avataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Moja oś świata
02.02
2017

W obronie przyrody

Obecna reforma oświaty zamienia przedmiot przyroda w osobne przedmioty: biologia, fizyka, chemia, geografia. Jest to krok w tył w stosunku do obecnej wiedzy o nauczaniu, ale też w stosunku do tego z czego korzystają rozwinięte edukacje w świecie. Na przykład chwalona powszechnie edukacja fińska dąży do tego, aby jeden nauczyciel uczył wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i mógł sam zdecydować, czego w danym momencie naucza. czytaj więcej...
30.11
2016

Skąd nauczyciel wie, że jego uczniowie się uczą?

Najczęściej dowiadujemy się o efektach naszego nauczania po sprawdzeniu klasówki kończącej temat.  Jednak jest to za późno, aby zareagować i coś poprawić. Przystąpiliśmy już do nowego tematu, trudno powrócić do wcześniejszego i to zazwyczaj tylko z częścią klasy, której klasówka nie wypadła dobrze. czytaj więcej...
23.10
2016

Zapisywana refleksja na lekcjach matematyki

Na stronie: MiddleWeb, przeczytałam wpis amerykańskiej nauczycielki Michelle Russell pod tytułem: Czy na lekcjach matematyki potrzebujemy więcej pisania? Zainteresował mnie z dwóch powodów. Jeden to, że jestem głęboko przekonana, że podejście refleksyjne do uczenia się, a też zapisywanie swoich refleksji jest  niezbędne dla procesu uczenia się. Dlatego jestem bardzo  za pisaniem przez uczniów podczas lekcji matematyki. A po drugie leży mi na sercu to, aby uczeń umiał wytłumaczyć swój tok myślenia. Uważam, że samo „dobre rozwiązanie” problemu nie wystarcza, uczeń musi wiedzieć, jak do czegoś doszedł, a czasami też warto zapytać, czy nie była możliwa inna lepsza droga. czytaj więcej...
20.07
2016

List wakacyjny do Okejek – OK zeszyt dla rodziców i ich dzieci

Droga nauczycielko lub nauczycielu przebywający na wakacjach z dziećmi, Zainspirowana działaniami naszej Okejki – Romana Sety dyrektora szkoły susowskiej chciałam ci zaproponować OK zeszyt wakacyjny prowadzony przez twoje własne dziecko i przez ciebie lub przez dziecko, z którym razem jesteś na wakacjach. Wydaje mi się, że to może być świetny pomysł dla rodziców, ale wymaga przetestowania. Najlepiej może to zrobić Okejka, która ma już doświadczenie z OK zeszytem szkolnym. Jeśli pomysł się sprawdzi, to będziemy mogli go upowszechniać wśród rodziców naszych uczniów. Jeśli zdecydujesz się zaeksperymentować, to bardzo proszę pisz do mnie, jak idzie i może sfotografuj zeszyt: danuta.sterna@ceo.org.pl czytaj więcej...
11.07
2016

Dostać szkołę. Ocenianie w klasach młodszych

Jestem po lekturze artykułu w GW na temat uczniów pozostawionych (wolą rodziców) w klasie pierwszej na drugi rok. http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,150374,20327459,siedmioletni-spadochroniarze-czyli-drugi-rok-w-pierwszej-klasie.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=SM&utm_campaign=FB_wysokieobcasy Dotyczy on dzieci sześcioletnich, które jak się okazało po roku nauki w szkole, nie nadają się do klasy następnej.  Niby nie ma braku promocji w klasach młodszych, ale rodzice sami mogą o tym zdecydować. I niektórzy się zdecydowali, widząc, że dziecko nie nadąża za innymi uczniami i dlatego, ze dostali taka sugestię od nauczycielki. Co mnie w tym boli. Najbardziej przyspieszanie rozwoju dziecka, a po drugie ocenianie małych dzieci i ich różnicowanie. czytaj więcej...
22.06
2016

Korzystna dla ucznia informacja zwrotna

Patrząc na informację zwrotną, którą nauczyciele przekazują uczniom widzę ciągłą poprawę i starania nauczycieli o doskonalenie jej jakości. Postanowiłam opisać moje ostatnie przemyślenia. czytaj więcej...
05.06
2016

Debata w MEN o doskonaleniu, 4.06.2016

Cieszę się, że temat jest poruszany. Jednak nie wiem, czy powstaną wnioski i czy zostaną wykorzystane w planowaniu. Ja osobiście skorzystałam, gdyż zobaczyłam perspektywy różnych organizacji zajmujących się doskonaleniem. Z grubsza można powiedzieć, że są dwie:  publiczne ośrodki doskonalenia i niepubliczne. Podczas debaty wypowiadali się też dyrektorzy szkół i nauczyciele i też mieli swoje perspektywy. Publiczne ośrodki optowały za lepszą organizacja i przepisami dotyczącymi ich pracy. Ponieważ nie znam się na tych przepisach i były one omawiane dość ogólnie, więc zajmę się raczej tym co mnie dotyczy, czyli niepublicznymi placówkami, które też były licznie reprezentowane. czytaj więcej...
29.04
2016

Zaolzie

Ukazał się artykuł w GW (27.04.2016) pt. Dlaczego coraz więcej Polaków zapisuje dzieci do szkół w Czechach? Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,87648,19982628,dlaczego-coraz-wiecej-polakow-zapisuje-dzieci-do-szkol-w-czechach.html#ixzz47CpGd0q6 Artykuł rozpoczyna się wstępem: „W niektórych szkołach na Zaolziu już co trzeci uczeń jest z polskiego Cieszyna i okolic, a nawet Bielska-Białej. Poziom nauczania - wyższy. Program - realizowany. Świetlica - na serio. Do tego zajęcia dodatkowe, integracja rodziców, dyscyplina. No i normalność.” Chciałabym dorzucić jeszcze jedną prawdopodobną przyczynę tego zjawiska. Od kilku lat współpracujemy z Czechami, a właściwie z Panią Marthą Kmet, która trzyma pieczę nad szkołami polskimi na Zaolziu, pracując dla Centrum Pedagogicznego dla Polskiego Szkolnictwa Narodowościowego w Czeskim  Cieszynie. czytaj więcej...
15.04
2016

Nastawnicy w Polsce, 14 kwietnia 2016. Pytania na myślenie!

Jak co roku, gościliśmy w CEO nastawników z Białorusi. Nasza współpraca trwa już 8 lat! Białoruscy nauczyciele podchwycili natychmiast OK-eja i mają własne do niego podejście. Wielu z nich otrzymało tytuł nauczyciela roku. Droga do poznania oceniania kształtującego na Białorusi biegnie głównie przez kursy internetowe i konferencje w Mińsku. czytaj więcej...
08.04
2016

Debata matematyków w MEN

Debata matematyków w MEN, 6.04.2016 Zanim przejdę do opisu spotkania, podam moje przemyślenia, z którymi podzieliłam się z uczestnikami spotkania. Przed spotkaniem zadałam sobie pytanie: Co jest najważniejsze w nauczaniu matematyki? Doszłam do wniosku, że nie są ważne treści, bo one są z biegiem czasu zapominane, ważne jest - Jak uczymy. Moim zdaniem istotne są trzy aspekty: Samodzielne dochodzenie do rozwiązania problemu. Umiejętność przedstawienia rozumowania. Umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w życiu. To zaś na jakich treściach będziemy to osiągać jest drugorzędne. Pierwszoplanowe są METODY prowadzące do osiągnięcia tych celów. czytaj więcej...