Oś Świata/OK zeszyt

18. Rozdział – Monitoring

29.04
2016

 

 

21 lutego napisałam na Facebooku list do praktyków OK zeszytu:

Ok zeszytowcy, świetnie nam idzie! Od pomysłów aż furczy. Dziękuję Wam w imieniu uczących się uczniów i nauczycieli i programu SUS. Teraz proponuję – MONITORING. Niektórzy z Was już sami do niego przystąpili. Zapytajmy naszych uczniów, czy i jak zeszyt pomaga im się uczyć? Spróbujmy wydobyć od nich konkrety, czyli nie ogólne stwierdzenia typu np.: „Jest fajnie”, ale w powiązaniu z tematem, np.: „Mogłem łatwo przypomnieć sobie temat, bo wszystko miałem zapisane w jednym miejscu”. Mam nadzieję, że wyniki tego monitoringu pomogą nam jeszcze udoskonalić zeszyt. Najlepiej włączyć w zmianę uczniów, którzy są najlepszymi ekspertami od własnego uczenia się. Bardzo proszę przesyłajcie do mnie też wiadomości, wtedy jest nadzieja, że nic mi nie umknie: danuta.sterna@ceo.org.pl lub Praktycy komentujcie na blogu – OK zeszyt (https://osswiata.pl/).

Otrzymałam wiele, wiele odpowiedzi. Część nauczycieli zapytała uczniów, część poprosiła o opinię również rodziców uczniów.

Opinie uczniów z klas I –III SP

Anna Barczak, nauczycielka wczesnoszkolna w Szkole Podstawowej nr 6 im. Macieja Rataja w
Ostrowie Wielkopolskim.

Wypowiedziane na forum klasy lub zasłyszane zdania:
• To co w OKzeszycie jest najważniejsze i ja to umiem!
• Wiem, bo to było w OKzeszycie!
• Moja mam mówiła, że teraz wie, czego jeszcze nie umiem!
• Ja się uczyłam wiersza tak jak w nacobezu!
• Mój opis jest na pewno dobrze, bo pisałam go tak jak jest w OKzeszycie!
• Zapomniałam OKzeszytu , a jest mi bardzo potrzebny!

Bożena Rakowska,nauczycielka wczesnoszkolna w Zespole Szkół – Szkoła Podstawowa nr  3 w Sulechowie.

Najpierw rozmowa z dziećmi – burza mózgów. Co sądzicie o OKzeszycie? Nie było łatwo, bo moje pierwszaki odpowiadały przymiotnikami: fajny, kolorowy. Musiałam szybko zmienić front działania. Poprosiłam moje perełki by wyobraziły sobie sytuację, w której muszą zareklamować OKzeszyt dzieciom z innych klas. No i wtedy się zaczęło. Oto kilka wypowiedzi. Szybko notowałam, więc jest niedokładnie. 
OKzeszyt to nasz anioł stróż. Pomaga nam w potrzebie. Są tam podpowiadacze: NaCoBeZu i cele. Zeszyt pomaga nam przygotować się do czerwonej pracy. Pani nie stawia w nim ocen. Możemy w nim używać kolorowych długopisów i pisać zmazywalnym długopisem. Pomaga nam odrabiać zadania domowe. 

Idzie nam coraz lepiej. Wiemy już, o co chodzi.” Tak skomentował kolejną rozmowę – ocenę OKzeszytu mój uczeń. Maluchy są coraz odważniejsze i coraz bardziej samodzielne podczas wykonywania zadań w OKzeszycie. Nie obawiają się informacji, która wskaże, że należy coś poprawić. Zaczynają powoli odczuwać wartość informacji zwrotnej do wykonanego zadania. Ważne, że potrafią już korzystać z treści OKzeszytu podczas wykonywania prac. Znamy już więcej literek, dlatego w OKzeszycie pojawia się więcej samodzielnej pracy twórczej. Przypadkiem powstała też nowa nazwa OKzeszytu. Nazywają je OKejątkami. Usłyszałam rozmowę między dziewczynkami, podczas której jedna drugiej tłumaczyła. „Trzeba dbać o swoje okejątko…” Nie wiedziałam, o co chodzi, więc poprosiłam o wytłumaczenie. I dowiedziałam się , że tak nazywają OKzeszyt, ponieważ jedna z mam powiedziała w odniesieniu do zeszytu „ będziesz dbała, będziesz miała”.

 

Beata Minta, nauczycielka wczesnoszkolna w Szkoła Podstawowa nr 3 im. K. Makuszyńskiego w Koźminie Wlkp.

Opinie uczniów klas powyżej III SP

Monika Soroka, nauczycielka języka polskiego wSzkole Podstawowej nr 78 w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Poznaniu

Czy OKzeszyt jest ok?

Z OKzeszytem pracujemy czwarty tydzień, jestem już po kolejnej ewaluacji. Spytałam dziś uczniów klasy 6, co daje im nowy sposób prowadzenia zeszytu, w czym pomaga, w czym przeszkadza. Prosiłam, by to oni wymieniali wady i zalety, gdyż to oni prowadzą zeszyt i ich zdanie jest dla mnie ważne. Wszystkie propozycje uczniowskie zapisałam na tablicy. Następnie uczniowie mieli chwilę na zastanowienie i wybierali te z propozycji, które są zgodne z ich odczuciami i zapisywali je na kartkach. W ankiecie (oczywiście anonimowej) wzięło udział 18 uczniów. Wyniki zebrałam i przedstawiam niżej.

Zalety

Wady

– łatwiej szukać informacji- 12 osób,
– większy format ( zeszyt A4), więc łatwiej się pisze- 8 osób
– „Tygodniowy rozkład jazdy”( tematy i cele podane na tydzień) ułatwia notowanie- 17 osób,
– porządek – 8 osób,
– czytelniejszy zapis- 5 osób
– uporządkowanie notatek- 1 osoba,
– uporządkowane tematy – 4 osoby,
– łatwiejsza nauka – 1 osoba
– utrudnia
– nie wiem, gdzie, co pisać,
– poza tym tak samo jak w zwykłym zeszycie,
– rozkład jazdy fajny ale nie nadążam go przepisywać,
ciekawostka: tylko 2 osoby podały wady OKzeszytu

Moi uczniowie stwierdzili, że nie podoba się im nazwa OKzeszyt, więc ogłosiłam konkurs na najciekawszą nazwę. Ucieszyli się, ale zobaczymy, czy coś z tego będzie.

W tym tygodniu w klasach czwartych dokonaliśmy podsumowania dotychczasowej pracy z OKzeszytem. W oparciu o wcześniejszą ewaluację w klasie szóstej przygotowałam dla czwartoklasistów ankietę na www.interankieta.pl. Dołączyłam zrzut z ekranu w wynikami. Uczniowie pierwszy raz pisali koleżeńską IZ. Przyznam się, że miałam pewne wątpliwości, tym bardziej, że na początku, gdy pytałam rodziców o oczekiwania i obawy związane z OKzesztem, niektórzy pisali w obawach, że dzieci mogą sobie nie poradzić z oceną koleżeńską zeszytu. Okazało się, że dzieci zaskoczyły rodziców i mnie. Pisząc IZ, trzymały się kryteriów sukcesu i napisały dobre oceny koleżeńskie. Przy gwiazdce zapisywali, co koledzy zrobili dobrze, przy prezencie, co należy poprawić. Niektórzy nawet w kilku miejscach w zeszycie udzielali krótkich informacji. 
A już zniechęcona głosem niektórych rodziców chciałam z kl. 4 zrezygnować z oceny koleżeńskiej w klasie integracyjnej, dobrze, że tego nie zrobiłam….

Ewa Robak, nauczycielka języka polskiego w Publicznej Szkole Podstawowej w Drzonkowie

Za nami pierwsza ewaluacja Okzeszytu. Muszę przytoczyć wypowiedź jednej uczennicy: „Okzeszyt pomaga mi w byciu szczęśliwą na lekcji.” 

Magdalena Szcześniak-Pawłowska, nauczycielka matematyki w Gimnazjum numer 27 we Wrocławiu

Najbardziej jednak ucieszyły mnie wypowiedzi moich dwóch „buntowniczek” Oli I Klaudii które były zawsze nastawione na wszystko na „nie”, a po co, a dlaczego ……Od momentu kiedy prowadzą OKzeszyt dziewczynki są bardziej aktywne na lekcji, zawsze mają odrobioną pracę domową ……ich oceny również się poprawiły

Za moimi uczniami skończony pierwszy dział z OKzeszytem. Moje „gaduły” dokonały refleksji na temat pracy z zeszytem. Fotorelację umieszczam poniżej.

 

 

Monika Gnutek, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Żarnowcu

Refleksja mojej uczennicy do OK zeszytu:


Barbara Jaworowicz, nauczycielka fizyki w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Skulsku

Opinie uczniów klasy II b na temat swoich OK zeszytów z fizyki. Jestem z nich bardzo dumna!

  1. Mój OK. zeszyt bardzo pomaga mi w nauce m. in. Przez to, że jest on kolorowy.
  2. Ja dzięki mojemu zeszytowi łatwiej się uczę, dzięki temu, że mam w nim wszystko zawarte, np. wzory.
  3. OK zeszyt ułatwia mi naukę, o wiele lepiej wygląda niż inne zeszyty z innych przedmiotów.
  4. Nauczyłam się, jak ładnie i kolorowo prowadzić zeszyt.
  5. Mój OK zeszyt pozwala na lepszą i skuteczniejszą naukę.
  6. Dzięki kolorowemu zeszytowi, pomaga mi w zapamiętywaniu wzorów, nowa forma prowadzenia zeszytu, to świetna zabawa.
  7. W tym zeszycie wszystko jest na swoim miejscu. Lubię pracę z tym zeszytem. Dzięki tej formie Okejzeszytu lepiej rozumiem fizykę.
  8. Pomagają mi w nauce wzory, które mam zapisane na końcu zeszytu.
  9. Dzięki temu, że mój zeszyt jest kolorowy, łatwiej się uczę.
  10. OK zeszyt pomaga mi zapamiętać wzory i uczyć się pisać refleksji.
  11. OK zeszyt pozwala mi się lepiej przygotować do lekcji.
  12. Nauczyłam się ładnie i kolorowo prowadzić zeszyt.
  13. OK zeszyt ułatwia mi naukę wzorów.
  14. OK zeszyt pomaga mi w nauce. Mam wszystko i lepiej się uczę.
  15. Mój OK zeszyt pomaga mi w powtórzeniu wiadomości z lekcji i innych ciekawych rzeczy.
  16. Mój OK zeszyt pomaga mi w pisaniu refleksji, wzbogacaniu mojej wypowiedzi.
  17. OK zeszyt pomaga mi pamiętać, że praca jaką w niego wkładam opłaca się.
  18. Dzięki mojemu zeszytowi łatwiej zapamiętuję wzory, jest on kolorowy oraz jest w nim dużo potrzebnych rzeczy. Dlatego uważam, że jest mi potrzebny bardziej niż zwykły szary zeszyt.
  19. OK zeszyt pomógł mi w nauce

Bożena Biernat – Oleniacz, nauczycielka matematyki w Zespole Szkół Publicznych w Radziszowie.

W piątej klasie zadałam pytanie: Jaka jest twoja opinia o OKzeszycie? Jak się okazało niektórym dzieciom pomaga w nauce, innym nie, jednym podobają się rysunki, drugim kolory – jednak większość z nich uważa, że OKzeszyt jest fajny.

 

Jak widać z zamieszczonych przykładów uczniowie Bożeny cenią sobie możliwość rysowania, malowania, samodzielności w prowadzeniu zeszytu, ale również podkreślają to, że dzięki OK zeszytowi wiedzą, czego mają się uczyć i dokonują samodzielnie refleksji podsumowującej.

Małgorzata Łaska, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie

 

Zofia Posiewała, nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie w Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stobnie Siódmym:

Podczas każdej lekcji zbieram od uczniów krótkie informacje na temat okejowego zeszytu. Najczęściej dopytuję się, ilu osobom odpowiada konkretna forma notatki. W ten sposób orientuję się w preferencjach moich uczniów. Omawiamy też sposób odczytywania notatki (szczególnie tej w formie graficznej). Na ostatnich zajęciach z historii w klasie V uczniowie pisali pisemny sprawdzian z cyklu lekcji o odkryciach geograficznych. Postanowiłam wykorzystać czas który nam pozostał do końca lekcji i poprosiłam uczniów o anonimowe odpowiedzi do pytań, które zadawałam (coś w rodzaju szybkiej ankiety). ?Jestem po analizie wyników i zamieszczam je poniżej.

Moje zapytania o zeszyt rozpoczęłam od pytania bardzo ogólnego: Czy lubisz/Czy podoba ci się OKzeszyt ? Uczniowie określali swoje lubienie na linii z zaznaczonymi liczbami od 1 do 10, przy czym wzrastająca liczba oznaczała coraz większe lubienie. Po przeliczeniu punktów okazało się, że uczniowie lubią swój zeszyt na 9. (jestem mile zaskoczona).

Następne pytania były bardziej szczegółowe. Zapytałam :

  1. Co ci się podoba w OKzeszycie? Co najbardziej lubisz robić w zeszycie?

Cytuję niektóre odpowiedzi

Podoba mi się ponieważ są prace domowe, które mogę sama wykonać, bo mam kryteria”

Najbardziej podoba mi się, że można używać kolorów i robimy krótkie notatki z lekcji”

W zeszycie podoba mi się robienie notatek, bo dzięki nim wiem więcej na temat tego co robimy”

Podoba mi się, że możemy rysować różne rysunki i pisać na kolorowo. Lubię zapisywanie wiadomości, co mamy się nauczyć na sprawdzian”.

Samodzielne notatki”

Kryteria, które wklejamy do zeszytu”

Najbardziej podobają mi się notatki, ponieważ łatwo się z nich uczy. Cieszę się, że jest taki kolorowy”.

Mnie cieszy zeszyt, bo jesteśmy pokazywani na FB, dostajemy oceny za prowadzenie zeszytu. Zeszyt jest dla mnie zrozumiały”

  1. Czy zeszyt pomaga ci się uczyć, przygotowywać do lekcji czy dzisiejszego sprawdzianu?

Zeszyt bardzo podoba mi się w przygotowaniu do lekcji. Najbardziej pomagają mi rysunki. Do sprawdzianu trochę go wykorzystałam, większość odpowiedzi do kryteriów „szła z głowy”.

Tak, pomógł mi w przygotowaniu się do sprawdzianu, ponieważ ma dużo informacji”.

Najbardziej pomagają mi notatki”

Mnie zeszyt pomaga w odrabianiu pracy domowej i uczeniu się na sprawdzian”.

Zeszyt mi pomaga w przygotowaniu się do następnej lekcji, ponieważ są tam notatki i kryteria”.

Nie było żadnej odpowiedzi negatywnej. Ogólnie uczniowie bardzo wysoko oceniali zeszyt i wskazywali go jako pomoc w nauce historii.

  1. Zapytałam też co chcieliby jeszcze mieć w zeszycie, czy mają jakieś własne propozycje.

Większość pisała, że wszystko jest ok., że nie chcą nic zmieniać. Dwie osoby chciała więcej rysunków, a jedna mniej. Jedna osoba napisała, że chciałaby mieć więcej miejsca do pisania. Trochę mnie to zdziwiło, bo nie narzuciłam uczniom, ile miejsca mają zajmować na daną lekcję. Dobrze że przeprowadziłam ten monitoring, bo mogę to od razu wyjaśnić na następnej lekcji i uczeń nie będzie się męczył przy pisaniu.

  1. Ostatnie moje pytanie dotyczyło poziomu zadowolenia uczniów z własnego zaangażowanie w prowadzenie OKzeszytu. Tutaj uczniowie ocenili się na 8 (w skali od 1 do 10). Niektórzy stwierdzili, że mogą lepiej prowadzić zeszyt, staranniej lub robić dokładniejsze notatki.

Jestem zadowolona z przeprowadzonego monitoringu. Otrzymałam wiele informacji na temat prowadzenia zeszytu. Wiem co cenią uczniowie, czego im potrzeba, by mogli cieszyć się ze zdobywania wiedzy. Zauważyłam tez, że muszę im bardziej uświadomić, jak ważne są kryteria. Pracujemy na lekcjach pod kątem zdobywania informacji, by „zaliczyć” kryteria, ale uczniowie bardziej widzą rysunki i kolory niż kryteria. Z drugiej strony wiem, że pytam ich na następnej lekcji wg kryteriów i tak się przygotowują do zajęć. Może to kwestia czasu, by docenili i wymieniali kryteria jako ważne. Będę to monitorowała.

Moje spostrzeżenia dotyczą dwutygodniowej pracy z OKzeszytem. Po miesięcznej pracy powtórzę dokładniejszy monitoring i dokonam porównania. Jestem ciekawa co się zmieni w ocenie uczniów.

 

Marzenna Dąbrowska,nauczycielka matematyki w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie

 

Do czego przydał mi się OK zeszyt?

1. Był materiałem pomagającym w przygotowaniu się i powtórzeniu wiadomości do sprawdzianu.

2. Mieliśmy jasno określone cele.

3. Mogliśmy śledzić własny proces uczenia się.

4. Przydał się również do napisania refleksji odnośnie takiej metody uczenia się.

5. Pomógł w systematycznym uczeniu się.

6. Dzięki niemu bardziej przyłożyliśmy się do pracy na lekcji.

7. Niektóre osoby nawet poprawiły oceny.

8.Będziemy mogli wyciągnąć wnioski na przyszłość.

9. Mieliśmy w nim wszystko poukładane tak, aby z łatwością móc znaleźć dany temat.

10.Możemy w nim znaleźć wszystkie potrzebne zagadnienia.

11. Możemy prowadzić w nim własne notatki.”

Patrycja, klasa II gimnazjum

Moim zdaniem OK zeszyt jest jedną z najlepszych metod ułatwiających naukę i tempo pracy. Zeszyt ten jest miejscem, w którym zebrane są najważniejsze informacje z danego działu. Jasno napisane i omówione kryteria sukcesu znacznie pomagają w szybszym i efektywniejszym uczeniu się. Utrwalenie wiadomości z OK zeszytem jest o wiele łatwiejsze niż nauka z książką, ponieważ wszystkie wiadomości zebrane są w jednym miejscu, do każdego z kryterium sukcesu jest przynajmniej jedno zadanie.

Moim zdaniem nauka z informacją zwrotną z początku i końca lekcji jest o wiele prostsza. Wiemy w ten sposób, gdzie popełniliśmy błąd oraz jak go poprawić.

Dzięki łatwym sposobom prowadzenia OK zeszytu nie jest to męczące ani czasochłonne. Mapa myśli oraz refleksja, która także znajduje się w tym zeszycie jest zbiorem informacji na jednej stronie. Tworząc mapę myśli uczymy się kreatywności.

Z mojego punktu widzenia taka rzecz jak OK zeszyt jest bardzo pożyteczna dla uczniów.”

Karolina, klasa II gimnazjum

 

Dla mnie jest to fajny zeszyt, bo pani nie stawia za to oceny, tylko sprawdza jak nam idzie.”

Moim zdaniem OK zeszyt jest bardzo przydatny. Pomaga mi udoskonalić moje umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia. Nawet jak zrobię coś źle, to nie poddaję się i poprawiam. Zawsze Pani umieszcza informacje, co zrobiliśmy źle i doradza co trzeba zrobić, żeby było lepiej. Super, że ten zeszyt nie jest oceniany.”

Uważam, że OK zeszyt pomaga w uczeniu się, ponieważ są to dodatkowe przykłady do przećwiczenia, ale nie są one na ocenę, więc nic się nie stanie, jeśli się pomylę. Prowadzenie tego zeszytu nie jest dużym obowiązkiem, ale zachętą do pracy i treningu.”

Kacper, klasa IV

Dodatkowy zeszyt do matematyki pomógł mi w nauce rozwiązywania działań pisemnych. Nauczyłam się podpisywać cyfry w kratkach. Dzięki przykładom w tym zeszycie nauczyłam się szybko i dokładnie liczyć. Dzięki pani sprawdzaniu mogłam poprawić błędy. Największą trudność sprawiło mi odejmowanie. Nauczyłam się dobrze zapisywać górne zapisy i zadbałam o czytelność.

Dzięki OK zeszytowi wykonuję zadania w domu we własnym tempie. Nie stresuję się przy ich rozwiązywaniu, gdyż nie są one na ocenę. Otrzymuję od pani informację zwrotną w formie pochwały bądź wskazówek, co powinienem poprawić w danym ćwiczeniu lub zadaniu. Dzięki temu lubię rozwiązywać zadania w tym zeszycie. Uważam, że zeszyt OK jest OK.”

Kacper, klasa IV

 

Opinie rodziców

Anna Barczak nauczycielka wczesnoszkolna w Szkole Podstawowej nr 6 im. Macieja Rataja w
Ostrowie Wielkopolskim

Wypowiedzi rodziców:
• Pani Aniu! Teraz wiem, czego uczy się moje dziecko i co już umie, a nad czym trzeba popracować.
• Teraz wiem, że jak Magda mówi, że umie to jest prawda!
• Nie muszę wiedzieć na ile umie moje dziecko. Ważne, że wiem co umie!

 

Bożena Rakowska nauczycielka wczesnoszkolna w Zespole Szkół – Szkoła Podstawowa nr  3 w Sulechowie

Poprosiłam też o refleksje rodziców. Oto kilka wypowiedzi otrzymanych pisemnie. 
1. Zeszyt jest takim streszczeniem/zbiorem wiadomości poznanych w szkole. Informacją dla nas, na co zwrócić uwagę, aby dziecko było przygotowane na zajęcia oraz na prace sprawdzające wiedzę. 
2. Jeżeli chodzi o OKzeszyt uważam, że nam rodzicom daje obraz tego jak dziecko pracuje na zajęciach, na co należy zwrócić uwagę podczas pracy z dzieckiem (staranność, estetyka oraz rozumienie i wykonywanie poleceń zgodnie z kryteriami). Dla Patryka OKzeszyt jest w pewnym stopniu samooceną, ponieważ potrafi sam ocenić swoją pracę. Myślę, że jest to fajny pomysł na uczenie samokrytyki i sposobów uczenia się. 
3. Korzystamy z Filipem z OKzeszytu bardzo często. Bardzo fajne jest to, że Filip sam potrafi znaleźć w zeszycie potrzebne informacje. Ostatnio miała miejsce u nas taka sytuacja, że Filip chwalił się tym zeszytem przed ciocią i objaśniał jej, co znaczą niektóre znaki np. to, że powinien pisać piórem, zdanie zaczynać wielką literą, litery pisać według wzoru. Widać było, że dzięki zeszytowi dziecko świetnie orientuje się w tym, jak powinno pracować, aby odnieść sukces. Bardzo podobała mi się wkładka dotycząca sprawdzianu ( rozmowa słoni). Świetny pomysł. Nauka przez zabawę.
Zadaniem domowym ( dla dzieci i rodziców, ponieważ to pierwsza klasa i dzieci nie znają jeszcze wszystkich liter ) w tym dniu było ułożenie rymowanki na temat OKzeszytu. 
No i są:
1. OKzeszyt wielka sprawa, to nauka i zabawa. 
2. W OKzeszycie jak w skarbnicy są rzeczy cenne tak jak w mennicy.
3. Nie ma lepszego w nauce przyjaciela, jak OKzeszyt i to, co w sobie zawiera. 
4. OKzeszyt to rzecz, którą każdy uczeń powinien mieć.
5. W OKzeszycie są informacje – jak będę z nich korzystał to będę miał spokojne wakacje.
Gdy zaglądam w OKzeszyt to dotrę na sam szczyt.
6. Bardzo chętnie w nim piszemy,
Żadnych błędów nie uznajemy,
Lecz gdy czasem się mylimy 
To starannie poprawimy.
OKzeszyt super sprawa,
Duża wiedza to podstawa!
Można w nim wklejać, czytać, liczyć i rysować,
I pamiętać by zawsze do tornistra schować,
By mamusia też wiedziała,
Nad czym z synkiem w domu będzie pracowała,
Nam trudności są niestraszne,
Bo OKzeszyt mamy właśnie!!!

 

Teresa Bartosiewicz nauczycielka wczesnoszkolna w Publicznej Szkole Podstawowej im. J. Kochanowskiego w Czarnolesie

Co na to rodzice? Byłam pełna obaw czy im się spodoba, czy  będą niezadowoleni, że wciągnęłam ich w CIEKAWOSTKI WYSZUKANE Z RODZICAMI, ale moje obawy były niepotrzebne. Wystosowałam do nich list:

                                                                                      Czarnolas, 24.02.2016r.

Szanowni Państwo!                                                             

Minęło już trochę czasu od wprowadzenia w naszej klasie OK zeszytów ze środowiska. W związku z tym  mam ogromną prośbę , abyście Państwo  napisali  kilka słów refleksji na ich temat.  Interesuje mnie czy waszym zdaniem  i jak zeszyt pomaga  się uczyć? 

Dla przypomnienia podaję  zawartość, każdego tematu

Cele lekcji

Kryteria sukcesu

Refleksje własne ucznia

Mapy myślowe związane z tematem

Ważniejsze prace, których wykonanie warto zapamiętać

Podsumowania lekcji

Prace domowe

Komentarze nauczyciela do prac ucznia zarówno wykonanych podczas lekcji, jak i domowych

Ocena koleżeńska

Samoocena

Odpowiedź ucznia na pytanie kluczowe

Ciekawostki wyszukane z rodzicami 

                                                           Bardzo dziękuję.

                                                    wychowawczyni  –    Teresa Bartosiewicz

Odpowiedź 1.OK zeszyt pomaga się uczyć, rozwija zainteresowania, uczy obserwacji, wyciągania wniosków. Dziecko dostrzega różnice pomiędzy zjawiskami, zwierzętami, rzeczami.

Odpowiedź. 2. Moim zdaniem zeszyt ok wprowadza dzieci w ciekawy świat przyrody i różnych ciekawostek naukowych, które na pewno im się przydadzą w przyszłej nauce i wzbudzają w nich zainteresowanie światem.

Odpowiedź 3. Moim zdaniem zeszyt ok jest świetny. Dziecko dużo się dowiaduje o środowisku czy przyrodzie, których nie ma w programie tak rozszerzonego. Może sobie określić czego nie umie i nad czym ma jeszcze popracować. Ocena koleżeńska też jest dobra, bo dziecko stara się prowadzić zeszyt jak najlepiej potrafi. Bardzo skuteczne są opinie wychowawczyni, bo wiadomo nad czym jeszcze z dzieckiem popracować. Jednym słowem jest świetnie, że pani wprowadziła taki zeszyt. Szukanie z dzieckiem czegoś na temat jego pracy jest super. Dziecko się bardzo angażuje, bo chce, żeby było jak najwięcej wiadomości.

Odpowiedź 4. Uważam, że OK zeszyt pomaga się uczyć, dziecko łatwiej przyswaja wiedzę, wszystko jest przedstawione w prosty sposób. Informacja zwrotna zamiast stopnia, świetny pomysł, dziecko wie co musi poprawić i w jaki sposób. NaCoBeZu- dziecko dobrze wie co podlega ocenie  i na co trzeba zwrócić uwagę.

Odpowiedź 5.Zeszyt OK bardzo nam się podoba. Łatwo i szybko można znaleźć informacje na konkretny temat. Ciekawy sposób prowadzenia go. Mobilizuje rodzica i dziecko do wspólnego wyszukiwania informacji na dany temat Zeszyt OK jest po prostu OK/ tu uśmiechnięta buzia/.

Odpowiedź 6.Naszym zdaniem wprowadzenie tego zeszytu to dobry pomysł. Dziecko dzięki niemu poznaje otaczający go świat, zbiera i uczy się szukać potrzebnych informacji. W razie potrzeby ma zebrane w jednym miejscu wszystkie potrzebne rzeczy.

 

Jolanta Łosowska, nauczycielka wczesnoszkolna wSzkole Podstawowej nr 2 w Chojnie

Przyszedł czas na rodziców. Są na „TAK” – pomysł z Okzeszytem uważają za ciekawe narzędzie pracy, świetną formę mobilizacji do zabawy nauką, super pomysł na utrwalenie i poznanie nowego materiału…..Długo myślałam nad konstrukcją ankiety i w końcu stwierdziłam, że niech piszą co chcą…

Drodzy Rodzice,

Zwracam się do Was z prośbą o podzielenie się refleksją odnośne wprowadzonych Okzeszytów. Wasze uwagi i spostrzeżenia będą dla mnie cennym źródłem informacji na temat zmian w systemie nauczania. Wypowiedź jest anonimowa.

  1. Jakie uwagi, spostrzeżenia, refleksje mają Państwo odnośnie wprowadzonego OKzeszytu? (jego zawartości, przekazywanych treści oraz sposobu ich przekazywania, jasności przekazu, funkcji
    w edukacji dziecka itp.)

Dziękuję

 

Dorota Podorska, nauczycielka języka polskiego wSamorządowym Zespole Placówek Oświatowych w Chodczu pokazała jedną z wypowiedzi rodzica:

Marzenna Dąbrowska,nauczycielka matematyki w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie

Zależało mi, ażeby również rodzice wypowiedzieli się na temat OK zeszytu. Ja też lubię mieć informację zwrotną. Poza tym miałam nadzieję, że ci którzy może nie zaglądają do niego za często, będę mieli okazję to uczynić, aby móc się w tym temacie wypowiedzieć. Poza tym jesteśmy przed dzieleniem, a to jest trudne dla dzieci, więc żeby je wzmocnili. Liczba wypowiedzi mnie zaskoczyła, tym bardziej, że mieli na to zadanie dwa dni, a jeszcze bardziej ich zawartość.

Zauważyłam u dziecka większą systematyczność w nauce i odrabianiu lekcji. Myślę, że taki zeszyt to bardzo dobra rzecz dla uczniów.”

Rodzice o OK zeszycie

1. „Zauważyłam u dziecka większą systematyczność w nauce i odrabianiu lekcji. Myślę, że taki zeszyt to bardzo dobra rzecz dla uczniów.”

2. „Moim zdaniem zeszyt OK jest to odpowiednia zachęta dla dziecka, aby ćwiczyło swoje umiejętności. Z pewnością ułatwieniem jest to, że nie jest to praca na już, tylko jest kilka dni na rozwiązanie. Dzieci niechętnie z reguły odrabiają lekcje, ale ten zeszyt właśnie pozwala pracować we własnym tempie przez kilka dni. Przykładów nie jest zbyt dużo, a pomagają oswoić się z tym, co jest opracowywane na bieżąco w szkole. Wiem, że dla mojego syna, który ogólnie ma problem z matematyką jest naprawdę ogromną pomocą. Dla ułatwienia i nie bez znaczenia jest też to, że jest to zrobione metodą małych kroczków. Wszystko jest czytelne i po sprawdzeniu zawsze opisane przez nauczyciela. To pozwala również nam rodzicom spojrzeć innym okiem na postępy dziecka. Osobiście mogę dodać, że mój syn nie jest zwolennikiem dodatkowych zajęć, ale widzę, że zmieniło się jego podejście podczas uzupełniania tego zeszytu.”

3. „Zeszyt OK moim zdaniem, jest super sprawą. Dziecko chętnie rozwiązuje przykłady, chociażby ze względu na to, że zadania , które wykonują nie są oceniane. Każdy indywidualnie może sprawdzać swoje umiejętności. Dowiedzieć się, gdzie jeszcze popełnia błędy, poprawiać w razie konieczności (ćwiczyć). Pozwala to też dziecko doskonalić tabliczkę mnożenia, dodawać, odejmować w pamięci. Po prostu ćwiczyć pamięć, koncentrację uwagi, ponieważ podczas wykonywania zadania muszą skupiać uwagę na obliczeniach. Dziecko nie stresuje się tym, iż źle rozwiązane zadanie będzie ocenione. Wie, że zawsze może zadanie poprawić bez żadnych konsekwencji (pod względem oceniania). To moim zdaniem motywuje do dalszego rozwiązywania.”

4. „ Uważam, że OK zeszyt jest super sprawą. Dzięki niemu mój syn kształtuje umiejętności. Bardzo chętnie odrabia dodatkowe zadania. Tłumaczy mi, że chce odrabiać je samodzielnie, bo nawet , jak coś zrobi źle, to pani mu opisze szczegółowo i doradzi, co ma zrobić, żeby było lepiej. Fajną sprawą jest to, że ten zeszyt nie jest oceniany, dlatego dzieci mogą spróbować swoich sił, sami bez pomocy rodziców. W ten sposób wiedzą, co potrafią, a nad czym muszą jeszcze popracować.”

5. „Zeszyt OK to dobry pomysł, pomaga dziecku z utrwaleniem działań pisemnych, a najbardziej z tabliczką mnożenia , o której nie zapominają.” Dzieci uczą się w zeszycie próbami błędów, za które nie są oceniane, ale mogą je poprawić. Fajnym pomysłem jest też notatka do dziecka, na temat wykonanej pracy. Moja córka jest zawsze ciekawa opisu od Pani i bardzo się cieszy z pozytywnych opinii i gratulacji dobrze wykonanych obliczeń. Cieszę się, że taki zeszyt powstał i dzieci mogą ćwiczyć różnego rodzaju obliczenia i że jest to praca zadana z dłuższym terminem jej wykonania. Zeszyt OK jest OK.”

6. „Moim zdaniem zeszyt OK, który prowadzi moje dziecko jest bardzo przydatny. Pomaga jej w nauce i utrwalaniu zdobytej wiedzy na lekcjach matematyki. Z chęcią rozwiązuje zadania. Podoba mi się również forma w jaki prowadzone są te zeszyty i ocena, która motywuje dziecko do dalszej pracy.”

7. „Uważam, że OK zeszyt to bardzo dobry i trafny pomysł. Poprzez rozwiązywanie zadań dziecko ćwiczy i uczy się . Rodzic może obserwować z czym dziecko ma kłopot, a co jest dla niego łatwe. Taki zeszyt także posłuży do nauki na sprawdziany. Dziecko zawsze może mieć go pod ręką jako pomoc i przypomnienie.”

8. „Moim zdaniem założenie OK zeszytu była bardzo dobrym i trafionym pomysłem. Prace są zadawane na dłuższy termin, więc można je wykonać w wolniejszej chwili. Dodatkową zaletą jest to, że prace nie są oceniane, dzięki czemu dziecko nie boi się, że coś nie wyjdzie. Podoba mi się również, ze nawet jeśli nie wszystkie przykłady są wykonane poprawnie, dziecko jest najpierw chwalone, za to co zrobiło dobrze, a później zachęcone , aby poprawić błędy.

Uważam, że prowadzenie tego zeszytu motywuje moje dziecko do nauki, zachęca do dalszych treningów.”

9. „OK- zeszyt:

– utrwala wiedzę w należyty sposób,

– zachęca do systematyczności,

– zawarte informacje zwrotne pozwalają na ponowną analizę i ewentualną poprawę pomyłek,

– pochwała za dobrze wykonaną pracę daje dziecku satysfakcję i poczucie pewności w działaniu,

– poza nauką w szkole i odrabianiem zadań domowych, w uporządkowany sposób doskonali umiejętności matematyczne dziecka”

Bożena Biernat – Oleniacz, nauczycielka matematyki w Zespole Szkół Publicznych w Radziszowie.

Elżbieta Kupczyk, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej n2 2 w Brodnicy przysłała nam opinie rodziców:

Dziękuję bardzo  za pokazanie sposobu prowadzenia Ok zeszytu.  Dzieci bardzo go lubią. Dzieci i ja jesteśmy już zmęczeni wypełnianiem ćwiczeń. Stosuję też patyczki z nazwiskami uczniów i kolorowe kubki. 

Na spotkaniu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej pokazałam Ok zeszyt i  trzy nauczycielki też taki zeszyt zaczęły  prowadzić.

 

Jolanta Losowska, nauczycielka wczesnoszkolna w Szkole Podstawowej nr 2 w Chojnie

Przesyłam kolaż z informacją od rodziców. Byłam pod wrażeniem zaangażowania rodziców i pozytywnego nastawienia do okzeszytu.  Podczas nieobecności dziecka, jeden rodzic kserował wszystkie karty pracy, przepisywał cele, kryteria i razem z dzieckiem „nadrabiał” – niesamowite. Pozwoliłam sobie nawet na dopisek „Brawo mama”

 

Opinie nauczycieli

Teresa Bartosiewicz nauczycielka wczesnoszkolna w Publicznej Szkole Podstawowej im. J. Kochanowskiego w Czarnolesie, napisała do mnie list:

 

Pani Danusiu, czytałam  9 rozdział Pani książki i nasunęły mi się takie oto refleksje. 35 lat pracy, setki godzin studiów, podyplomówki i innych form dokształcania, książki w każdym kątku domu, stosy notatek, kart, pomocy i ciągłe poszukiwanie. Przez te wszystkie lata starałam się wzbogacać swój warsztat pracy i nigdy… nie byłam z siebie zadowolona. Dopiero teraz gdy przypadkiem trafiłam na FB zaczęłam uświadamiać sobie, że nie jestem sama. To jest grupa wsparcia, nadająca siłę i moc do działania. Życzliwość, niesienie sobie  pomocy. To jest cudowne, że na koniec mojej pracy mogę przeżyć tak piękną przygodę. Elementy oceny kształtujacej wprowadziłam w ubiegłym roku w klasie III. Teraz mam klasę I- 10 osób, 4 sześciolatków. Nie jest łatwo. Wyjątkowo ciężko było mi się przestawić, bałam się, że nie podołam i wtedy pojawiła się myśl o ok zeszycie/ to dzięki Pani jestem w tej grupie/. Już po kilku tygodniach pracy z tym zeszytem widzę kolosalną zmianę w obowiązkowości moich dzieci. Codziennie przynoszą nowinki, książeczki, mają różne przemyślane w domu pomysły, spieszą się wykonując różne zadania , by coś więcej  się dowiedzieć. Widzę jak z dnia na dzień rośnie świadomość  moich dzieci w uczeniu się, a przecież ta świadomość jest najważniejsza.

 

Ewa Nowak nauczycielka wczesnoszkolna w Zespole Szkół nr 21 – Szkoła Podstawowa nr 32
w Bydgoszczy

Zauważyłam, że teraz praca z naszym okeyowym zeszytem przebiega szybciej, uczniowie mniej pytają, więcej informacji zapisują sami. Wszystko trwa krócej i przebiega szybciej. W tym tygodniu zaplanowałam własną refleksję dotyczącą zeszytu – ciekawa jestem ilu uczniom on pomaga a dla ilu jest dodatkowym obciążeniem?

 

Anna Jajor- Morawiec, nauczycielka historii i WOSu w Szkole Podstawowej nr 108 we Wrocławiu

Większość dzieci jest zachwycona OK zeszytem (zwłaszcza kolorowaniem). Zrobiliśmy powtórzenie ze światłami i czuję, że sprawdzian pójdzie dobrze. Za bardzo przydatne uważają nacobezu i cel lekcji, nieco gorzej pytanie kluczowe (spróbuję zadawać je nieco inaczej i zobaczymy). Dzieciakom nie podobała się liczba „wklejek”, bo osobno był cel, osobno nacobezu i kluczyk do pytania kluczowego (już zmieniłam dostają jedno, teraz pytają, czy można rozcinać. Ogólnie w klasach 5 i 6 u mnie zeszyt się przyjął. Zaraziłam część nauczycieli, szczególnie w klasach 1-3 ideą OK zeszytu (są aktywni na fb), 4-6 też choć mniej (bo jest mniej „młodych”). To, co musiałam zmienić oprócz ilości wklejek, to okładka, bo dostali Okejową, ale chcą mieć swoje (rozumiem, zwłaszcza, że wprowadzam od połowy semestru). Dyrekcja daje zielone światło. Oczywiście nadal pozostaje mi problem uczniów „opornych”. Zauważyłam jednak, że częściej to bunt w klasie (grupa chłopców się buntuje”, bo w klasie z ogromnymi deficytami OK zeszyt prowadzą z zainteresowaniem zwłaszcza osoby z problemami i opiniami. Nawet uczeń, który zawsze reaguje buntem i agresją „wciągnął się” w OK zeszyt (prowadzi, choć z brakami), ale łatwiej rozumie, co będę wymagać i zwraca uwagę własnie na te punkty. Dziś przy powtórzeniu uznał, że jeszcze się pouczy. Więcej będę mogła napisać jak zrobię sprawdziany.

Zeszyt wprowadziłam też w klasach 4, ale było niestety tak mało lekcji, że nie potrafię wyciągnąć jeszcze żadnych wniosków. O nich napiszę później

 

Joanna Kordzińska, nauczyciela zajęć komputerowych w Szkole Podstawowej nr 2 im. Augusta hr. Cieszkowskiego

Czas na pierwsze refleksje. Zadeklarowałam się, że wprowadzę zeszyt w klasie 4 na zajęciach komputerowych. Pierwsze zajęcia na których omówiłam wprowadzenie zmian w zeszycie były na początku lutego po naszych feriach.

Nie mamy książek, więc uczniowie podczas wprowadzania nowych treści muszą być skupieni na mnie. Mam taki luksus, że wszystkie lekcje umieszczam na platformie Moodle. Niestety, nie dla każdego czwartoklasisty jest to oczywiste i wcale tak często na nią nie wchodzą jak się nam nauczycielom wydaje.

Spotkałam się z nauczycielami, którzy do zajęć komputerowych nie wprowadzali ani książki, ani zeszytu. Ja uważam, że zeszyt powinien być, choćby po to by uczeń miał informację jaka była tematyka zajęć, na jakich programach pracowaliśmy, jakie są loginy i hasła do różnych aplikacji w których pracujemy itd.

Zeszyt Ok spodobał mi się ponieważ, mam nadzieję, że dzięki niemu moi uczniowie będą pracować z większą świadomością co chcą osiągnąć a nie co im się uda. Przykładowo ostatnio dzieci projektowały plakat z Netykiety wg NaCoBeZU. Wymagania były wyświetlone na tablicy, dzieci pracowały chętnie, ale już po upływającym czasie wiedziałam, że nie zdążą ze wszystkimi elementami. Jeśli miały pytania to tylko do mnie. Miło i spokojnie. 15 min przed końcem przeszłam po klasie i wkleiłam szybko karteczki do zeszytu mówiąc, że będą sobie zaznaczać co udało im się wykonać. I moja klasa diametralnie zmieniła tempo. Szybko odkryli z czym mogą nie zdążyć i co najważniejsze zaczęli sobie wzajemnie pomagać.

Za dużo doświadczeń pracy z zeszytem OK nie zdążyłam zdobyć z powodu zbyt krótkiego czasu a także z powodu wycieczek akurat w dniu naszych zajęć.

Podczas omawiania i wprowadzania zeszytu omówiłam zmiany: co będę chciała dołączyć, co zmienić i zapytałam o ich odczucia. Uczniowie się zgodzili, czy chętnie – trudno orzec. Nie wiem, czy po prostu nie chcieli być mili. Cel lekcji i kryteria przygotowuję im na karteczkach. Dzieci muszą przynosić klej – większość nosi i pamięta.

Podjęłam błędną decyzję z terminem wprowadzania zeszytu. Gdy omawiałam zmiany byliśmy w trakcie tematyki o bezpieczeństwie w sieci obejmującej 2 kolejne lekcje i nie chciałam poświęcać czasu na kolorowanie, więc prosiłam by zrobiono to w domu. Do dzisiaj zrobiły mi z klasy 4 osoby. Część ponoć też ma, ale w domu. Problem braku zeszytu w tej klasie dotyczy nie tylko mojego przedmiotu.

Tak naprawdę z zeszytem ruszam teraz, rozpoczynając nowy dział. Na początku lekcji po słownym wprowadzeniu dostają do wklejenia cel i kryteria. Pod koniec lekcji kredką lub pisakiem zaznaczają kolorami (zielony, żółty, czerwony), czy poradzili sobie z zadaniami. Jako podsumowanie wpisują swoje refleksje kolorowym długopisem.

Po tych kilku lekcjach wiem, że musze zrezygnować z wpisywania pkt. podczas lekcji bo one niczego nie wnoszą. W zeszycie znajdą się ważne informacje odnośnie programów w których pracujemy, ocena koleżeńska oraz samoocena po działach. Mapy myślowe będą też, ale najbliższą planuję jako podsumowanie (nie wiem, czy już taką robili i liczę się z tym, że będę musiała im ją wytłumaczyć).

Myślę, że najwięcej w głowie musi sobie poukładać nauczyciel. Ja sama, gdy przemyślałam co nieco zdecydowałam się wprowadzić takie zeszyty w pozostałych swoich klasach. Starsi uczniowie sami wpisuję cel i kryteria. Kryteria staram się z wspólnie ustalić z uczniami na początku lekcji. Rok czy 2 lata to ogromna różnica dla dzieci. Klasy 5 i 6 szybko orientują się nowych zasadach, co widzę podczas lekcji. Uczniów o opinię nt zeszytu OK zapytam dopiero za 3-4 tygodnie.

 

Marzenna Dąbrowska,nauczycielka matematyki w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie

Zielone prace podobają się uczniom, zatem uzgodniliśmy, że kartkówkę z dodawania, odejmowania również możemy napisać „ na zielono”. Uczniowie popracowali z informacją zwrotną, a z wyników na sumującej byliśmy zadowoleni. a przede wszystkim z tego, że ci którzy napisali słabiej mają motywację do ich poprawienia.

Taka forma Ok zeszytu to nie tylko wyrównywanie, ale dialog z uczniem służący jego rozwojowi. Umożliwia mi bardzo indywidualne podejście do dziecka, ale jest jednocześnie dokumentacją, dzięki której widzę jego postęp. Łatwiej jest mi podać konkretne argumenty, aby docenić ucznia i zmotywować go do dalszej pracy.

 

Anna Barczak nauczycielka wczesnoszkolna w Szkole Podstawowej nr 6 im. Macieja Rataja w
Ostrowie Wielkopolskim.

Nie mogę przeprowadzić ankiety wśród moich drugaków, ale podzielę się refleksjami i odczuciami oraz tym co słyszę od rodziców.
Może najpierw o samej formie zeszytu. Mój OKzeszyt. założyłam w listopadzie miał to być zeszyt informacji zwrotnej dla ucznia i rodziców oraz ważnych nacobezu do sprawdzianów. Jest to zeszyt 32 kartkowy w kratkę. Dziś już wiem, że mój następny OKzeszyt będzie formatu A4. Nie będzie to typowy zeszyt kupiony w sklepie, ale własnoręcznie (przy pomocy rodziców – bo zawsze mogę na nich liczyć). Nie będzie miał kratek tylko linie. Zastanawiam się jeszcze tylko czy go bindować, czy użyć innej techniki. To do dopracowania. Podzielę go na dwie części. Z jednej strony zeszytu będzie edukacja matematyczna, a z drugiej (czyli od końca) polonistyczna i przyrodnicza. Tak jakby zeszyt miał dwie strony tytułowe.
Być może jeszcze wprowadzę inne zmiany, ale wiem, że ocenianie kształtujące i ok zeszyt jest ważny dla mnie, moich uczniów i ich rodziców.


Portfolio nauczycielskie

Na koniec tego obszernego rozdziału o monitoringu, podejmę jeden z bardzo ambitnych wątków.

Napisałam na Fecbooku:

Witam Praktyków OK zeszytu.
W korespondencji z Lidką Wacławek narodził się pewien pomysł dla ambitnych. Jeśli macie zdjęcia i swoje przemyślenia związane z OK zeszytem, to można je wykorzystać w dwóch kierunkach:
1. Zrobić własne portfolio zmiany – OK zeszyt. Zawsze może się ono przydać, a przede wszystkim ono dokumentuje zmianę i jest materiałem do ewaluacji i np. może być argumentem dla dyrekcji.
2. Zrobić dokumentację procesu dla uczniów i ich rodziców i użyć jej potem do lepszego plonowania pracy z OK zeszytem. A przedstawić na koniec roku społeczności szkolnej.
Wiem, ze jesteście zapracowani, a to jest dodatkowa praca, ale można tylko wrzucać materiały w folder, a opracować zbiorczo.
Oczywiście, to jest tylko sugestia – żadnych zaleceń, w myśl zasady tu panującej: Ok zeszyt jest sprawą moją i moich uczniów i nikogo więcej.

 

11 osób polubiło ten post, co może oznaczać, ze zastanowią się nad tą formą monitoringu w przyszłości.

Monika Gutek zaś skomentowała:

Dobry pomysł. My na naszym blogu zrobiliśmy zakładkę Okzeszyt. Moje blogowiczki same się tym zajmą.

Bożena Rakowska: Może nie jest to portfolio, ale prowadzę taki sam OK zeszyt jak moje dzieci. Wklejam wszystko i wykonuję zadania jak oni. W ten sposób widzę od razu, co jest niepotrzebne, co nie zdało egzaminu, co powinnam jeszcze poprawić. W zeszycie tym nanoszę też swoje uwagi i refleksje po przeprowadzonych zajęciach. Wszystko, co w OK zeszycie wykorzystuję w rozmowach z rodzicami.

 

 

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o