Oś Świata/Moja oś świata
13.09
2019

Edukacja dla Innowacji. Innowacje w edukacji

W dniach 23-24 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia odbędzie się IX edycja Kongresu E(x)plory pt. „Edukacja dla Innowacji. Innowacje w edukacji”.   Rozmowa z Danutą Sterną z Centrum Edukacji Obywatelskiej, panelistką IX Kongresu E(x)plory. czytaj więcej...
11.09
2019

Propozycja do przetestowania dla chętnych nauczycieli

Chcielibyśmy przy Waszej pomocy wypróbować pomysł, który nazwaliśmy Rozmowami o nauczaniu. Potrzebujemy ochotniczek i ochotników spośród nauczycieli, którzy chcieliby poprowadzić taką rozmowę w swojej szkole, a następnie podzielili się z nami opiniami, co  w tym pomyśle jest dobre, a co można  zrobić lepiej. Pomysł ma swoje źródło  w artykule dotyczącym nauczania. Osoby, które podejmą się prowadzenia pilotażu Rozmów o nauczaniu otrzymają ów artykuł oraz propozycję przebiegu rozmowy (max 1,5h). Prowadzący(a) spotkanie zaprosi chętnych nauczycieli ze swojej szkoły.  Może skorzystać ze scenariusza spotkania, poprowadzić je według własnego pomysłu lub zadać uczestnikom spotkania trzy pytania: Jak treść artykułu koresponduje z moim szkolnym doświadczeniem? Jakie moje przemyślenia towarzyszą treści tego artykułu? Co z propozycji artykuły lub z wypowiedzi rozmówców mogę/spróbuję zastosować na moich lekcjach? W spotkaniu może uczestniczyć dowolna liczba nauczycieli. Zasadą jest, by były to osoby, które zgłoszą się dobrowolnie. Warto  zorganizować spotkanie za zgodą dyrektora szkoły. Do poprowadzenia pilotażu potrzebujemy nie więcej niż 10 osób. Prosimy Was o zgłaszanie się do danuta.sterna@ceo.org.pl do dnia 18 września 2019 roku - imię i nazwisko, szkoła, przedmiot, poziom nauczania. Po upływie tego terminu 10 pierwszych  osób otrzyma materiały do przeprowadzenia w swojej szkole rozmowy. Chcielibyśmy mieć chętnych do przeprowadzenia pilotażu z różnych rodzajów szkół, aby zobaczyć, jak pomysł się sprawdza w różnych warunkach. Po zrealizowaniu  spotkania (w ciągu 2 tygodni od otrzymania materiałów) będziemy czekać  na Wasze opinie o pomyśle Rozmów o  nauczaniu. Będą dla nas ważne i odegrają znaczącą rolę dla ostatecznego kształtu tego przedsięwzięcia.      
05.09
2019

List do nauczycieli

W oryginale jest to list nauczycieli roku Chase Mielke do nowych nauczycieli, opublikowany przez ASCD – największą organizację nauczycielską w USA. Mnie się wydaje, że adresatami mogą być wszyscy nauczyciele. Wybrałam niektóre wątki, które wydały mi się szczególnie ważne i przedstawiam własną ich interpretację. Dla chętnych pozostawiam na końcu link do oryginalnego artykułu.   czytaj więcej...
30.08
2019

Wyzwanie na nowy rok szkolny.

Nowy rok jest szansa na nowe rozdanie. Nowi uczniowie, czasami nowi nauczyciele, nowe programy i czasami nowe role dla nas samych. Zmiana daje możliwość podejmowania nowych wyzwań, próbowania nowych pomysłów, uczenia się czegoś nowego. Nowość oferuje niezliczone możliwości. Cztery wskazówki dla podejmowania wyzwań: czytaj więcej...
28.08
2019

Jaka część pracy w zespole odbywa się zdalnie?

Przedstawiam wyniki cotygodniowej ankiety przeprowadzanej przez SmartPulse na temat zarzadzania. W badania zaangażowanych jest 240000 liderów biznesu. Jaka część pracy w zespole odbywa się zdalnie? czytaj więcej...
16.08
2019

5 wskazówek dla początkującego nauczyciela

Każdy nowym nauczyciel z niepewnością i napięciem rozpoczyna swoją pracę. Przedstawiam pięć wskazówek, które mogą być pomocne w pracy początkującego nauczyciela, ale też mogą się przydać bardziej doświadczonym. czytaj więcej...
08.08
2019

Jak wpływać na motywację?

Często używam w dyskusjach pewnego argumentu, który niestety nie cieszy się entuzjastyczną reakcją rozmówców. Podam dwa przykłady - pytam dyskutantów: Czy istnieje nauczyciel, który chce specjalnie źle nauczać? Czy uczniowie chcą się nudzić w szkole? Myślę, że odpowiedzi powinny brzmieć – NIE. Ale gdy przechodzimy do oceny sytuacji, to wiele osób zajmuje stanowisko na TAK. Obciążamy nauczycieli tym, że słabo sobie radzą z nauczaniem, a uczniów, że specjalnie starają się nie angażować w naukę. czytaj więcej...
06.08
2019

Dobry początek roku szkolnego

Na początku roku szkolnego nauczyciele są wypoczęci i pełni energii. Mają plany współpracy z innymi nauczycielami i podejmują wyzwania na rozpoczynający się rok szkolny. Warto zaplanować w szkole uroczyste otwarcie, aby utrzymać energię na dłużej. Przeważnie nie doceniamy takich pomysłów i nie widzimy korzyści z nich płynących. Ale mogą one zaowocować lepszą współpracą nauczycieli w nauczaniu uczniów, poprawą nauczania, zmianą „klimatu” szkolnego, podejmowaniem przez nauczycieli ambitnych wyzwań i w końcu większą satysfakcja z pracy. Przedstawię sześć pomysłów do wykorzystania, może któryś się wam spodoba i zaplanujecie go na początek roku? czytaj więcej...
27.07
2019

Cisza, spokój i nie przeszkadzać!

Przeczytałam artykuł Justin Minkel  “4 Things Teachers Shouldn't Be Asking Their Students to do”. Kilka myśli wydaje mi się bardzo trafnych i o nich napiszę. Na końcu mojego wpisu postaram się znaleźć rozwiązania na te cztery przykładowe problemy. Jako nauczyciele możemy zrobić z dziećmi niemal wszystko, co chcemy. Mamy ogromną władzę nad nimi. Wiadomo, że uczniowie powinni wykonywać polecenia nauczyciela, nawet, gdy ich nie rozumieją. Wymagamy od nich takich zachowań, których prawdopodobnie nie wymagalibyśmy od dorosłych. czytaj więcej...
14.07
2019

Informacja zwrotna to nie ocena osiągniętego rezultatu.

Dorośli ludzie pytani o to jaką informację zwrotną, czy opinię o swojej pracy chcieliby otrzymać, mówią, że powinna być ona motywująca i przydatna w ich pracy. Ale przede wszystkim powinna szanować odbiorcę i pokazywać mu jednocześnie, jak ma się poprawić. Na pewno nie może poniżać odbiorcy i oceniać go. Niestety często opinia wyrażana przez pracodawcę nie spełnia tych cech i dlatego pracownicy bardzo się jej obawiają. Każdy potrzebuje informacji zwrotnej o swojej pracy, a gdy ją otrzymuje regularnie, to zwiększa się jego zaangażowanie, a nawet w konsekwencji zmniejsza się rotacja pracowników. To samo odnosi się do uczniów i do nauczyciela udzielającego informacji zwrotnej. czytaj więcej...