Oś Świata/Moja oś świata

4. Tworzenie harmonogramu

28.07
2017
Strategia polega na zachęceniu uczniów do tworzenia planów i harmonogramów procesu uczenia się. Harmonogram powinien zawierać również np. pobyty w bibliotece i szukania i studiowanie dodatkowych materiałów. Celem jest uniknięcie uczenia się przed samym testem czy egzaminem. W tworzeniu planów niektórym uczniom (szczególnie młodszym)  potrzebna, a wręcz niezbędna jest asysta, które trwa również podczas realizacji planów. Do realizacji planów motywować uczniów może poczucie sukcesu. Warto zaplanować w harmonogramie więcej czasu niż naprawdę będzie potrzebne. Wtedy zabezpieczamy czas na dodatkowe nieprzewidziane potrzeby. Nauczyciel może pomóc uczniom dokładnie określając, co będzie wymagane i co jest najważniejsze. Pamiętajmy, że mózg potrzebuje co najmniej siedmiu do dziewięciu powtórzeń, zanim przyswoi sobie nowe pojęcie.

 ……………………………….

Wspominając moja praktykę nauczycielską, przypominam sobie, że takie plany pomagałam tworzyć indywidualnie uczniom, którzy mieli kłopoty z budowaniem harmonogramu, którzy uczyli się tuż przed klasówką. Konieczny też był harmonogram przy realizacji projektu, bo jego nie da się zrealizować w jeden dzień. Uczniowie przeważnie nie planują nauki, mobilizują się przed klasówką, czy egzaminem. Moim zdaniem pomocą może być rozsądna praca domowa, która gwarantuje, że uczeń uczy się na bieżąco. W czasie studiów nasz wykładowca Pan Senator prowadzący zajęcia z równań różniczkowych, na początku zajęć robił króciutką kartkówkę z poprzedniego tematu. Zmuszało to nas studentów do zajrzenia do tego, co było. Myślę, że poświęcenie czasu na planowanie, nie jest czasem straconym i można uczniów do tego przyzwyczaić.

Dawno temu posługiwałam się książką pt.Kalendarz maturzysty. Było w niej całe powtórzenie do matury z matematyki, ale rozłożone na małe porcje, po kilka zadań dziennie lub tygodniowo. To był plan narzucony z zewnątrz, ale i tak dobrze działał.

5
Dodaj komentarz

avatar
najnowszy najstarszy
avatar
Robert Raczyński

To pięknie wygląda w założeniu, skąd jednak czerpiesz pewność, że ktoś w ogóle chce robić jakieś tam prace domowe? Albo odrabiać je systematycznie? Kartkówki sprawdzające poprzednią lekcję nie są oczywiście żadnym novum, czy jednak rzeczywiście skłaniają do planowania? Z moich doświadczeń wynika, że równie dobrze zniechęcają w przypadku niepowodzeń, a że z definicji muszą być stałym elementem zajęć, często powodują nagromadzenie złych ocen (lub frustracji, jeśli stopni nie wystawiamy) oraz skłaniają do szukania dróg na skróty. Naprawdę, droga prowadząca przez samokontrolę, świadomość celu i pracy własnej zupełnie nie pasuje do szkoły, która umywa ręce, kiedy przychodzi do egzekwowania wymagań. Tę… Czytaj więcej »

avatar
Robert Raczyński

Nie bez znaczenia jest właśnie fakt, że „harmonogram”, tak, czy inaczej, powstaje odgórnie – jak pisze Xawer, osoba zainteresowana sama sobie harmonogram ułoży, jeśli jest jej do czegoś potrzebny; ktoś, komu potrzebny jest harmonogram przygotowania się do egzaminu, traktuje go jako zło konieczne, które trzeba potraktować „sposobem”… Rozumiem Dankę, bo chyba należy do osób, które potrafią planować i czerpać z tego planowania wymierne korzyści – niestety, z moich skromnych doświadczeń wynika, że takich ludzi jest niewielu i niekoniecznie zależy to od ich wiedzy, czy umiejętności. To w zdecydowanej większości kwestia charakterologiczna. Jeśli nauczyciel potrafi sięgnąć tak daleko, że wpływa na… Czytaj więcej »