Oś Świata/Hufiec językowy

SOK język niemiecki: karta sprawności, KS i naklejki :)

08.04
2018

Wiem, że działacie już aktywnie ze sprawnościami, a ja planuję sprawności z języka niemieckiego dla uczniów klasy VII SP – od początku nauki. Chciałabym, aby uczniowie w każdym rozdziale zdobywali następujące sprawności:
– Słuchanie (Hören)
– Pisanie (Schreiben)
– Mówienie (Sprechen)
– Gramatyka (Grammatik)
– Lesen (czytanie)

Dla każdej sprawności zaplanowałam 3 poziomy:
– Początkujący (Anfänger)
– Zaawansowany (Fortgeschritten)
– Mistrz (Meister)

Na początku rozdziału uczniowie otrzymują kartę sprawności z kryteriami sukcesu do poszczególnych sprawności, z podziałem na poszczególne poziomy zaawansowania.
Nazwy sprawności oraz poziomów zaawansowania podane są w języku niemieckim, dlatego obok każdej nazwy znajduje się kod QR z tłumaczeniem nazwy na język polski.

Uczniowie otrzymują również drugą kartę – na naklejki ze zdobytymi poziomami – przyklejają je pod odpowiednią sprawnością. Na tej karcie znajduje się również dodatkowa kolumna, zatytułowana „Helfer” (pomocnicy). To miejsce, w którym każdy uczeń może wpisać imię osoby, która w danej sprawności zdobyła tytuł mistrzowski – staje się ona w ten sposób pomocnikiem, który może pomagać innym w osiągnięciu wyższego stopnia zaawansowania i do niego uczniowie mogą się zwracać z prośbą o pomoc w opanowaniu sprawności, która stwarza im trudności. A że „Helfer” w języku niemieckim oznacza również wspólnika, pomocnik staje się wspólnikiem w dążeniu do mistrzostwa ;).

Do zdobycia wyższego poziomu wymagane jest opanowanie KS z poziomu niższego. Każdą sprawność można poprawiać, aż do zdobycia mistrzostwa – uczniowie zaklejają starą naklejkę nową.

Zastanawiam się jeszcze nad sposobami weryfikowania stopnia opanowania sprawności. Myślę, że na pewno na lekcji podsumowującej rozdział – np. metodą stacji dydaktycznych, chciałabym jednak, aby uczniowie mogli zdobywać sprawności również na bieżąco – muszę jednak jeszcze nad tym się zastanowić. Jeśli macie pomysły, jak można to zrobić – będę wdzięczna za inspiracje i wskazówki :).

A jeśli również tworzycie sprawności dla swoich uczniów – podzielcie się swoimi pomysłami w komentarzu.

P.S. Jeśli chcesz zobaczyć zdjęcia kart i naklejek – kliknij w zaznaczone kolorem łącze.

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
avataravataravatar Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
avatar
Gość
Pozdrawiam Jolka😊

Wow! Sporo pracy włożyłaś. Podoba mi się pomysł z wykorzystaniem QRcodów i dołączeniem pomocnika. Karty i naklejki zachęcają, zwłasza to M 🙂 Z krótkiego, co prawda, sokowego doświadczenia wiem, że na bieżąco zdobywanie sprawności trochę dezorganizuje pracę, jeden chce taką sprawność, drugi inną, a co z tymi co nie zdają. Może skoro przeznaczasz na to lekcję podsumowującą, to wtedy jedni powtarzają np. robią mapki, inni zdobywają sprawności. Nie ma problemu, jak zdobywa ją ustnie, wtedy od razu jest wynik, ale kiedy należy sprawdzić prace, to trochę czasu zajmuje. Ja zbieram prace jak jest ich dużo i później oddaję. Stale jednak… Czytaj więcej »

avatar
Gość
Danuta

Gratuluję! Niestety nie znam ks do odpowiedniego poziomu sprawności. Myślę, że to jest najtrudniejsze i to też jest trudne do weryfikacji. Chyba łatwiej zrobić nacobezu do lekcji niż do sprawności. Jeśli mamy np lekcje o zakupach w sklepie i jej celem jest sprawne porozumiewania się, to ks mogą być: potrafię zapytać o towar i jego cenę, potrafię zapłacić i sprawdzić resztę, potrafię przywitać się, i pożegnać w sklepie i podziękować za obsługę. Może tu byłyby potrzebne poziomy? Jak o zdobywanie sprawności Kupca w sklepie (może to być część większej sprawności) zrobiłabym scenka 5 minutową z poleceniem (kup w sklepie spodnie… Czytaj więcej »