avataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Moja oś świata
19.06
2017

Wizyta u białoruskich Nastawników

Festiwal OK na Białorusi, 15-16 czerwca 2017 Znowu u nastawiników na Białorusi. Wspaniałe inspirujące spotkanie. Tym razem gościła nas Akademia Pedagogiczna, w której pracują współpracujący z nami w ocenianiu kształtującym nauczyciele akademiccy. Alena Radziewicz, Tamara Mackiewicz i Mikołaj Zaprudzki czytaj więcej...
10.06
2017

Życie roślin

CEO ratuje rośliny. czytaj więcej...
29.05
2017

„Warto oglądać” – o uczniowskim zeszycie i nowej praktyce współpracy nauczycieli. Artykuł Małgorzaty Sulewskiej

Czy uczniowski zeszyt może wpłynąć na jakość uczenia się uczniów i na nauczanie? OK zeszyt na pewno tak, a szczególnie gdy staje się przedmiotem współpracy nauczycieli w dziedzinie nauczania. W ramach programu Szkoła Ucząca Się prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności wprowadzamy z powodzeniem OK zeszyt do szkół od grudnia 2015 roku. Okazało się, że jest on bardzo pomocny w nauczaniu i uczeniu się. W niektórych szkołach nauczyciele stosujący OK zeszyty zaczęli w tym obszarze ze sobą współpracować. Tę drogę wybrała również Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach. czytaj więcej...
14.05
2017

Pracujemy z OK zeszytem

Zaproszenie do kursu OK zeszyt w roku szkolnym 2017/18. Artykuł ukazał się na portalu edunews: http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/innowacje-w-edukacji/3854-poznajcie-ok-zeszyt czytaj więcej...
02.02
2017

W obronie przyrody

Obecna reforma oświaty zamienia przedmiot przyroda w osobne przedmioty: biologia, fizyka, chemia, geografia. Jest to krok w tył w stosunku do obecnej wiedzy o nauczaniu, ale też w stosunku do tego z czego korzystają rozwinięte edukacje w świecie. Na przykład chwalona powszechnie edukacja fińska dąży do tego, aby jeden nauczyciel uczył wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i mógł sam zdecydować, czego w danym momencie naucza. czytaj więcej...
30.11
2016

Skąd nauczyciel wie, że jego uczniowie się uczą?

Najczęściej dowiadujemy się o efektach naszego nauczania po sprawdzeniu klasówki kończącej temat.  Jednak jest to za późno, aby zareagować i coś poprawić. Przystąpiliśmy już do nowego tematu, trudno powrócić do wcześniejszego i to zazwyczaj tylko z częścią klasy, której klasówka nie wypadła dobrze. czytaj więcej...
23.10
2016

Zapisywana refleksja na lekcjach matematyki

Na stronie: MiddleWeb, przeczytałam wpis amerykańskiej nauczycielki Michelle Russell pod tytułem: Czy na lekcjach matematyki potrzebujemy więcej pisania? Zainteresował mnie z dwóch powodów. Jeden to, że jestem głęboko przekonana, że podejście refleksyjne do uczenia się, a też zapisywanie swoich refleksji jest  niezbędne dla procesu uczenia się. Dlatego jestem bardzo  za pisaniem przez uczniów podczas lekcji matematyki. A po drugie leży mi na sercu to, aby uczeń umiał wytłumaczyć swój tok myślenia. Uważam, że samo „dobre rozwiązanie” problemu nie wystarcza, uczeń musi wiedzieć, jak do czegoś doszedł, a czasami też warto zapytać, czy nie była możliwa inna lepsza droga. czytaj więcej...
20.07
2016

List wakacyjny do Okejek – OK zeszyt dla rodziców i ich dzieci

Droga nauczycielko lub nauczycielu przebywający na wakacjach z dziećmi, Zainspirowana działaniami naszej Okejki – Romana Sety dyrektora szkoły susowskiej chciałam ci zaproponować OK zeszyt wakacyjny prowadzony przez twoje własne dziecko i przez ciebie lub przez dziecko, z którym razem jesteś na wakacjach. Wydaje mi się, że to może być świetny pomysł dla rodziców, ale wymaga przetestowania. Najlepiej może to zrobić Okejka, która ma już doświadczenie z OK zeszytem szkolnym. Jeśli pomysł się sprawdzi, to będziemy mogli go upowszechniać wśród rodziców naszych uczniów. Jeśli zdecydujesz się zaeksperymentować, to bardzo proszę pisz do mnie, jak idzie i może sfotografuj zeszyt: danuta.sterna@ceo.org.pl czytaj więcej...
11.07
2016

Dostać szkołę. Ocenianie w klasach młodszych

Jestem po lekturze artykułu w GW na temat uczniów pozostawionych (wolą rodziców) w klasie pierwszej na drugi rok. http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,150374,20327459,siedmioletni-spadochroniarze-czyli-drugi-rok-w-pierwszej-klasie.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=SM&utm_campaign=FB_wysokieobcasy Dotyczy on dzieci sześcioletnich, które jak się okazało po roku nauki w szkole, nie nadają się do klasy następnej.  Niby nie ma braku promocji w klasach młodszych, ale rodzice sami mogą o tym zdecydować. I niektórzy się zdecydowali, widząc, że dziecko nie nadąża za innymi uczniami i dlatego, ze dostali taka sugestię od nauczycielki. Co mnie w tym boli. Najbardziej przyspieszanie rozwoju dziecka, a po drugie ocenianie małych dzieci i ich różnicowanie. czytaj więcej...
22.06
2016

Korzystna dla ucznia informacja zwrotna

Patrząc na informację zwrotną, którą nauczyciele przekazują uczniom widzę ciągłą poprawę i starania nauczycieli o doskonalenie jej jakości. Postanowiłam opisać moje ostatnie przemyślenia. czytaj więcej...