Oś Świata/Moja oś świata

Leadership and the new principles of influence – sesja 2

20.03
2014

Sesje na 69-tej konferencji ASCD w LA

Tym razem krótko o inspiracjach wyniesionych z wybranych przez mnie sesji. Ostrzegam, że są to wnioski, które są dotknięte moją słabą znajomością angielskiego oraz moim skrzywieniem w pewnych kierunkach. Jednym słowem mogłam usłyszeć, to co chciałam usłyszeć.

Sesja 2.

Leadership and the new principles of influence – Daniel Pink

Daniel Pink jest psychologiem biznesu, został przedstawiony jako- expert on changing the world of work.

Swoje wystąpienie rozpoczął od skrytykowania absurdu oceniania pracy nauczyciela poprzez wyniki testów jego uczniów. Zaapelował o przekłucie bańki mydlanej w postaci testów. Zdecydowanie mi się to spodobało.

Powiedział, że swój wykład opiera na doświadczeniu z biznesu, ale doświadczenia są takie same w edukacji. Jego zdaniem 41% czasu przełożony pożytkuje na przekonanie innych, że powinni coś zrobić. W szkole na przekonywanie uczniów, że powinni się uczyć. Ten wysiłek należy skierować w inne miejsce. Dawniej taki schemat pracował, gdyż osoba przekonywująca wiedziała znacznie więcej na dany temat niż osoba podlegająca przekonywaniu. Teraz dostęp do informacji jest natychmiastowy, wiedza jest automatycznie dzielona z innymi.

Pink wyszczególnił trzy zasady, którymi powinien kierować się lider:

1. Angażowanie i motywowanie innych

2. Oglądanie spraw z perspektywy innych osób (patrzenie przez czyjeś okulary)

3. Koncentracja nie na ilości informacji, lecz na ich jakości.

W pierwszej zasadzie ważne jest świętowanie i docenianie małych sukcesów.

Przy omawianiu drugiej zasady Pink zaproponował nam pewne ćwiczenie. Najpierw polecił nam strzelać palcami (co potem okazało się tylko wstępem bez znaczenia), a potem poprosił o narysowanie palcem na swoim czole litery – E. Literę tę można narysować na dwa sposoby: jeden to taki, że osoba patrząca widzi E, a drugi, że widzi E w odbiciu lustrzanym. To ćwiczenie jest ilustracją nastawienia osoby do innych. W pierwszym przypadku osoba jest nastawiona na innych, ale też z małym poczuciem ważności własnej osoby, druga zaś odwrotnie z poczuciem własnej siły, ale skupiona do wewnątrz. Nie ciągnęliśmy dalej tego doświadczenia, Pinkowi chodziło o to, abyśmy zrozumieli, że lider/szef, który nie widzi perspektywy innych, jest od nich odizolowany. Korzystne jest odłożenie przez szefa na chwilę własnej perspektywy, zrezygnowanie z przewagi i zauważenie ważności innych.

Zajmowaliśmy się również skutecznością introwertyków i ekstrawertyków np. w sprzedaży produktów. Pink zapytał nas, kto naszym zdaniem jest skuteczniejszy. Okazało się, że właściwie jest to bez różnicy (na lekką korzyść po stronie ekstrawertyków), a największą skuteczność mają „zmiksowane” charaktery. Czyli, trzeba być zrównoważonym, aby przekonać innych do czegoś.

Przy omawianiu trzeciej zasady Pink zauważył, że lider, który chce zmotywować kogoś mówi do niego: „You can do it”, czyli prezentuje postawę – „Dasz sobie radę”. Czyli popycha kogoś.  Zamieńmy to zdanie na pytanie: „Can you do this?”. Teraz dajemy osobie możliwość przygotowania się i osoba się uaktywnia.  Czyli lider reprezentuje przekonanie, że osoba jest w stanie wymyśleć, jak to zrobić.

Znacznie skuteczniejsza strategia.

Dalej zajmowaliśmy się używaniem pytań do motywacji innych. Pink wytłumaczył to nam to na przykładzie córki, która nie sprząta w swoim pokoju. Zwykle rodzic pyta: ”Kiedy wreszcie posprzątasz?”. Pink proponuje zadać inne pytanie: „W skali od 1 do 10 określ, na ile jesteś gotowa posprzątać?”. Zwykle córki odpowiadają – na1 lub 2. Wtedy zadajemy jeszcze jedno pytanie: „Dlaczego nie wybrałaś mniejszej liczby?”. W ten sposób budzimy w osobie (córce) energię do tego, że jednak ma siłę czegoś dokonać, ma zasoby.  Pink zwrócił uwagę, że taki sposób jest też skuteczny w kontaktach nauczyciel – uczeń.

Mówiliśmy również o przekazywaniu poleceń. Pink przestawił nam następującą tabelkę:

  Least likely student Most likely student
General letter A C
Specific letter B D

 

Poprosił nas o wpisanie przewidywanych procentów. Czyli w miejsce A: na ile uczeń, który jest niechętny do wykonania zadania wykona go, otrzymując ogólne polecenie; B: otrzymując szczegółową instrukcję; C i D odnosi się analogicznie do ucznia chętnego do wykonania zadania.

Badania wykazały: A = 0%, B=25%, C=8% i D=44%. Wniosek – warto podawać instrukcję specyficzną, a nie ogólną. Łatwiej wykonać zadanie, gdy znamy jego kontekst.

Ostatnie przesłanie dla liderów było takie: Nie mówcie jak, tylko tłumaczcie – dlaczego. W ten sposób wzbudzacie motywację wewnętrzną.

LA, 17.03.2014

 

 

5
Dodaj komentarz

avatar
najnowszy najstarszy
avatar

” 41% czasu przełożony pożytkuje na przekonanie innych, że powinni coś zrobić. W szkole na przekonywanie uczniów, że powinni się uczyć ” Tu właśnie siedzi całe dziedzictwo szkoły pruskiej. Na samym szczycie hierarchii podległości służbowej jest Bóg, pod nim Król, pod nim minister, pod ministrem kurator, pod kuratorem dyrektor szkoły, pod nim nauczyciel, a na samym końcu tej hierarchii wiernopoddańczej struktury podległości jest uczeń. Światłość Boża spływa poprzez tę strukturę, napełniając ciemne głowy dzieci pańszczyźnianych chłopów ku Chwale Pańskiej i potędze Królestwa Pruskiego. Zarówno Daniel Pink, jak i ogromna większość nauczycieli i działaczy edukacyjnych nadal traktuje nauczyciela jako przełożonego wobec… Czytaj więcej »

avatar
Robert Raczyński

Czytam (dorywczo i nie po kolei) sprawozdania Danusi i bardzo chcę znaleźć coś, co odbiegałoby od bezsilnego chciejstwa, które znam z naszego podwórka. Niestety, nie mam za sobą „szkoły” Amwaya, ani innego korporacyjnego sznytu i dostrzegam jedynie dość prymitywną socjotechnikę rodem ze szkoleń dla menagerów niższego stopnia. Pewnie jest tak, że to ja nie pasuję do tych koncepcji i mam „wszystko za złe”, podczas gdy setki ludzi rysuje sobie na czole literę bardziej symetryczną od E i wstaje rano z okrzykiem „Dziś zmienię swiat!”. Mnie jednak nieodmiennie wkurzają takie ogólnikowe prawdy objawione wycięte z poradnika „Jak być pięknym, młodym i… Czytaj więcej »