Oś Świata/Moja oś świata

Kompetencje kluczowe

11.01
2018
Każdy z nas o nich słyszał, a niektórzy nawet przeczytali ich spis, co najmniej w jednej z wersji, bo jest ich klika. Przeczytali i pomyśleli: „Jak by to było dobrze, gdyby nas tego uczono w szkole”. A  nie uczono. Teraz zastanawiamy się, czy my możemy uczyć naszych uczniów kompetencji kluczowych i jednocześnie realizować program nauczania. Jednak w szkole „uczy się programu”, a nie umiejętności kluczowych, bo z programu jest egzamin, a z umiejętności kluczowych na ogół nie. Możemy starać się przy okazji realizacji programu kształcić umiejętności kluczowe, polecać współpracę w grupach, uczyć ustnych wypowiedzi i komunikacji, formułować zadania mające zastosowanie w codziennym życiu itd. Skąd mamy jednak brać inspirację do takich działań? W podręcznikach mamy polecenia i zadania realizujące program, a nie kształcące umiejętności. Jeśli sami podejmiemy się trudu, to często nie zdążamy z realizacją programu. Żyjemy w rozdwojeniu jaźni: wiemy, czego powinniśmy nauczać z korzyścią dla ucznia, ale uczymy czegoś innego, co nam nakazano. Jeśli będziemy tak odważni, aby uczyć potrzebnych w życiu umiejętności, a nie wymaganej wiedzy, to nasi uczniowie egzaminu nie zdadzą, choć może nauczą się pracować w grupie, co im się bardzo później przyda.

Kompetencje kluczowe to znowu tylko piękne słowa, ale kto z nas zastanawia się, czy je kształci, jak i kiedy?

5
Dodaj komentarz

avatar
najnowszy najstarszy
avatar

Piszesz o liście Unii Europejskiej? 1) porozumiewanie się w języku ojczystym; 2) porozumiewanie się w językach obcych; 3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; 4) kompetencje informatyczne; 5) umiejętność uczenia się; 6) kompetencje społeczne i obywatelskie; 7) inicjatywność i przedsiębiorczość; 8) świadomość i ekspresja kulturalna Wydaje mi się, że na ich kształceniu jestem w pełni skupiony, przede wszystkim na 1,2,3,4,5, a w mniejszym stopniu w kolejności na 8,7,6, choć nie zaniedbując ich. Ubolewam od lat, że szkoła państwowa w ogóle za nic ma i nie jest w stanie prowadzić jakiegokolwiek skutecznego kształcenia w dziedzinach 2,3,4,5,7,8, ani nawet w 1 i… Czytaj więcej »

avatar
Danuta

„Przy okazji każdego kontaktu z którymś z moich tutees” – to słaba rada, każdy tak twierdzi, bo przecież każdy rozmawia z uczniami!

avatar
Robert Raczyński

Musimy zdawać sobie sprawę, że „umiejętności kluczowe” są pojęciem niedefiniowalnym, które każdy rozumie instynktownie, choć nieco inaczej. Czym innym będą dla polonisty, czym innym dla geografa, choć prawdopodobnie chodzi im o to samo. Próby bliższego określenia tych umiejętności kończą się redukcjonizmem i poszukiwaniem algorytmów. Jest to temat dość podobny do odwiecznego pytania o wiedzę „praktyczną” i „teoretyczną”, oraz pragmatyzm szkolnego nauczania – błędne koło. Danusia pisze: „„Jak by to było dobrze, gdyby nas tego uczono w szkole”. A nie uczono. Teraz zastanawiamy się, czy my możemy uczyć naszych uczniów kompetencji kluczowych i jednocześnie realizować program nauczania.” – Według mnie, zarówno… Czytaj więcej »