avataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Moja oś świata
Zaloguj się

SOK. Hufiec inny – miejsce dla nauczycieli różnych przedmiotów na wymianę doświadczeń z SOKiem

21.01
2018

Drodzy Sokowicze, hufiec inny

zgłosiło się Was do SOKu już ponad 60 osób. Z podobną liczbą ochotników zaczynaliśmy w OK zeszycie w grudniu 2015 roku. Schemat przedstawia nasza Sokową strukturę:

 

Mamy kilka hufców przedmiotowych: edukacja wczesnoszkolna (21), język polski (9), języki obce (11), matematyka (9) i Wasz hufiec inny (8).

Zastanawiam się, jak zorganizować naszą/waszą współpracę. FB nie jest dobrym miejscem na wspólną pracę, przekonaliśmy się o tym w OK zeszycie. Za to jest dobrym miejscem na dzielenie się doświadczeniem i na wzajemne inspiracje. Pozostaje nam Oś świata  (blogi edukacyjne Centrum Edukacji Obywatelskiej) https://osswiata.pl/sterna/ i kontakty mailowe.

Na Osi mogę założyć Wam (pod moim nazwiskiem) pięć wątków przedmiotowych, hufce:

  • Hufiec wczesnoszkolny
  • Hufiec języka polskiego
  • Hufiec języków obcych
  • Hufiec matematyczny
  • Hufiec inny

Oprócz tego kontaktujcie się mailowo i oczywiście zamieszczajcie na FB.

Tu jest miejsce dla hufca innego.

Dobrze byłoby mieć koordynatora, który zmobilizuje hufiec przedmiotowy, dla waszego hufca jako hufcowa i koordynatorkę proponuje: Beatę Wilmanowicz, która znam z OK zeszytu, w razie jakichkolwiek pytań kontaktujecie się z nią.

Chorągiew zrobimy w moim komie: danuta.sterna@ceo.org.pl

Zachęcam do tworzenia:

  • Szczepów, czyli podgrup w hufcach na jednym poziomie nauczania np.: szczep – V klasa SP matematyka.
  • Drużyn, czyli podgrup dobrze współpracujących ze sobą, mogą być nawet pomiędzy hufcami przedmiotowymi.

Co trzeba zrobić pilnie w hufcach przedmiotowych?

  1. Wszystkim zainteresowanym wysyłam exela z adresami mailowymi. Będą w nim zakładki przedmiotowe, czyli hufcowe.
  2. W hufcach przedmiotowych trzeba się będzie zorganizować, po pierwsze przywitać się mailowo i zaproponować numer klasy dla której spróbujecie przygotować sprawności. Proponuję na próbę zrobić to dla jednej wybranej klasy z tematyki semestru drugiego i w zakresie podstawy programowej. Jeśli zdarzy się, że hufiec wybierze klasę, w której obecnie nie uczysz, to nie szkodzi.  Udział w tworzeniu sprawności na tym poziomie pomoże Ci ułożyć sprawności dla klasy w której teraz uczysz, a w następnym roku będziesz już miał opracowane sprawności dla innej klasy.

Zadanie polega na przedyskutowaniu tytułów sprawności i ich dokładnych opisów. Zdecydujecie wspólnie w hufcu, czy planujecie sprawności na cały semestr, czy może tylko do części PP.

To jest najtrudniejsza część SOKu – określenie, czego należy się nauczyć z danego działu. W ocenianiu kształtującym mówimy o tym samym, czyli  o kryteriach sukcesu (nacobezu).

Wasze posty na Osi Świata będą widoczne dla wszystkich. Za kilka dni postaram się, aby komentarze do postów musiały być zatwierdzane przez Hufcową. Dzięki charakterowi bloga, wszystkie posty (wpisywane przez Was jako komentarze) będą stale do odczytania i komentowania. To jest zaleta w porównaniu z FB.

  1. Każdy z Was powinien ułożyć sprawności dla klasy w której będzie próbował SOKu w najbliższym czasie. Może je skonsultować z Hufcem i poprosić o sugestie zmiany i inspiracje.
  2. Każdy opracowuje sposób przedstawienia SOKu uczniom i ew. rodzicom. Plan można skonsultować z Hufcem (grupą przedmiotową) lub ze wszystkimi Sokowiczami. Możecie pisać maile, komentować na Osi lub prosić o konsultacje na FB.

Możecie wspólnie zastanowić się, czy powinniście o SOKu jeszcze kogoś w szkole zawiadamiać? Warto zapowiedzieć uczniom, że to tylko próba i jak się wszystkim spodoba, to będziecie tak w przyszłości „oceniać”.

Zauważcie kilka ważnych spraw:

  • SOK nie wyklucza oceny sumującej na koniec roku w postaci stopnia. Czyli nie jest niezgodny z przepisami. SOK jednak proponuje niestawianie stopni w ocenie bieżącej, co jest też zgodne z przepisami na każdym etapie kształcenia.
  • SOK wymaga włożenie dużej pracy w określenie sprawności i zapoznania z nimi uczniów.
  • W SOKu nauczyciel daje uczniowi nieograniczoną szansę na zdobywanie sprawności, co wymaga wielokrotnego sprawdzania prób uczniowskich zdobycia odznaki. Musicie być na to gotowi i gotowe.
  • Sprawność można uzyskać lub nie, nie ma możliwości zaliczyć jej np. na dostateczny +. Dlatego sprawności i kryteria do nich muszą być bardzo konkretne, aby wykluczyć niejasności u uczniów i uznaniowość w ocenianiu przez nauczyciela.

Co potem?

  • Po feriach wprowadzamy sprawności do nauczania. Realizujemy plan zapoznania uczniów z nowym sposobem „oceniania” (w cudzysłowie, aby nie kojarzyło się ze stopniami). Warto rozpoczynać coś nowego z początkiem semestru, ale można to zrobić też w trakcie trwania semestru,  o ile dobrze opisze się to uczniom.
  • Dzielimy się (przy pomocy np.: Osi świata, maili, FB) tym, jak uczniowie przyjęli nasza propozycję.
  • Dzielimy się (przy pomocy np.: Osi świata, maili, FB) opracowanymi przez nas sprawnościami i kryteriami do nich.
  • Zdajemy sukcesywnie relację – jak postępuje SOK w naszej klasie. Dzielimy się sukcesami i trudnościami i prosimy o pomoc innych SOKowiczów. Na podstawie doświadczeń z klasy szkolnej proponujemy zmiany i usprawnienia.
  • Pod koniec roku dzielimy się podsumowaniem: co wychodzi, a co nie, jak warto w przyszłości pracę SOKową planować.
  • Można opracować w hufcu przedmiotowym, wtedy  plan uwzgledniający specyfikę przedmiotu, ale można tworzyć też szczepy i drużyny. Dlatego wysyłam Wam listę wszystkich SOKowiczów, można też zaprosić znajomą, czy znajomego. Jesteśmy otwarci na przyjmowanie do SOKu.

 

Inne inspiracje harcerskie

Kto był w harcerstwie, to wie, że stawia ono na współpracę, a nie na rywalizację. To tak, jak w ocenianiu kształtującym. Warto skorzystać z preferowanej w harcerstwie i OK pracy zespołowej uczniów, można sprawności zdobywać w grupach i można również mobilizować uczniów do pomocy wzajemnej w zdobywaniu sprawności. Uczniowie udzielający pomocy mogliby ubiegać się o sprawność pomagacza. Liczę na Wasze kreatywne propozycje w tej sprawie.

Strona graficzna

W założeniu mamy wyprodukowanie papierowych sprawności, które będziecie mogli odbić na wizytówkach przylepnych. Na nich każdy z Was będzie mógł wpisać tytuł sprawności, które opracuje. Aby były one atrakcyjne dla uczniów, powinny mieć element graficzny. Mamy stronę na FB: Rysuje dla moich uczniów. Jej założyciel Mateusz Łysek obiecał pomoc w opracowaniu grafik, ale najpierw musimy mieć tytuły, albo hasła, aby grafika była z nimi kompatybilna. Prześlemy Wam mailowo gotowy wzorzec do skserowania dla każdego ucznia. Możecie sami wykonać dla siebie i uczniów projekt graficzny sprawności i przydzielać swoje sprawności swoim uczniom.

Gratuluję Wam zgłoszenie do tej niecodziennej, ale też całkowicie oddolnej akcji i życzę wytrwałości.

Do dzieła hufce w chorągwi SOK

 

Podziel się ze znajomymi

6 komentarze do “SOK. Hufiec inny – miejsce dla nauczycieli różnych przedmiotów na wymianę doświadczeń z SOKiem

  1. Witam Was serdecznie, uczę biologii i dlatego działania zamierzam rozpocząć już po feriach w klasie VII. Jestem w trakcie realizacji działu układ oddechowy, po jego zakończeniu zaczynam z SOK-iem ucząc o układzie wydalniczym, to krótki dział więc myślę, że łatwo będzie można zaplanować dodatkowe działania.

  2. Jak wykonać technicznie sprawności?

    Zaprezentuję jeden ze sposobów.

    Gdy tytuły sprawności będą już opracowane, wtedy można stworzyć szablon do wydrukowania sprawności dla całej klasy. Przesyłam Wam (mailem) szablon do matematyki z moim obrazkiem i do wpisania tytułu sprawności. Szablon zawiera 21 etykiet przylepnych, jeśli mamy więcej uczniów w klasie, to trzeba wydrukować dwa szablony. Wydaje mi się, że lepiej gdy są kolorowe, z obrazkiem i na przylepnym materiale. Ale pewnie można zrobić podobne do wklejenia klejem. W szablonie można zmienić przedmiot i obrazek (np. do każdej sprawności inny) oraz do każdej sprawności wpisać na komputerze lub odręcznie tytuł sprawności.

    Potem pozostaje już tylko wydrukować.

    Są dwie możliwości:

    1. Szablon z jedną sprawnością dla całej klasy. Wtedy nauczyciel może śledzić sukcesywne znikanie tej sprawności, którą przydziela.

    2. Szablon dla jednego ucznia z 21 różnymi sprawnościami. Wtedy nauczyciel może śledzić zdobywanie sprawności przez każdego ucznia osobno.

    Możecie wymyślić inny sposób graficzny na sprawności, dzielcie się pomysłami. Możemy też poprosić Mateusza Łyska, aby nam naprodukował adekwatnych obrazków do naszych sprawności.

    Fajna zabawa, ale ważna dla naszych uczniów, gdyż oni przywiązują wagę do gadżetów.

    Teraz najpilniejsze i najtrudniejsze zadanie – ułożenie na próbę wspólnie w hufcu sprawności na dany poziom, a potem ułożenie indywidualnie przez każdego z Was zestawu sprawności, które będą potrzebne w najbliższym czasie. Proponuję konsultować pomysły

    Pozdrawiam Wasza chorągiewka

    Danuta

    ps. Nie wiem, jak Wam nie zawalać skrzynki? Może będziemy pisać w tytule maili SOK i jeśli ktoś nie chce czytać, niech od razu wyrzuci do kosza?

  3. Gratuluję Wam, że pracujecie dzielnie nad sprawnościami. Spodziewam się, że to bardzo trudna sprawa. Dla mnie to bardzo profesjonalne podejście do nauczania.
    Pomyślałam nad pewnymi sprawami:
    1. Sprawność powinna mieć tytuł, ale powinna być tak opisana, żeby uczeń mógł sam zdecydować, że jest gotowy do przystąpienia do zdobywania.
    Podam prosty przykład: jeśli sprawność miałaby tytuł – sprawność ortografa, to przecież nie możemy założyć, że uczeń nie robi żadnych błędów ortograficznych. Wtedy np. można podać, że nie robi błędów typu rz i ż. A może wręcz podać wyrazy, które uczeń ma poprawnie pisać, np. wyrazy z rz wymiennym oraz żaba, żołądek …… (tu wszystkie na których nam zależy). Mam nadzieję, że nie piszę bzdur?
    2. Sprawność powinna być opisana w kolejnych odsłonach, Np. co innego oznacza sprawność ortografa w klasie I, a co innego w VII. Czyli warto byłoby w pewnych dziedzinach zrobić stopniowanie sprawności.
    3. Już przy planowaniu sprawności warto się zastanowić, które z nich uczniowie mogą osiągać całą grupą lub klasą, a które indywidulanie. SOK polega na tym, aby pomóc uczniowi się uczyć, a nie żeby go sprawdzić, czy umie.
    4. Warto też zaplanować sprawność ogólną np. pomagacza lub refleksyjnego ucznia. Pomagacz mógłby mieć w opisie – pomógł uczniowi XY w przygotowaniu się do sprawności….. . A refleksyjny uczeń – przedstawił co najmniej 5 podsumowań lekcji. Choć nie jestem tego pewna, bo refleksja typu – ”fajnie było”, nie jest pożądaną przez nas refleksją. To na tyle
    Wasza chorągiewka

  4. Witam serdecznie. Nazywam się Barbara Jaworowicz i uczę fizyki w szkole podstawowej. SOK chcę wprowadzić w klasie VII po feriach. Myślałam nad sprawnościami do działu „Jak opisujemy ruch?” Mam pomysły na sprawności do każdego działu: „doświadczalnik”, „eksperymentator” – potrafi wykonać wszystkie doświadczenia, które występują w danym dziale wraz z omówieniem zjawisk fizycznych występujących w danym doświadczeniu. „teoretyk”- potrafi rozwiązywać zadania dotyczące zagadnień występujących w danym dziale. Coś dla każdego ucznia to np.: sprawność związana ze znajomością wzorów i jednostek występujących w danym dziale „?”. Dla tych, co potrafią omówić zasady i prawa związane z tematyką działu „?”. „praktyk” – potrafi wskazać na przykłady wykorzystania wiedzy z danego działu w praktyce. To moje przykłady, których zbioru jeszcze nie zakończyłam.
    Pozdrawiam
    Basia

  5. Witam serdecznie,
    uczę biologii w gimnazjum i liceum. Po feriach zamierzam rozpocząć SOK-owe działania. Przymierzam się ze sprawnościami do klasy z rozszerzoną biologią – zdobywanie sprawności i jednoczesne przygotowywanie się do matury. Wasze wypowiedzi zainspirowały mnie do tego, iż zastosuję SOK również w klasie II gimnazjum, gdzie uczniowie będą zdobywać sprawność np. briologa, pterydologa itd.
    Pozdrawiam

Dodaj komentarz