avataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Hufiec matematyczny
Zaloguj się

Startujemy ze sprawnościami

04.03
2018

Wprowadzając SOK w moich czwartych klasach obawiałam się czy podołamy – w końcu są to jeszcze małe dzieci, dopiero zaczynające swoją przygodę z matematyką. Jednak odważyłam się i zapoznałam moich czwartaków z tym co będziemy do końca roku szkolnego robić. Wbrew moim obawom zauważyłam, że byli zaciekawieni. Na razie SOK wprowadziłam na próbę, chcę sprawdzić czy to działa, czy faktycznie uczniom się spodoba i czy SOK przyniesie efekty. Co w danym momencie robię? Wprowadzając coś nowego informuję uczniów, że teraz właśnie mają do czynienia ze sprawności. Przygotowałam specjalne naklejki i za każdym razem kiedy uczeń osiągnie kolejny matematyczny sukces otrzymuję naklejkę. Na ten moment jestem zadowolona. Jeszcze na dobre nie wystartowaliśmy , a już po pierwszej “próbnej” lekcji usłyszałam “Proszę Pani, mam już opanowaną pierwszą sprawność”.

Aktualnie z moimi dzieciakami kończymy dział “Figury geometryczne”. Ze SOKiem ruszymy wraz z kolejnym etapem, czyli “Ułamki zwykłe”. Dział, który różnie jest odbierany przez uczniów. Sprawności, które stworzyłam dla moich czwartaków moją na celu rozwój nowych kompetencji matematycznych wśród moich uczniów. Zamiast tradycyjnego sprawdzianu, uczniowie będą zaliczać kolejne sprawności, a co najważniejsze wtedy kiedy faktycznie je opanują.

Już nie mogę się doczekać co będzie dalej 🙂 : ) 🙂

A Wam jak idzie? Jak u Was wygląda wdrażanie SOKu ? Dzieci zadowolne?

 

 

Podziel się ze znajomymi

14 komentarze do “Startujemy ze sprawnościami

  1. Ja właśnie piszę informacje zwrotne do klasówki z brył. Po sprawdzianie będą powtórki przed egzaminem i sprawności. Pierwsza będzie wymagała umiejętności dowodzenia. Będzie też sprawność wzorowego pamiętacza, bo ze znajomością wzrów u moich uczniów mogłoby być lepiej. Kilka kolejnych też już mam przemyślanych. Zobaczymy 🙂

    • Ja mam teraz “Mistrza ekierki” – nazwa uczniowska. Jak uczeń osiągnie tę sprawność, to będzie umiał narysować prostą prostopadłą oraz prostą równoległą.

  2. Wdrażam moje pomysły na SOK w klasie 4tej, dzieciaki już wprowadziły pierwsze modyfikacje tj.: nazwa sprawność/wyzwanie na MathChallenge, wcześniej pisałam, że klasa nazywa się Challengersi, więc naturalnie przełożyli to na matematykę.
    Jest dobrze, uczniom nie brakuje ocen, tylko jedna uczennica, była bardzo zdenerwowana pomysłem braku ocen i tylko ona jedna ma wstawiane w zeszycie oceny, w dzienniku nie ma nikt ocen. Zauważyłam, że naklejka za sprawność jest dla nich BARDZO WAŻNA.
    Moje materiały i zdjęcia jak to wygląda w zeszytach. https://www.dropbox.com/sh/cik02mynsiqpx7f/AADZqIOVONTjDYaWupE-oeT1a?dl=0

  3. Muszę ułożyć kryteria do sprawności dotyczącej umiejętności dowodzenia. Mam kłopot z ich określeniem i sformułowaniem. Ktoś chętny do pomocy? Może i Wam potrzebna taka sprawność?

    • Jeszcze nie w tej chwili, ale wkrótce na pewno się przyda. Masz już coś? Zastanawiam się, czy dzielić na działy np. dowody z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.

      • No właśnie zastanawiam się, jak to zrobić. Nie jestem przekonana do dzielenia na działy. W gimnazjum zadania na dowodzenie nie są skomplikowane, ale dzieci mają ogromny problem z właściwym zapisaniem swojego toku myślenia. Np. w zadaniu, gdzie trzeba udowodnić, że pole jednej figury jest dwa razy większe od pola drugiej, uparcie twierdzą, że nie trzeba nic pisać, “bo widać na rysunku”, albo “wystarczy przesunąć”. Z drugiej strony, dowody są różnorodne, nie wiem jak sformułować kryteria pasujące do każdego dowodu.

  4. Hmmm, chodzi Ci oczywiście o jakieś kreatywne nazwy, tak? Treść możesz wziąć z podstawy programowej, albo planu wynikowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *