Cel: Zdobędę sprawność – MISTRZ CZYTELNIK
    KS – czytam płynnie, w dobrym tempie, stosuję znaki interpunkcyjne,
    – rozumiem treść przeczytanego samodzielnie fragmentu,
    – potrafię odpowiedzieć na pytania z nim związane,
    – potrafię zachęcić innych do przeczytania ciekawej książki .

  10. Przykład od Izabeli Chłód dla klasy III:
    Cel: Zdobędę sprawność – MISTRZ CZYTELNIK
    KS – czytam płynnie, w dobrym tempie, stosuję znaki interpunkcyjne,
    – rozumiem treść przeczytanego samodzielnie fragmentu,
    – potrafię odpowiedzieć na pytania z nim związane,
    – potrafię zachęcić innych do przeczytania ciekawej książki .

    Cel: Zdobędę sprawność – M ISTRZ KALIGRAFII
    KS – piszę w odpowiednich liniach,
    -poprawnie łączę ze sobą litery w wyrazach,
    -unikam skreśleń i poprawek.
    -wyraz błędnie napisany przekreślam i obok zapisuję poprawny,
    -litery są kształtne, zbliżone do wzoru,
    -zdania rozpoczynam wielką literą, a kończę odpowiednim znakiem.

    Cel: Zdobędę sprawność – MISTRZ ORTOGRAFII
    KS – piszę bezbłędnie dyktanda,
    – nie robię błędów w zeszycie,
    – potrafię wymienić przynajmniej 5 zasad ortograficznych,
    – korzystam na zajęciach ze słowniczka ortograficznego

    Cel: Zdobędę sprawność – MAŁY LITERATA
    KS – potrafię napisać list, opowiadanie, dokonać opisu i scharakteryzować
    bohatera,
    – chętnie samodzielnie tworzę opowiadania twórcze (np. 3),
    – dużo czytam i chętnie się dzielę wrażeniami po przeczytaniu książki,
    – wzorowo prowadzę dzienniczek lektur.

Dodaj komentarz