avataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Hufiec językowy
Zaloguj się

SOK język niemiecki: karta sprawności, KS i naklejki :)

08.04
2018

Wiem, że działacie już aktywnie ze sprawnościami, a ja planuję sprawności z języka niemieckiego dla uczniów klasy VII SP – od początku nauki. Chciałabym, aby uczniowie w każdym rozdziale zdobywali następujące sprawności:
– Słuchanie (Hören)
– Pisanie (Schreiben)
– Mówienie (Sprechen)
– Gramatyka (Grammatik)
– Lesen (czytanie)

Dla każdej sprawności zaplanowałam 3 poziomy:
– Początkujący (Anfänger)
– Zaawansowany (Fortgeschritten)
– Mistrz (Meister)

Na początku rozdziału uczniowie otrzymują kartę sprawności z kryteriami sukcesu do poszczególnych sprawności, z podziałem na poszczególne poziomy zaawansowania.
Nazwy sprawności oraz poziomów zaawansowania podane są w języku niemieckim, dlatego obok każdej nazwy znajduje się kod QR z tłumaczeniem nazwy na język polski.

Uczniowie otrzymują również drugą kartę – na naklejki ze zdobytymi poziomami – przyklejają je pod odpowiednią sprawnością. Na tej karcie znajduje się również dodatkowa kolumna, zatytułowana “Helfer” (pomocnicy). To miejsce, w którym każdy uczeń może wpisać imię osoby, która w danej sprawności zdobyła tytuł mistrzowski – staje się ona w ten sposób pomocnikiem, który może pomagać innym w osiągnięciu wyższego stopnia zaawansowania i do niego uczniowie mogą się zwracać z prośbą o pomoc w opanowaniu sprawności, która stwarza im trudności. A że “Helfer” w języku niemieckim oznacza również wspólnika, pomocnik staje się wspólnikiem w dążeniu do mistrzostwa ;).

Do zdobycia wyższego poziomu wymagane jest opanowanie KS z poziomu niższego. Każdą sprawność można poprawiać, aż do zdobycia mistrzostwa – uczniowie zaklejają starą naklejkę nową.

Zastanawiam się jeszcze nad sposobami weryfikowania stopnia opanowania sprawności. Myślę, że na pewno na lekcji podsumowującej rozdział – np. metodą stacji dydaktycznych, chciałabym jednak, aby uczniowie mogli zdobywać sprawności również na bieżąco – muszę jednak jeszcze nad tym się zastanowić. Jeśli macie pomysły, jak można to zrobić – będę wdzięczna za inspiracje i wskazówki :).

A jeśli również tworzycie sprawności dla swoich uczniów – podzielcie się swoimi pomysłami w komentarzu.

P.S. Jeśli chcesz zobaczyć zdjęcia kart i naklejek – kliknij w zaznaczone kolorem łącze.

Podziel się ze znajomymi

4 komentarze do “SOK język niemiecki: karta sprawności, KS i naklejki :)

  1. Wow! Sporo pracy włożyłaś. Podoba mi się pomysł z wykorzystaniem QRcodów i dołączeniem pomocnika. Karty i naklejki zachęcają, zwłasza to M 🙂 Z krótkiego, co prawda, sokowego doświadczenia wiem, że na bieżąco zdobywanie sprawności trochę dezorganizuje pracę, jeden chce taką sprawność, drugi inną, a co z tymi co nie zdają. Może skoro przeznaczasz na to lekcję podsumowującą, to wtedy jedni powtarzają np. robią mapki, inni zdobywają sprawności. Nie ma problemu, jak zdobywa ją ustnie, wtedy od razu jest wynik, ale kiedy należy sprawdzić prace, to trochę czasu zajmuje. Ja zbieram prace jak jest ich dużo i później oddaję. Stale jednak doskonalę i zmieniam. Życzę powodzenia i jeśli pozwolisz będę tu wpadać, podpatrywać i czerpać inspiracje.

    • Jolu, pięknie dziękuję za podzielenie się Twoim cennym doświadczeniem – będę starała się też to jakoś ogarnąć ;). Najważniejsze, to dojść w tym wszystkim do wprawy. Zapraszam Cię serdecznie do wpadania ;). Ja też pilnie przyglądam się efektom Waszej pracy i jestem nieustannie pod wrażeniem :). Pozdrawiam ciepło!

  2. Gratuluję! Niestety nie znam ks do odpowiedniego poziomu sprawności. Myślę, że to jest najtrudniejsze i to też jest trudne do weryfikacji. Chyba łatwiej zrobić nacobezu do lekcji niż do sprawności. Jeśli mamy np lekcje o zakupach w sklepie i jej celem jest sprawne porozumiewania się, to ks mogą być:
    potrafię zapytać o towar i jego cenę, potrafię zapłacić i sprawdzić resztę, potrafię przywitać się, i pożegnać w sklepie i podziękować za obsługę.
    Może tu byłyby potrzebne poziomy?
    Jak o zdobywanie sprawności Kupca w sklepie (może to być część większej sprawności) zrobiłabym scenka 5 minutową z poleceniem (kup w sklepie spodnie dla siebie).
    To zajmuje czas, ale chyba wtedy wszyscy się uczą, a losowanie poleceń może być zabawą. Rolę sprzedawcy też mozna komuś nadać.
    Myślę, że jeśli zrobi się próbę w parach, to może sama nauka się przyspieszy?

    Własnie mieliśmy szkolenie dla przyszłych Okejek w OK zeszycie i jedna z matematyczek podzieliła się z nami świetną formą samooceny – BATERIE. Do każdego ks rysujemy baterię i uczeń sam ją napełnia w zależności, jak czuje się przygotowany. To mogłaby być wstępna forma weryfikacji przed ostateczną próba ubiegania się o sprawność.
    Gorzej to widzę w sprawnościach, które podałaś, bo bardzo trudno mi rozdzielić słuchanie o mówienia.
    Ja w matmie szłam bym bardziej w kierunku zdobywania konkretnej umiejętności np:
    Rozwiązywacz równań liniowych lub mistrz zadań tekstowych itp
    Danusia

    • Danusiu, dziękuję za wyczerpującą IZ. Zgadzam się z Tobą – łatwiej jest ułożyć KS do lekcji i w przypadku takich lekcji “sytuacyjnych” (w sklepie, w podróży, w restauracji itp.) można przygotować sprawności typu “Kupiec” czy np. “Przewodnik”. I wtedy KS do tych sprawności będą KS do lekcji. I w ten właśnie sposób podsunęłaś mi pomysł, żeby dać uczniom możliwość zdobywania takich właśnie sprawności jako dodatkowych / bonusowych. Na koniec roku w ten sposób utworzą się grupy uczniów z tymi samymi sprawnościami (grupa “Kupców”, grupa “Przewodników” itd.) – jako podsumowanie każda z grup będzie miała za zadanie przygotować np. scenkę, prezentację lub jakieś inne zadanie odzwierciedlające ich zdobytą sprawność. To taki pomysł na gorąco, muszę się nad nim jeszcze pochylić i go dopracować :).
      W przypadku sprawności, które podałam, zależy mi, aby uczeń miał przegląd, w jakim stopniu opanował daną sprawność w danym rozdziale. Każda sprawność ma 3 poziomy: początkujący (Anfänger), zaawansowany (Fortgeschritten) i mistrz (Meister) – i te poziomy są w pewnym sensie podobne do baterii, o której wspomniałaś (swoja drogą – świetny pomysł, bardzo mi się podoba!), z tym, że nie są wynikiem samooceny.
      Jeśli chodzi o rozumienie ze słuchu, jest to sprawność, którą ćwiczymy na lekcjach wykonując zadania z nagraniami audio i wideo, dlatego zależy mi na tym, aby uczeń rozumiał wypowiedzi, w których wypowiadają się native speakerzy, natomiast rozumienie wypowiedzi rodzimych użytkowników języka sprawdzam faktycznie m. in. poprzez umiejętność zareagowania na nie w języku obcym, czyli jak napisałaś – przez sprawność mówienia.
      Zerkałam na sprawności z matematyki oraz języka polskiego i bardzo podobają mi się nazwy odnoszące się do konkretnej umiejętności, jak np. wspomniany przez Ciebie “Rozwiązywacz równań liniowych”, zakładam jednak, że rozwiązywanie równań liniowych jest ćwiczone na kilku lekcjach, w przypadku języka obcego każda lekcja musiałaby skutkować odrębną sprawnością lub nawet kilkoma, biorąc pod uwagę właśnie sprawności jak słuchanie, mówienie, pisanie, które wg mnie powinny być w jakiś sposób monitorowane, bo są dla języka obcego charakterystyczne. Mnie zależy natomiast na tym, aby zdobywanie poziomów poszczególnych sprawności było “porównywalne” w ciągu całego roku – tzn., żeby uczeń mógł po każdym rozdziale porównać poziomy zdobytych sprawności i zauważyć, że np. w mówieniu zrobił postępy, bo w 2. rozdziale zdobył sprawność “Zaawansowany”, a w 3 rozdziale jest już “Mistrzem”. Dzięki temu będzie mógł śledzić swój proces uczenia się i obserwować swoje postępy w opanowywaniu poszczególnych sprawności.
      Mam nadzieję, że nie zagmatwałam za bardzo ;). W razie wątpliwości porozmawiamy o szczegółach w Wildze ;).
      Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *