avataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Hufiec wczesnoszkolny
Zaloguj się

W mojej klasie wygląda SOK tak.

26.02
2018

Każde dziecko otrzymało ode mnie kartę sprawności. Ale aby osiągnąć sprawność uczeń musi zdobyć ją trzy krotnie ( to propozycja dzieci), „ – Żeby było, co robić”. Na osiągnięcie sprawności nie ma ograniczenia czasowego. Każdy uczeń posiada dzienniczek z kryteriami. W dzienniczku wklejane są znaczki zdobytych sprawności.
Zdaję sobie sprawę, że proponowane przeze mnie sprawności są ściśle związane z podstawą programową i umiejętnościami, które powinien opanować uczeń. Na razie nie wiem czy to dobrze czy źle? Jednak bardzo mi to pomaga organizacyjnie. Między mną a uczniami jest umowa, że w trakcie może się zdarzyć wyeliminowanie jakiegoś kryterium bądź dołożenie kryterium lub sprawności. Wszystkie sprawności wybrali uczniowie spośród zaproponowanych przeze mnie. Niektóre są długoterminowe inne można zdobyć w trakcie zajęć. Oto fragment kryteriów z dzienniczka uczniów.
Kryteria do sprawności – klasa III
Czytelnik I stopnia
1. Przeczytałem 10 książek.
2. Prowadzę zeszyt lektur.
3. Znam treść przeczytanych książek, czyli odpowiadam na pytania nauczyciela.
4. W zeszycie lektur zapisałem metryczkę książki.
5. Zilustrowałem przeczytaną książkę.
6. Przepisałem fragment z książki, ( co najmniej 3 zdania).
Czytelnik – MISTRZ
7. Do 5 książek napisałem recenzję.
8. W zeszycie lektur nie popełniam błędów ortograficznych. Dopuszczalna ilość błędów – 3.
9. Piszę czytelnie
10. Zeszyt prowadzę estetycznie.
Interpretator I stopnia
1. Czytam głośno.
2. Czytam wyraźnie.
3. Czytam wszystkie wyrazy.
4. Nie przekręcam wyrazów ( dopuszczalna liczba błędów – 3).
5. Zwracam uwagę na znaki interpunkcyjne.
6. Czytam w odpowiednim tempie.
7. Modeluję głosem.
Interpretator – MISTRZ
8. Czytam nowy tekst bez wcześniejszego przygotowania.
Literat I stopnia
1. Wymieniam i stosuję cechy charakteryzujące;
• List,
• Opis,
• Opowiadanie,
• Ogłoszenie,
• Życzenia
2. Samodzielnie piszę:
• List,
• Opis,
• Opowiadanie,
• Ogłoszenie,
• Życzenia
Literat – MISTRZ
3. W moich wypowiedziach nie ma błędów:
• ortograficznych,
• językowych
• interpunkcyjnych.
Kaligraf I stopnia
1. Piszę w odpowiednich liniach.
2. Poprawnie łączę ze sobą litery w wyrazach.
3. Litery są kształtne, zbliżone do wzoru.
4. Unikam skreśleń i poprawek.
5. Wyraz błędnie napisany przekreślam i w odpowiednim miejscu zapisuję poprawny,
Kaligraf – MISTRZ
6. Zawsze piszę czytelnie.

Podziel się ze znajomymi

1 komentarz do “W mojej klasie wygląda SOK tak.

  1. Witaj Bożenko, ciekawy pomysł tworzenia kryteriów razem z uczniami. Uważam, że dobrze sprawdzić, co nam wychodzi, na co zwrócić uwagę, co poprawić, zmienić. Wasze kryteria są wyzwaniem, ale skoro uczniowie tego potrzebują i chcą – warto spróbować. Zatem sok-ujcie 🙂 Daj znać, jak im idzie. Ja też wprowadziłam i notuję uwagi swoich uczniów. Zaczęłam od matematyki, teraz już wiedzą na czym to polega i dziś wyszła propozycja innych sprawności i dobrze, ale powoli 🙂
    Jolka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *