avataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravataravatar
Oś Świata/Zmiany zależą od nas
14.11
2012

Pilna czy leniwa? – czyli co się dzieje, kiedy badania są oderwane od rzeczywistości

„Pilna czy leniwa” - tak zatytułowano artykuł na pierwszej stronie "Gazety Wyborczej" (z 13 listopada 2012) dotyczący badania przeprowadzonego przez studentki Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. czytaj więcej...
26.10
2012

Z życia rodzica siedmiolatka w II klasie

Siedzimy ostatnio z moim synem po szkole w domu. Karol przy stole, robi zadania z matematyki. Ja zaglądam do niego i trochę rozmawiamy. czytaj więcej...
24.09
2012

Jak Państwo sądzą, czy polska edukacja zachęca dzieci do rozwoju?

Przygotowuję artykuł na temat zajęć dodatkowych dla dzieci w przedszkolach i szkołach.  Byłabym wdzięczna za odpowiedź na poniższe pytania. czytaj więcej...
01.06
2012

Układanka

Jestem nauczycielką liceum ogólnokształcącego z kilkunastoletnim stażem,  „chronioną” przez Kartę Nauczyciela. Pracuję 18 godzin tygodniowo plus, od niedawna, 2 „karciane”. Wiem, nauczyciele tygodniowo pracują 40 godzin, a przy tablicy 18. Dalej, przysługuje mi  6 tygodni urlopu wypoczynkowego, ale muszę przyznać, że jest tego więcej: ferie zimowe, wakacje, wolne z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Zgadzam się, niecałe wakacje, w mojej szkole musimy być do dyspozycji w pierwszym i ostatnim tygodniu wakacji, a to rada, a to egzaminy poprawkowe, bądź innego rodzaju zobowiązania. Jeśli chodzi o ferie, jeden tydzień przeznaczam na dodatkowe spotkania z maturzystami , mimo to zostaje mi drugi. Są jeszcze inne wolne dni , więc mimo wszystko mamy o wiele więcej wolnego niż inne grupy zawodowe. czytaj więcej...
28.02
2012

Czy było warto?

Piszę ten artykuł z perspektywy maturzysty, który ma już za sobą kilkanaście lat nauki. Patrząc na miniony okres zastanawiam się, co udało mi się z tego wyciągnąć. Czy było warto? Wniosek do jakiego doszedłem, zaskoczył mnie samego. Wielu moich znajomych wie, że jestem przeciwko obecnemu systemowi edukacji. Krytykuję, wytykam błędy, itp. Ale kiedy głębiej się zastanowiłem, stwierdziłem, że mimo wszystko było warto. Przyznam szczerze, że zaczynając pisać ten artykuł, miałem całkowicie inny zamysł. Miał on zwracać uwagę na ułomność współczesnej edukacji i bezsensowność systemu szkolnictwa. Ale naszła mnie pewna refleksja, która dała mi nowe spojrzenie. Pomyślałem bowiem, że pomimo wszystkich negatywnych aspektów, coś jednak w tym jest. Za dwa miesiące skończę liceum, za kilka lat studia i pojawi się pustka. Czegoś będzie jednak brakować. czytaj więcej...
06.02
2012

Dobre praktyki z angielskiej Dene Magna School

Jako przedstawiciele programu Szkoła Ucząca się 31 stycznia – 1 lutego gościliśmy w liczącej 720 uczniów Dene Magna School w Anglii. Zgodnie z mottem szkoły: "That each and every learner shall achieve their maximum potential and enjoy the process" (Wszyscy uczniowie razem i każdy z osobna mogą osiagąć maksimum swoich możliwości i cieszyć się tym procesem”) uczniowie odgrywają w tej szkole szczególną rolę – są angażowani w jej rozwój oraz w proces uczenia się i nauczania. Oto kilka dobrych praktyk, które poznaliśmy podczas tej wizyty: czytaj więcej...
23.01
2012

Zmiany zależą od nas samych?

1. Niestety, nie wszystkie zmiany zależą od nas… W prawie kompletnej ciszy dwa ministerstwa wydały właśnie rozporządzenie o kształceniu nauczycieli: http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2703%3Arozporzdzenie-w-sprawie-standardow-ksztacenia-przygotowujcego-do-wykonywania-zawodu-nauczyciela-podpisane&catid=125%3Aksztacenie-i-kadra-aktualnoci&Itemid=76 Cały świat uznał już za dostatecznie dowiedzioną dominującą moc korelacji jakości edukacji z jakością przygotowania zawodowego nauczycieli. Tymczasem u nas… Czy od nas, nauczycieli zależy zmiana przygotowania do tego zawodu? Raczej nie… Czy znają Państwo miejsce, gdzie dyskusja na temat kształcenia nauczycieli w Polsce miałaby rumieńce? Proszę mi podpowiedzieć… 2. Zmiany zależą od nas. Rozpoczęła się konsultacja programu „Cyfrowa szkoła” – nie żałujmy czasu na dyskusję, zanim zapadną decyzje! http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2706%3Acyfrowa-szkoa&catid=97%3Aksztacenie-i-kadra-edukacja-informatyczna-i-medialna-default&Itemid=134 Magda K., nauczycielka
10.01
2012

Jedna myśl – 6 słów

Na stronie Ted.com trafiłem na taki film: http://www.ted.com/talks/sebastian_wernicke_1000_tedtalks_6_words.html Prezentacja ta zmusiła mnie do zastanowienia się nad problemem: jak można użyć konkluzji Sebastiana Wernicke w edukacji? I dlaczego jego pomysł może być w edukacji użyteczny? Rozpocznę od drugiego pytania. Dlaczego „6 słów” może być użyteczne w nauczaniu? czytaj więcej...
17.12
2011

Bariery w komunikacji

Każdy z nas zna i umie stworzyć najprostszy model komunikacji. W takim modelu nie może zabraknąć Nadawcy, Wiadomości i Odbiorcy. Na pierwszy rzut oka wszystko proste, łatwe i przyjemne. Jeśli założymy, że zarówno nadawca ma sprawny aparat mowy, a odbiorca sprawny aparat słuchowy, to gdzie leży źródło problemu? Dlaczego uczniowie nie „słuchają” a tylko „słyszą”? Między innymi z powodu barier komunikacyjnych. czytaj więcej...