avataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/OK zeszyt
Zaloguj się

Rozdział 17. Lekcja edukacji wczesnoszkolnej z OK-ejem.

16.04
2016

 

Scenariusz lekcji przygotowanej przez Teresę Bartosiewicz 

Scenariusz lekcji z OK Teresy Bartosiewicz – nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Publicznej Szkole Podstawowej im. J. Kochanowskiego  w Czarnolesie.

Na początku kwietnia Teresa podzieliła się z nami zdjęciami z lekcji, którą przeprowadziła na temat wiosny. Jednocześnie rozpoczęła się dyskusja na temat możliwości obejrzenia lekcji z OK prowadzonej przez nauczyciela.
Trudno znaleźć chętną osobę, a i podróż jest problemem. Pomyślałam, że poproszę Teresę, aby opisała nam swoją lekcję, bo widać było, że elementy OK widać w niej jak na dłoni. Teresa zgodziła się natychmiast, przesłała scenariusz i zdjęcia. Tak powstał ten rozdział, a ja zachęcam Was do prześledzenia lekcji OK-ejowej.

Lekcję o zwiastunach wiosny poprzedziłam krótkim spacerem, na którym szukaliśmy oznak wiosny, oglądaliśmy ogródki przydomowe. Potem obejrzeliśmy prezentację – Zwiastuny wiosny i sporządziliśmy mapę myśli.

 

Temat: Zwiastuny wiosny. /uczniowie zapisują temat w zeszycie/

1. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:/nauczyciel przypomina/

Nawiązanie do spaceru. Uczniowie wiedząc co oznacza pojęcie zwiastuny wiosny, wymieniają zaobserwowane na spacerze oraz na filmie zmiany w przyrodzie.

2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć / nauczyciel czyta cele, rozdaje karteczki, uczniowie wklejają je do zeszytu. /

3. Podanie przez nauczyciela celów w języku ucznia. /uczniowie wklejają/

4. Pytania kluczowe. Nauczyciel przypomina, że uczniowie będą musieli odpowiedzieć na nie w czasie lekcji. /wklejka/

5. Na Co Bezu – kryteria sukcesu , nauczyciel informuje uczniów co będą potrafili po zajęciach./wklejka/

Uwaga DS.: na zdjęciu widać samoocenę uczniowska, którą Teresa poleca uczniom zrobić pod koniec lekcji, ale w miejscu tabelki przy nacobezu.U góry zdjęcia widoczna jest mapa myśli – patrz poniżej.

6. Wklejenie i omówienie mapy myśli /mapa myśli opracowana z uczniami dzień wcześniej, wydrukowana dla każdego ucznia/.

Część główna lekcji

  1. Uczniowie /wybrani losowo – patyczki z imionami/, wyciągają z koperty części ptaka i za pomocą magnesów przypinają do tablicy i próbują odgadnąć najpierw co to jest, potem jaki to ptak. Za pomocą magnesów i przygotowanych napisów podpisują części bociana.

 

  1. Nauczyciel czyta krótką informację o tym czym żywią się boćki. Rozmowy w parach na temat Co jedzą bociany, uzupełnienie karty pracy. Wzajemne sprawdzanie poprawności wykonania zadania.

  1. Uczniowie oglądają pióro i zastanawiają się z jakich części jest zbudowane, następnie porównują pióro z piórem na tablicy interaktywnej, odczytują nazwy elementów pióra.

  1. Etapy rozwoju ptaka/ układanie obrazków w odpowiedniej kolejności, wklejki

  1. Odpowiedzi na pytania nauczyciela Jakie jeszcze ptaki przylatują na wiosnę? Gdzie mieszkają? Z czego budują gniazda ?/ Elementarz/
  2. Oglądanie zdjęć pierwszych kwiatów wiosennych/ Google, grafika/.Ustne opisywanie kwiatów, próby wyjaśnienia ich nazwy. / wklejka do zeszytu/

  1. Wypowiedzi uczniów na temat zaobserwowanych na spacerze owadów. /wklejka/
  2. Praca domowa/wklejka/Ciekawostki wyszukane z rodzicami TM+J.

Teresa przesłała również zdjęcia wykonanej pracy domowej. DS

  1. Praca samodzielna uczniów/ notatki, rysunki odpowiedzi na pytania kluczowe

 

  1. Podsumowanie zajęć – Wiosenna dobieranka, Prawda- fałsz o bocianie z wykorzystaniem metodników.

 

  1. Refleksje uczniów – dokończenie wypowiedzi : Dziś nauczyłem się…
  2. Samoocena.(zapisana przy Na Co Bezu)
  3. Ocena koleżeńska i informacja zwrotna

Teresa korzystała z materiałów ze stron:

 

 

 

 

 

www.ekokalendarz

Teresa przedstawiła lekcje wraz ze zdjęciami, ja czuję się, jakbym na niej była.

 

Podziel się ze znajomymi

3 komentarze do “Rozdział 17. Lekcja edukacji wczesnoszkolnej z OK-ejem.

      • Budowa pióra to nie żart. Wklejka do zeszytu pokazuje dziecku szczegółową budowę, ale proszę zauważyć, że w zeszycie uczniowie podają tylko trzy najważniejsze elementy pióra i zapewniam, że je wymienią, bo właśnie to sprawdziłam / na 10 uczniów, dwie osoby, wymieniły mniej części, jedna nie podpisała rysunku/. Nie jest więc źle, utrwalimy, a w następnych latach będziemy jeszcze do tego tematu wracać, wtedy jeszcze raz skorzystamy z wklejki i poznamy pozostałe elementy pióra.

Dodaj komentarz