Oś Świata/Przeciwko wykluczeniu informacyjnemu oraz liczby rządzą światem.

Raport „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej – szanse i bariery”

02.11
2012

Z cyklu „Polecam” …

Pod koniec października został przedstawiony opinii publicznej raport „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej – szanse i bariery”. Dokument został przygotowany przez On Board PR Ecco Network we współpracy z PKPP Lewiatan na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez SW Research – firmy specjalizującej się  w badaniach społecznościowych przez Internet. Raport dotyczy kwestii cyfryzacji kraju w różnych jej obszarach jak edukacja, administracja czy służby zdrowia. Bada stan świadomości Polaków na temat tego zjawiska.

We wstępie do raportu czytamy o celach jakie przyświecały pomysłodawcom projektu z On Board PR Ecco Network: „W naszym projekcie badawczym chcieliśmy sprawdzić, na ile społeczeństwo polskie jest gotowe uczestniczyć w budowaniu społeczeństwa cyfrowego, zbadać, ile jest do zrobienia w sprawie budowania świadomości i sprawdzić jak elity rządzące i biznes angażują się w inicjatywy edukacyjne”. Polacy zostali zapytani między innymi czy uważają że posiadają wystarczające umiejętności potrzebne do pełnego korzystania z zasobów cyfrowych internetu oraz które obszary są dla nich najważniejsze do ucyfrowienia. Opracowanie oprócz podania i interpretacji wyników liczbowych serwuje wszechstronny komentarz. Dokument jest do pobrania na przykład ze strony: http://www.mcig.pl/index.php/aktualnosci/163-co-ty-wiesz-o-cyfryzacji.

3
Dodaj komentarz

3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
avataravataravatar Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
avatar
Gość
Marcin Zaród

Rozczarowanie. Raport bardziej kolorowy niż wnoszący coś nowego. Sporo kwiatków, dopisywanych pod wpływem zleceniodawcy (str 20 i analiza podświadomości badanych to chyba mój faworyt). Badacze pominęli dobrze znany związek kompetencji cyfrowych z kapitałem społecznym i SES. Dużo lepszy był raport FNP, za którym poszły konkretne materiały dla szkół.

http://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Raport-Cyfrowa-Przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-.pdf

http://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/05/Cyfrowa-Przyszlosc-Katalog-Kompetencji-Medialnych-i-Informacyjnych1.pdf

avatar
Gość

Mimo skrajnie różnych od Marcina zapatrywań społeczno-politycznych i dużej sympatii dla Lewiatana, muszę się po raz kolejny zgodzić: nie znajduję w tym raporcie niczego odkrywczego, za to sporo podkładu, uzasadniającego konieczność prowadzenia „działań edukacyjnych” w  zakresie „podnoszenia kompetencji cyfrowych” — oczywiście, działań finansowanych przez państwo albo Unię.

W przeciwieństwie do Marcina (podzielając jego wybór najładniejszych kwiatków) nie traktowałbym tego aż tak bardzo jako argumentu cui prodest przeciwko Lewiatanowi, ale… może… może ja sam bym się załapał na kawałek tego ochłapka…?

avatar
Gość
Marcin

@ Xawer „działań edukacyjnych” w  zakresie „podnoszenia kompetencji cyfrowych” — oczywiście, działań finansowanych przez państwo albo Unię.” To mnie też akurat dramatycznie irytuje, zaorałbym 90% tych „fundacji szkoleniowych”. Kilka razy obaj zauważyliśmy, że nauczycielom brakuje rozsądnego szkolenia. Niestety większość szkoleń organizowanych z pieniędzy UE nie spełnia nawet standardu ECDL (prymitywny, ale przynajmniej jakoś ustalony). Kiedy postuluję kształcenie nauczycieli słyszę odpowiedź „przecież się szkolą”. Tyle, że 120 min wykładu to nie to samo, co 120 warsztatu plus cztery tygodnie tutoringu w miejscu pracy. „W przeciwieństwie do Marcina (podzielając jego wybór najładniejszych kwiatków) nie traktowałbym tego aż tak bardzo jako argumentu cui… Czytaj więcej »