Oś Świata/Moja oś świata
24.09
2020

7 ogólnych wskazówek dla nauczania hybrydowego

Hybryda jest bardzo prawdopodobna, dlatego warto się do niej przygotować. Stosuj mini projekty i odwrócone zasady odwróconej lekcji, postaraj się, aby lekcje wspierały społeczność klasy, poświęcaj czas na rozmowy z uczniami, nie rób rewolucji, nawiązuj do realnego życia, ucz się od innych. czytaj więcej...
20.09
2020

Nadrabianie strat w nauce

Niezwykła sytuacja związana z pandemią spowodowała, że wielu uczniów będzie potrzebowało pomocy w nadrobieniu strat w uczeniu się.  Szacuje się, że uczniowie mają około trzy miesięczne braki w opanowaniu wiedzy. Występują duże różnice pomiędzy rejonami tak zwanymi bogatymi, gdzie uczniowie mieli dostęp do nauki synchronicznej, a biednymi, gdzie nauka odbywała się tylko na zasadzie zadawania prac domowych. Wielu uczniów (badania pokazują, że 1/3) nie było objętych systematycznym nauczaniem tej wiosny. Problem jest bardzo poważny i nie można nad nim przejść do porządku. czytaj więcej...
16.09
2020

Jak pomóc uczniowi w organizacji przez niego procesu uczenia się?

Człowiek nie rodzi się z umiejętnością organizowania swojej pracy. Uczniowie pozostawienie sami sobie (np. w zdalnym nauczaniu), często nie potrafią zorganizować swojej nauki, aby przebiegała ona efektywnie. Nauczyciel może pomoc uczniowi, rozmawiając z nim, dowiadując się z czym uczeń ma problem i podsuwając mu użyteczne wskazówki. Jedną ze wskazówek  (wykorzystywanych przez dorosłych) jest sporządzanie listy zadaniowej. czytaj więcej...
11.09
2020

Jak skuteczna jest nauka online? 

Kilka wniosków z wyników badań. czytaj więcej...
08.09
2020

Jedna trzecia uczniów poza zdalnym nauczaniem

Co najmniej jedna trzecia dzieci w wieku szkolnym na świecie nie miała dostępu do zdalnego nauczania. Według raportu UNICEF (2020) 90% krajów na świecie wprowadziło w tym roku szkolnym zdalne nauczanie. Prawie 1,5 miliarda dzieci zostało nim objęte. Co najmniej 463 milionów dzieci nie uczestniczyło w nim z powodu braku dostępu do Internetu i urządzeń cyfrowych. Najbardziej wykluczone były dzieci z najbiedniejszych gospodarstw domowych i mieszkające na obszarach wiejskich. czytaj więcej...
08.09
2020

Rozmowy uczniów w zdalnym nauczaniu – 8 sposobów na ich zorganizowanie

Rozmowy uczniów są ważnym, a często wręcz niezbędnym warunkiem wartościowego ucznia się. Mówi o tym też druga strategia oceniania kształtującego: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą. W edukacji zdalnej ten wymiar pracy uczniów przeważnie zostaje pominięty. Przedstawiam kilka sposobów na ich organizowanie. Są to praktyczne, proste pomysły, może warto je wypróbować? czytaj więcej...
02.09
2020

Dwie pułapki nauczania

Gdy zaczynamy nauczać zdalnie, czyha na nas sporo pułapek. Wiele z nich wynika z faktu, że dopiero się tego uczymy. Część z nich dotyczy nauczania w ogóle, a nie tylko zdalnego. Przy okazji nauczania zdalnego te pułapki zaczęły być bardziej widoczne. W tym artykule o dwóch z nich. czytaj więcej...
01.09
2020

7 praktycznych pomysłów na budowanie społeczności w klasie, podczas zdalnego i rzeczywistego kontaktu.

Powrót do szkól stawia nas w trudnej sytuacji. Możliwe, że relacje pomiędzy uczniami uległy osłabieniu, a uczniowie w nowych klasach jeszcze nawet nie mieli okazji się poznać i tych relacji nawiązać. The New York Times opublikował artykuł (https://www.nytimes.com/2020/08/27/learning/7-activities-to-build-community-and-positive-classroom-culture-during-online-learning.html) przekazując w nim siedem sposobów na zdalne budowanie społeczności w klasie szkolnej. Są one bardzo praktyczne i sądzę, że mogą się przydać nauczycielom. Dostosowałam je do polskich warunków. Siódmy całkowicie zmieniłam. Zachęcam do zapoznania się z oryginałem. Rozmowa w parach To ja! Przedstaw się filmowo Bingo Napisz i pokaż Co się dzieje na tym obrazku Ankieta czytaj więcej...
29.08
2020

Nauczyciele przed nadchodzącym wyzwaniem

Nauczycielom udało się przetrwać trudny ostatni rok, ale wyzwanie dopiero się zaczyna. Przewiduje się, że większość dzieci będzie odporna na zakażenie Covid 19, ale wśród dzieci z rodzin, które zostały bezpośrednio dotknięte wirusem lub recesją gospodarczą, jedno na troje może mieć poważne problemy ze zdrowiem psychicznym. Większość nauczycieli uważa, że ​​nie czuje się przygotowana na to, co ma nadejść. Czego możemy się spodziewać? Przedstawię cztery obszary i kilka wskazówek, które mogą pomoc. czytaj więcej...
26.08
2020

Jak stworzyć społeczność w wirtualnej klasie?

Co zrobić, aby uczniowie  poczuli znowu przynależność do swojej klasy? Tworzenie silnej kultury klasowej jest priorytetem numer jeden w pierwszych tygodniach nauki. W tym roku jest to jeszcze bardziej istotne. Będzie to wymagało stworzenia nowych praktyk i podjęcia nowych działań. Kilka wskazówek, co możemy zrobić, jeśli znowu będziemy musieli w jakimś stopniu pracować online: czytaj więcej...