Oś Świata/Hufiec językowy
08.04
2018

SOK język niemiecki: karta sprawności, KS i naklejki :)

Wiem, że działacie już aktywnie ze sprawnościami, a ja planuję sprawności z języka niemieckiego dla uczniów klasy VII SP - od początku nauki. Chciałabym, aby uczniowie w każdym rozdziale zdobywali następujące sprawności: - Słuchanie (Hören) - Pisanie (Schreiben) - Mówienie (Sprechen) - Gramatyka (Grammatik) - Lesen (czytanie) Dla każdej sprawności zaplanowałam 3 poziomy: - Początkujący (Anfänger) - Zaawansowany (Fortgeschritten) - Mistrz (Meister) Na początku rozdziału uczniowie otrzymują kartę sprawności z kryteriami sukcesu do poszczególnych sprawności, z podziałem na poszczególne poziomy zaawansowania. Nazwy sprawności oraz poziomów zaawansowania podane są w języku niemieckim, dlatego obok każdej nazwy znajduje się kod QR z tłumaczeniem nazwy na język polski. Uczniowie otrzymują również drugą kartę - na naklejki ze zdobytymi poziomami - przyklejają je pod odpowiednią sprawnością. Na tej karcie znajduje się również dodatkowa kolumna, zatytułowana "Helfer" (pomocnicy). To miejsce, w którym każdy uczeń może wpisać imię osoby, która w danej sprawności zdobyła tytuł mistrzowski - staje się ona w ten sposób pomocnikiem, który może pomagać innym w osiągnięciu wyższego stopnia zaawansowania i do niego uczniowie mogą się zwracać z prośbą o pomoc w opanowaniu sprawności, która stwarza im trudności. A że "Helfer" w języku niemieckim oznacza również wspólnika, pomocnik staje się wspólnikiem w dążeniu do mistrzostwa ;). Do zdobycia wyższego poziomu wymagane jest opanowanie KS z poziomu niższego. Każdą sprawność można poprawiać, aż do zdobycia mistrzostwa - uczniowie zaklejają starą naklejkę nową. Zastanawiam się jeszcze nad sposobami weryfikowania stopnia opanowania sprawności. Myślę, że na pewno na lekcji podsumowującej rozdział - np. metodą stacji dydaktycznych, chciałabym jednak, aby uczniowie mogli zdobywać sprawności również na bieżąco - muszę jednak jeszcze nad tym się zastanowić. Jeśli macie pomysły, jak można to zrobić - będę wdzięczna za inspiracje i wskazówki :). A jeśli również tworzycie sprawności dla swoich uczniów - podzielcie się swoimi pomysłami w komentarzu. P.S. Jeśli chcesz zobaczyć zdjęcia kart i naklejek - kliknij w zaznaczone kolorem łącze.
20.02
2018

SOK-owa chmura robocza – zaproszenie do dzielenia się pomysłami :))

Witajcie, aby mieć jedno miejsce, w którym możemy zebrać nasze myśli, propozycje i wszelkie efekty burzy mózgów, proponuję działania (oprócz bloga) w naszej roboczej chmurze :). Do zobaczenia w "obłokach" ;). Pozdrawiam!
17.02
2018

Hufiec językowy startuje z blogowaniem :)

Ponad dwa lata temu rozpoczęła się moja przygoda z OK zeszytem. Moi uczniowie mają teraz wyłącznie OKejowe zeszyty! Pora na kolejne wyzwanie - SOK, czyli zdobywanie sprawności. Moi uczniowie z klasy 4 zachwycili się, działamy od 2 tygodni, relacja wkrótce. Mam nadzieję, że ten blog stanie się miejscem wymiany doświadczeń :)