Oś Świata/Hufiec matematyczny

Startujemy ze sprawnościami

04.03
2018

Wprowadzając SOK w moich czwartych klasach obawiałam się czy podołamy – w końcu są to jeszcze małe dzieci, dopiero zaczynające swoją przygodę z matematyką. Jednak odważyłam się i zapoznałam moich czwartaków z tym co będziemy do końca roku szkolnego robić. Wbrew moim obawom zauważyłam, że byli zaciekawieni. Na razie SOK wprowadziłam na próbę, chcę sprawdzić czy to działa, czy faktycznie uczniom się spodoba i czy SOK przyniesie efekty. Co w danym momencie robię? Wprowadzając coś nowego informuję uczniów, że teraz właśnie mają do czynienia ze sprawności. Przygotowałam specjalne naklejki i za każdym razem kiedy uczeń osiągnie kolejny matematyczny sukces otrzymuję naklejkę. Na ten moment jestem zadowolona. Jeszcze na dobre nie wystartowaliśmy , a już po pierwszej „próbnej” lekcji usłyszałam „Proszę Pani, mam już opanowaną pierwszą sprawność”.

Aktualnie z moimi dzieciakami kończymy dział „Figury geometryczne”. Ze SOKiem ruszymy wraz z kolejnym etapem, czyli „Ułamki zwykłe”. Dział, który różnie jest odbierany przez uczniów. Sprawności, które stworzyłam dla moich czwartaków moją na celu rozwój nowych kompetencji matematycznych wśród moich uczniów. Zamiast tradycyjnego sprawdzianu, uczniowie będą zaliczać kolejne sprawności, a co najważniejsze wtedy kiedy faktycznie je opanują.

Już nie mogę się doczekać co będzie dalej 🙂 : ) 🙂

A Wam jak idzie? Jak u Was wygląda wdrażanie SOKu ? Dzieci zadowolne?

 

 

14
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
avataravataravataravataravatar Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
avatar
Gość
Joanna Sułek

Ja właśnie piszę informacje zwrotne do klasówki z brył. Po sprawdzianie będą powtórki przed egzaminem i sprawności. Pierwsza będzie wymagała umiejętności dowodzenia. Będzie też sprawność wzorowego pamiętacza, bo ze znajomością wzrów u moich uczniów mogłoby być lepiej. Kilka kolejnych też już mam przemyślanych. Zobaczymy 🙂

avatar
Gość
Monia

Ja wprowadziłam sprawności na zaliczanie działań pisemnych

avatar
Editor
joannasulek
avatar
Editor
karinaorlowska

Asia jakie kreatywne nazwy!!! 🙂 można wykorzystać?

avatar
Editor
joannasulek

Będę zaszczycona 🙂

avatar
Editor
karinaorlowska

Wdrażam moje pomysły na SOK w klasie 4tej, dzieciaki już wprowadziły pierwsze modyfikacje tj.: nazwa sprawność/wyzwanie na MathChallenge, wcześniej pisałam, że klasa nazywa się Challengersi, więc naturalnie przełożyli to na matematykę.
Jest dobrze, uczniom nie brakuje ocen, tylko jedna uczennica, była bardzo zdenerwowana pomysłem braku ocen i tylko ona jedna ma wstawiane w zeszycie oceny, w dzienniku nie ma nikt ocen. Zauważyłam, że naklejka za sprawność jest dla nich BARDZO WAŻNA.
Moje materiały i zdjęcia jak to wygląda w zeszytach. https://www.dropbox.com/sh/cik02mynsiqpx7f/AADZqIOVONTjDYaWupE-oeT1a?dl=0

avatar
Editor
joannasulek

Karinko, obejrzałam fotki. Super!

avatar
Editor
joannasulek

Muszę ułożyć kryteria do sprawności dotyczącej umiejętności dowodzenia. Mam kłopot z ich określeniem i sformułowaniem. Ktoś chętny do pomocy? Może i Wam potrzebna taka sprawność?

avatar
Editor

Jeszcze nie w tej chwili, ale wkrótce na pewno się przyda. Masz już coś? Zastanawiam się, czy dzielić na działy np. dowody z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.

avatar
Editor
joannasulek

No właśnie zastanawiam się, jak to zrobić. Nie jestem przekonana do dzielenia na działy. W gimnazjum zadania na dowodzenie nie są skomplikowane, ale dzieci mają ogromny problem z właściwym zapisaniem swojego toku myślenia. Np. w zadaniu, gdzie trzeba udowodnić, że pole jednej figury jest dwa razy większe od pola drugiej, uparcie twierdzą, że nie trzeba nic pisać, „bo widać na rysunku”, albo „wystarczy przesunąć”. Z drugiej strony, dowody są różnorodne, nie wiem jak sformułować kryteria pasujące do każdego dowodu.

avatar
Editor
karinaorlowska

Hmmm, chodzi Ci oczywiście o jakieś kreatywne nazwy, tak? Treść możesz wziąć z podstawy programowej, albo planu wynikowego.